سارقان بدون تخصص صندلی ها، از مطالبه گری می ترسند / نهادینه شدن مطالبه گری پایان فساد و رشوه

مطالبه گری/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وقتی فردی به بازار می رود و با قیمتی بیشتر از قیمت درج شده روی کالا روبرو می شود نمی داند که چطور این اعتراض خود را از گرانی  اعلام کند. اگر هم بداند که با کجا باید تماس بگیرد، برای این موضوع وقت نمی گذارد. خیلی از افراد نمی دانند چه زمان و به چه کسی باید شکایت کنند. به همین دلیل است که این شکایت ها  روی هم تلمبار می شود و با یک جرقه کف خیابان می آیم تا اعتراض خودمان را مطرح کنیم. آن موقع است که می شویم متخلف... دستگیر می شویم و ناراحت از این که دستگیر می شویم.

به مردم حقوقشان را نمی آموزیم

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره مطالبه گری در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: اولین نکته آشنا بودن مردم به حق و حقوق خودشان است. این گام کلیدی است چرا که وقتی یک شهروند حقوق خود را نشناسد، نمی تواند مطالبه گر خوبی باشد. در آشنایی با حقوق چند گروه می توانند کمک کنند. گروه اول از آن راه های رسمی مورد پذیرش و تایید دولت (یعنی کل جامعه) است. گروه دوم نهادهای فرهنگی و آموزشی مانند دانشگاه ها، آموزش و پرورش، صدا و سیما، ارشاد، رسانه ها، سازمان تبلیغات و... گروه سوم NGOها هستند. در هند موسساتی هستند که قوانین و مقررات را به مردم می آموزند تا بدانند حقوق شان چیست و به مسئولان نیز وظایف شان را گوشزد می کنند.

 

مطالبه گر از مجاری قانونی پاسخ نگیرد به مسیر اشتباه مطالبه کشیده می شود

سیدحسن موسوی چلک با اشاره به نکته مهم پاسخگوی سازمان های متولی، تاکید کرد: هیئت دولت حسن روحانی در دور اول ریاست جمهوری اش برای اولین بار جلسه 5-6 ساعته با سازمان های مردم نهاد داشت. 2-3هزار تشکل غیردولتی و چند تشکل دولتی با هیئت دولت جلسه گذاشتند و رئیس جمهور نیز 1.5 ساعت با این تشکل ها جلسه گذاشت. آنجا گفتم باید فضای مطالبه گری و الزام به پاسخگویی ایجاد شود. وقتی مطالبه گر از مجاری قانونی پاسخی دریافت نکند به شکل های دیگر دنبال دریافت پاسخ مطالبات خود است. مثلا سر دیگران را کلاه می گذارد. راه دیگر این است که خشونت را انتخاب می کند. در جوامع مختلف افراد مطالبات خود را در قالب کشتن یک فرد، کشیدن یک کاریکاتور، اعتراض خیابانی، اعتصاب و... عنوان می کنند.

مطالبه گری لازمه شفافیت است

وی با اشاره به این که مطالبه گری به معنای مخالفت، تخریب و شورش نیست، افزود: یک سمت مطالبات مردم هستند که باید حقوق خود را بشناسند و مطالبه گری کنند. از سوی دیگر باید به این مطالبات به حق پاسخی داده شود. وقتی مطالبه گر در هر جامعه ای  امنیت نداشته باشد یا دستگیر شود یا حقوق و مزایا نداشته باشد به خشم می رسد. اما مطالبه گری یکی از شاخصه های شفافیت و افزایش اعتماد است. این فضا نباشد زیرزمینی می شود و همه از مطالبه گری دست برمی دارند. در این میان افرادی که از ضعف یا فقدان مطالبه گری سود می برند، کسانی هستند که وظایف خود را به درستی انجام نمی دهند. آنهایی که حسابشان ناپاک است از مطالبه گری می هراسند. آنهایی که سارقان صندلی هایی هستند که بدون تخصص روی آن نشسته اند از مطالبه گری و حرف حق می ترسند. کسی که توانمند است، مسئله ای ندارد. بنابراین هم مردم باید از مطالبات خود آگاه باشند، هم عامل مطالبه گری باشند و هم فضای جامعه باید مسئولان را پاسخگو کند. از سوی دیگر امنیت مطالبه گری اگر در جامعه نهادینه شود، شفافیت بیشتر و فساد و رشوه کمتر می شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 625069 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟