دانش آموزان بی تحرک تر از قبل در کلاس های مجازی / آموزش و پرورش به دنبال طرح سراسری کنترل چاقی

 آموزش و پرورش / به گزارش رکنا، "مهرزاد حمیدی" معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش  درباره حوادث و حواشی ناشی از عدم دسترسی دانش‌آموزان به بستر آموزش آنلاین گفت: مدارس اطلس آموزشی تمام کلاس‌ها و تمام دانش آموزان خود را دارند و این یکی از برنامه‌هایی بوده که به استان‌ها ابلاغ شده تا مدیر مدرسه اطمینان پیدا کند، دانش آموزان از چه روشی آموزش را دنبال می‌کنند.

حمیدی گفت: ما به عنوان آموزش و پرورش روش‌های مختلف آموزشی را تدارک دیدیم و مأموریتمان این است که اطمینان پیدا کنیم که آموزش صورت می‌گیرد یا خیر. یکی از روش‌ها این است که آموزش به صورت حضوری انجام می‌شود و تعدادی از دانش آموزان با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدرسه حاضر می شوند. تعدادی از دانش آموزان هم از طریق شاد و مجازی آموزش خود را دریافت می‌کنند. تلویزیون نیز به صورت مشخص برنامه‌های خوبی فراهم کرده است.

وی افزود: اگر جایی استثنائا دانش آموزی باشد که نه تلویزیون داشته باشد و نه به‌ فضای مجازی دسترسی داشته باشد، آموزش و پرورش بسته آموزشی آماده کرده که در اختیار آنها می‌گذارد. همه آموزش در بستر مجازی نیست و ما از اول اعلام نکردیم همه دانش آموزان از طریق فضای مجازی آموزش ببینند. آموزش و پرورش مأموریت دارد که آموزش را به عنوان یک خدماتی که باید به دانش آموزان ارائه شود، انجام دهد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آموزش مجازی و در خانه ماندنِ دانش آموزان موجب بی‌تحرکی آنها شده است، آموزش و پرورش در این باره برنامه خاصی مدنظر دارد؟ گفت: آنهایی که در روش حضوری در مدرسه هستند، درس تربیت بدنی را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌دهند. البته طبق پروتکل‌های بهداشتی ورزش‌های اجتماعی و پربرخورد ممنوع است، ولی ورزش‌های هوازی، آمادگی جسمانی و فعالیت‌های نرمشی مانعی ندارد که در مدارس این نرمش‌ها به دانش آموزان محدودی که حضور دارند داده می‌شود‌.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آنهایی که از خدمات آموزش مجازی استفاده می‌کنند مثل همه دروس دیگر، برنامه گسترده‌ای برای آموزش مجازی دارند که شامل آمادگی جسمانی و رشته‌های مختلف ورزشی می شود که قابلیت اجرا در منزل داشته باشد. ما اکنون هشت کانال ورزشی داریم که در فضای مجازی بارگذاری می‌شود مثل کانون‌های والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتسال، طناب بازی، بدمینتون، تنیس روی میز و کانون حرکات اصلاحی. علاوه بر این یک کانال ویژه مربوط به باشگاه بدنسازی مجازی در برنامه پیش بینی شده و فدراسیون دانش آموزی هم برنامه‌های مختلفی را در ارتباط با مسابقات مجازی برای دانش آموزان پیش بینی کرده است.به عنوان مثال در یکی دو هفته گذشته مسابقات شطرنج دانش آموزان به صورت مجازی برگزار شده است.

وی بیان کرد: برنامه درس تربیت بدنی از طریق تلویزیون و شبکه آموزش برای کلاس‌های مختلف آموزش داده می‌شود. با توجه به موضوع کرونا که شاید باعث می‌شود افرادی که وزن اضافه داشته باشند، بیشتر آسیب ببینند امسال موضوع طرح سراسری کنترل وزن و چاقی دانش آموزان را داریم و BMI و شاخص توده بدنی ۱۴ میلیون دانش آموز محاسبه و ارزیابی می‌شود که تا آخر مهر ماه این ارزیابی انجام شده است.

حمیدی خاطرنشان کرد: سامانه سناد امکان بارگذاری اطلاعات سلامت دانش آموزان را دارد. تا دوم آبان موضوع آموزش، مشاوره، کنترل، مراقبت، همراهی، حمایت، آموزش والدین، رفع اشکالات و سوالات و راهنمایی‌ها انجام می‌شود و سپس در اسفند ماه دوباره این جمعیت دانش آموزی را مورد سنجش ثانویه شاخص توده بدنی قرار می‌دهیم، زیرا می‌خواهیم بدانیم این مداخله، مشاوره، حمایت و راهنمایی چقدر اثر گذاشته است.

وی اظهار داشت: هدف ما این است که 3 درصد از چاقی و افزایش وزن دانش آموزان را کاهش دهیم. یک کارگروه هم مشغول شدند و محتوای آموزش و تغذیه‌ای را برای والدین، معلمان و دانش آموزان آماده کردند که الآن در سامانه معاونت تربیت بدنی و سلامت بارگذاری شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در خصوص نرمش‌ برای دانش‌آموزانی که حین استفاده از گوشی و تبلت بدون تحرک هستند، گفت: نرمش‌های ویژه‌ای برای کمربند شانه ای عضلات گردن و راهکارهایی که کمک می‌کند افراد بتوانند چشم‌ها، کمربند شانه‌ای یا عضلات گردنشان را استراحت بدهند و عضلاتشان را از حالت یکنواختی خارج سازند و بدنشان را در موقعیت‌های مختلف حرکتی مانند راه رفتن، دویدن و استراحت کردن قرار بدهند نیز در دست اقدام است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619037 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟