چگونه از کودکانمان در دنیای مجازی مراقبت کنیم؟

به گزارش رکنا ، فضای سایبر، دنیایی پر از جذابیت را تشکیل داده است که روزبه روز کودکان بیشتری در دام آسیب ها و مخاطرات آن، گرفتار می شوند. ازآنجاکه فضای مجازی از ویژگی بدون مرز بودن برخوردار است، مخاطبان بسیاری به لطف فناوری اطلاعات و ارتباطات در سراسر دنیا به دلیل جذابیت های ارتباطی این فضا، ساعت های زیادی از وقت خود را در آن سپری می کنند و این امر باعث می شود که واقعیتی به نام جرم در این فضا توسعه یابد.

بر اســاس گزارش امنیت ســایبری اتحادیه اروپا از سال 2013، تهدیدات فضای سایبری در خصوص کودکان افزایش یافته است. به نظر متخصصان، قدم گذاشــتن در فضای سایبر، همانند گام نهادن در یک سیاره ناشناخته یا به تعبیری ملموس تر، یافتن خود در طبیعتی بکر با حیات وحشــی ناشــناخته و کشف نشده است.

هرچه این فضا بیشتر توسعه می یابد، ضرورت تدوین قواعد حقوقی متناسب و تطبیق قواعد موجود برای اجرا در فضای جدید بیشتر احساس می شود. کودکان و نوجوانان، نه تنها با استفاده از اینترنت در جریان جامعه پذیری قرار دارند، بلکه زمان زیادتری را به کار ارتباطات اینترنتی اختصاص می دهند، از این رو بایستی برای محافظت صحیح از آن ها تدابیر مناسبی را اندیشید.

در همین خصوص، پژوهشگرانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران پژوهشی را انجام داده اند که در آن، به بررسی ایمن سازی کودکان از آسیب ها و تهدیدات فضای سایبری پرداخته شده است.

در این تحقیق، محققان با روش توصیفی تحلیلی به تبیین و ارزیابی ایمن سازی کودکان از آسیب ها و تهدیدات فضای سایبر با تأکید بر اقدامات پلیس بین الملل پرداخته اند.

بر اساس یافته های این تحقیق، جداسازی قسمت های مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای سایبر بر مبنای رده بندی سنی و جنسی برای صیانت از آن ها الزامی است.

سامان عبدالهی، پژوهشگر حقوق کیفری و جرم شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و همکارش در این باره می گویند: «با توجه به انعطافی که مخاطرات سایبری دارا هستند و هر لحظه احتمال وقوع جرمی جدید در این فضا وجود دارد، اقدامات پلیس بین الملل در پیشگیری از آسیب های فراروی کودکان در فضای سایبری بسیار اهمیت دارد و تلاش های بسیاری توسط پلیس در کشورهای مختلف برای نظارت عمومی و کنترل اجتماعی در به کارگیری فضای سایبری صورت گرفته است که می تواند الگوبخش برای اقدامات پلیس کشورمان باشد».

طبق یافته های این تحقیق که در فصل نامه «مطالعات بین المللی پلیس» وابسته به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده اند، اقدامات اینترپل شامل راه اندازی کارگاه های آموزشی برای مربیان مدارس و مشاوران، سازمان های مردم نهاد و خانواده ها و همچنین، برگزاری سمینارهای علمی با هدف شناسایی چالش های ایمن سازی فضای مجازی با همکاری مراکز علمی است.

همچنین به گفته مجریان این پژوهش، «در خصوص مقابله مؤثر با تهدیدات فضای سایبری که با پیشرفت فناوری هر روز جدیدتر می گردند، اینترپل با ایجاد یک واحد تخصصی برای مبارزه با جرائم علیه کودکان، گام مؤثری در ایمن سازی جهانی فضای سایبری از طریق همکاری های پلیسی برداشته است. اینترپل البته در این زمینه از خدمات بخش خصوصی نیز کمک می گیرد».

عبدالهی و همکارش برای بهبود توان پلیس در مقابله با تهدیدهای موجود علیه کودکان، پیشنهادهایی را به شرح زیر ارائه داده اند:

لزوم داشتن دانش و فناوری روز دنیا توسط پلیس فضای سایبری

راه اندازی مراکز انجام اقدامات آموزش محور با همکاری پلیس و مراکز علمی

آشــنایی خانواده ها و مربیان مدارس به صورت علمــی در زمینه آموزش خطرات فضای سایبری به کودکان

آموزش کافی به کودکان در خصوص بیان خطرات و تهدیداتی که با آن مواجه می شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 623890 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟