کورتون درمانی مبتلایان به کرونا، پوکی استخوان می آورد؟

کرونا / به گزارش رکنا، دکتر افشین استوار در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته پیشگیری از پوکی استخوان، گفت: با کمک دانشگاه‌های علوم‌پزشکی قصد برگزاری پویش ملی پیشگیری از پوکی استخوان با شعار « پیشگیری از پوکی استخوان با تشخیص به موقع» را داریم. با توجه به اینکه جمعیت کشور به سمت سالمندی می‌رود توجه به بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان می‌تواند در افزایش خطر شکستگی‌های استخوانی موثر باشد، اظهار کرد: پوکی استخوان بیماری است که هیچ علامتی ندارد و زمانی نسبت به آن آگاه می‌شویم که شکستگی در فرد رخ دهد. بروز پوکی استخوان و شکستگی‌ها در سالمندان بیش از سایر گروه‌ها است.

سهم بالاتر زنان در پوکی استخوان

وی با اشاره به شیوع بیشتر پوکی استخوان در میان خانم‌ها، تصریح کرد: ۴۰ درصد از خانم‌های بالاتر از ۵۰ سال پوکی استخوان را تجربه می‌کنند و با کمال تاسف از هر ۳ زن و از هر ۵ آقای بالاتر از ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند. متاسفانه از هر ۴ زن مبتلا به پوکی استخوان، ۳ نفر از بیماری خود مطلع نیستند که تلاش پویش مذکور افزایش آگاهی زنان برای مراجعه به موقع برای دریافت خدمات پیشگیری و تشخیصی است.

شکستگی لگن، مهم‌ترین عارضه پوکی استخوان

وی شکستی لگن را عارضه دیگر ناشی از پوکی استخوان خواند و ادامه داد: شکستگی لگن به تنهایی از تمام سرطان‌های مختص زنان بروز بالاتری دارد که همین موضوع مرگ و میر ناشی از شکستگی لگن را هم افزایش می‌دهد تا جایی که ۲۰ تا ۵۰ درصد کسانی که دچار شکسنگی لگن می‌شوند در سال اول پس از شکستگی فوت می‌کنند.

استوار با بیان اینکه پس از شیوع کرونا عوامل خطر بروز پوکی استخوان افزایش یافته است، گفت: کم‌تحرکی، مصرف سیگار و الکل، تغذیه نامناسب و... می‌تواند زمینه‌ساز بروز پوکی استخوان باشد که باید با اقدام به موقع جلوی آن را گرفت زیرا با افزایش عوامل خطر، به طور طبیعی سن بروز پوکی استخوان هم می‌تواند کاهش یابد البته مطالعه مشخصی بروی این موضوع در کشور صورت نگرفته است.

وی افزود: در بحث تغذیه، کمبود مصرف کلسیم و ویتامین D نقش مهمی در افزایش شیوع پوکی استخوان دارند. شیوع کمبود ویتامین D در همه جای دنیا وجود دارد ولی با اقدامات درمانی ساده بویژه در خانم‌های بالای ۵۰ سال می‌توان کمبود آن را جبران کرد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، ادامه داد: انجام آزمایشهای تشخیصی پوکی استخوان مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی تحت پوشس بیمه است اما متاسفانه آگاهی کافی برای مراجعه به مراکز درمانی و دریافت این خدمت وجود ندارد. از طرف دیگر حتی در کسانی که تشخیص پوکی استخوان نهایی می‌شود، پایبندی مناسبی به درمان وجود ندارد تاجایی که بیش از سه‌چهارم خانم‌هایی که قرار است درمان شوند، درمان را نیمه‌کاره رها می‌کنند.

سهم داروها در ایجاد پوکی استخوان

وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر کورتون درمانی بیماران مبتلا به کرونا و احتمال بروز پوکی استخوان برای این افراد در آینده، اظهار کرد: یکی از انواع پوکی استخوان نوع ثانویه آن است که به دنبال مصرف دارویی خاص که برای درمان بیماری دیگری تجویز شده رخ می‌دهد. یکی از شایع‌ترین داروها که نقشی در بروز پوکی استخوان دارد، کورتون است. البته در مورد مبتلایان به کرونا مصرف کورتون کوتاه مدت است و بعید است بتواند مشکل جدی ایجاد کند اما بازهم باید مطالعات بیشتری بر این موضوع صورت گیرد.

استوار در خاتمه با تاکید بر اینکه عوامل خطر پوکی استخوان از سال‌ها قبل از ۵۰ سالگی با افراد است، گفت: در صورتی که خانواده‌ها از کودکی به تغذیه فرزند خود، تحرک او و... اهمیت دهند می‌توان جلوی بروز این بیماری غیر واگیر را گرفت. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 620312 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟