کیفیت آموزش آنلاین آرزوی برگزاری کلاس های حضوری را قوت می بخشد

به گزارش رکنا، سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ایجاد فضای دوم آموزشی برای پیشبرد روند آموزشی کشور توضیح داد و گفت: وقتی که از فضای مجازی نام می‌بریم منظورمان به اصطلاح نرم افزار شاد نیست، بلکه آموزش و پرورش دوم یعنی بازتولید آموزش و پرورش چه به لحاظ آموزشی و چه به لحاظ پژوهشی و حتی منابع انسانی و فرآیندهای اداری که در این فضای دوم مورد توجه قرار می‌گیرند. وقتی از فضای دوم صحبت می‌کنیم در واقع راجع به واقعیات گسترده‌ای صحبت می‌شود که منبع اصلی آن فضای واقعی آموزش و پرورش است و باید بدانیم چگونه می‌توانیم آن را در فضای دوم بازتولید کنیم که کیفیت آموزش احراز شود.

وی ادامه داد: فضای مجازی یک فضای مکمل فضای واقعی است و به دلیل ظرفیت‌های خاصی که این فضا دارد، به همه کنشگران امکان فعالیت می‌دهد، لذا این منبع انبوه، به تمام افرادی که به این محیط وصل می‌‌شوند، امکان کارآمدی بالا می‌دهد. به هر حال این یک ظرفیت است که به خوبی می‌توان از آن استفاده کرد، به عنوان مثال زمانی که یک کلاس باکیفیت بالا ارائه می‌شود این کلاس قابل ارائه برای جمعیت‌های میلیونی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در مقابل آن در کلاس‌های حضوری‌ با وجود معلم که البته ممکن است، معلم توانایی خوبی داشته باشد و یا حتی نداشته باشد، امکان دارد آموزش با کیفیت بدی منتقل شود.

عاملی تصریح کرد: در این آموزش ‌های تکمیلی می‌توان از بهترین کیفیت‌ها در فضای دوم استفاده کرد، لذا به نظر من نباید نگاه موقت به این مسئله داشته باشیم و بگوییم این ظرفیت صرفا برای دوره‌ کرونا است. البته باید یک نگاه منحصر به فرد هم برای مواقع رخداد حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و آلودگی هوا هم داشته باشیم.

وی بیان کرد: این وضعیت برای ما یک شرایط ویژه ایجاد می‌کند، ما می‌توانیم یک بسته آموزشی خاص برای این گونه مواقع تدارک ببینیم و یا یک ظرفیت سازی‌های خاص در نظر بگیریم، ولی در نهایت ما در بلندمدت باید به این آموزش تکمیلی توجه کرده و از ظرفیت‌ پیش آمده استفاده کنیم. این روند به بخصوص برای دروسی که جنبه عمومی دارند، کابردی تر است و شاید بتوان این دروس را با کیفیت‌های عالی از طریق مجازی ارائه داد.

دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوالی درباره نحوه آموزش در دوره پساکرونا و ادامه آموزش مجازی گفت: همه چیز به موفقیت ما در آموزش در این دوره بستگی دارد، اگر با این کیفیت فعلی پیش برویم که همه آرزو می‌کنند به کلاس درس برگردند؛ معلم و استاد خود را ببینند و شرایط تعامل رو در رو داشته باشند.اگر بتوانیم کیفیت قابل قبولی ارائه بدهیم آموزش قطعاً تقسیم‌بندی خواهد شد.

عاملی با اشاره به تقسیم بندی آموزش توضیح داد: به این صورت که آموزش بین فضای فیزیکی و فضای مجازی تقسیم‌بندی می‌شود. دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۶۰ قانون خود را تغییر داد و سهم ۵ درصد آموزش غیرحضوری را به ۲۰ درصد رساند، برای اینکه آنها از آموزش‌های غیرحضوری پاسخ مطلوب دریافت کرده بودند.

او افزود: یک بخش آموزش غیرحضوری آموزش در منزل است.افراد در خانه می‌مانند و می‌توانند به هر نحوی از آموزش بهره ببرند و اتفاقاً آموزش از این نظر تنوع بسیار خوبی دارد.ارتباطات اجتماعی هم حتی خودش نیازمند آموزش‌هایی است که توسط آموزش مجازی می‌توان به آن دست یافت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: آموزش در حین رانندگی، آموزش در منزل، آموزش به افرادی که در محیط‌های پیرامونی هستند و به آموزش حضوری دسترسی ندارند، اقتضائاتی است که آموزش در فضای دوم آنها را زنده نگه می‌دارد، اما همانطور که اشاره شد در دانشگاه‌های درجه یک کشور نیازمند استفاده از ظرفیت آموزش در فضای دوم هستیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 622958 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟