افزایش سرطان سینه در بین زنان خراسان شمالی

زنان / به گزارش رکنا، سید حمید حریری  اظهار داشت: هفته آخر مهرماه هفته ملی سلامت بانوان ایرانی است. با توجه به اینکه آمار بانوان در استان خراسان شمالی بالا است در این ایام باید تمهیدات ویژه ای برای سلامتی این قشر زحمت کش که سکاندار و لنگر گاه خانواده هستند اندیشیده شود.

حریری افزود: بیماری صعب العلاج زنان تمامی اعضای خانواده را مستاصل می کند. به همین دلیل آنها باید در درجه اول اهمیت ایمنی و سلامت قرار بگیرند. اگر بانوان ما سالم باشند تمامی اعضای خانواده نیز در سلامت روحی و روانی به سر خواهند برد.

40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است

او با بیان اینکه طبق اسناد سازمان جهانی بهداشت 40 درصد سرطان‌ها را می شود پیشگیری کرد، افزود: پس اگر زنان در سایه خود مراقبتی قرار بگیرند و این موضوع فرهنگ سازی شود که به موقع به پزشک متخصص مراجعه کنند روند تشخیص و درمان این بیماری نتایج بهتری خواهد داشت.

حریری گفت: بسیاری از زنان زمانی به پزشک مراجعه می کنند که کار از کار گذشته و نمی شود برایشان کاری کرد.

غربالگری باعث پیشگیری از سرطان می شود

مدیر انجمن سرطان خراسان شمالی ادامه داد: در استان‌های فقیری که مردمش بضاعت مالی ندارند برای غربالگری بیماری سرطان هرچه قدر هزینه شود ارزش دارد. پیشگیری و غربالگری باید در اولویت کارها در این زمینه قرار گیرد. در حال حاضر میلیاردها تومان در کشورمان خرج و هزینه بیماری سرطان می شود اگر مقداری از این هزینه صرف پیشگیری و غربالگری شود شاهد کاهش این بیماری در کشور خواهیم بود.

حریری: در حال حاضر میلیاردها تومان در کشورمان خرج و هزینه بیماری سرطان می شود اگر مقداری از این هزینه صرف پیشگیری و غربالگری شود شاهد کاهش این بیماری در کشور خواهیم بود

آمار سرطان سینه روبه رشد است

حریری در ادامه با اشاره به اینکه سرطان سینه بسیار شایع شده و نه تنها در استان خراسان شمالی بلکه در تمامی کشور باعث نگرانی شده است، افزود: این بیماری در کشور آماری رو به رشد دارد که اگر زود تشخیص داده شود قابل درمان است. باید در مورد پیشگیری از این بیماری فرهنگ سازی شود و به زنان آموزش بدهیم که چگونه از خودشان در برابر بیماری سرطان سینه مراقبت کنند.

مراکز درمانی دولتی به تجهیزات غربالگری مجهز شوند

او با بیان اینکه در مراکز درمانی دولتی باید تجهیزاتی را آماده ارائه خدمات برای غربالگری در نظر گرفته شود، عنوان کرد: همه زنان آن بضاعت مالی را ندارند که در بخش های خصوصی غربالگری شوند. پس باید مراکز درمانی دولتی ما به این سیستم تجهیز شوند که همگان بتوانند از امکانات بهره ببرند.

80 درصد بانوان استان خودشان متوجه توده می شوند

عضو رسمی شورای توسعه حمایت وزارت کشور با بیان اینکه با قرار دادن بروشورهایی در اختیار بانوان استان خراسان شمالی 80 درصد خودشان متوجه توده های داخل سینه شان می شوند، عنوان کرد: ماهانه با تست و معایناتی که این بانوان انجام می دهند متوجه توده در داخل سینه خود شده و به متخصص زنان مراجعه می کنند.

او گفت: از هر 12 زن در خراسان شمالی یکی از آنها به بیماری سرطان سینه مبتلا می شوند. اگر این بیماری زود تشخیص داده شود زود هم درمان می شود و بانوانی که خودشان تشخیص دادند با یک جراحی ساده و شیمی درمانی برای همیشه بیماری شان برطرف شده است. اما خانم هایی که دیر به متخصص زنان مراجعه کرده اند با مشکلات عدیده ای از جمله جراحی و برداشتن سینه و حتی این غده ها جاهای دیگری از بدنشان را نیز در بر گرفته است.

وی ادامه داد: اگر زنان بدانند نیمی از سرطان ها با درمان مناسب علاج خواهد شد سریع‌تر با دیدن علائم مشکوک در سینه شان به پزشک متخصص مراجعه خواهند کرد. از طرف دیگر وقتی هزینه یک آمپول برای درمان سرطان سینه 5-6 میلیون تومان است برای پیشگیری از این بیماری هزینه کردن 200-300 هزارتومانی ارزشش را دارد.

در مواردی نادر زنان زیر 30 سال هم مبتلا می شوند

مدیر انجمن سرطان خراسان شمالی تصریح کرد: موارد نادری داریم که دختران زیر 30 سال نیز به سرطان سینه مبتلا می شوند. در حالی که این بیماری برای بانوان در سنین بالا رخ می دهد.

وی با بیان اینکه با تغذیه سالم می توان بسیاری از سرطان ها را از خود دور کرد، گفت: سرطان یک بیماری چند عاملی است که به عواملی از جمله ارث، استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی، آلودگی هوا و سبک زندگی افراد بستگی دارد.

حریری ادامه داد: 4 هزار و 550 بیمار مبتلا به سرطان در خراسان شمالی داریم که بیش از چهارصد نفر از آنها را بانوان مبتلا به سرطان سینه تشکیل می دهند.

از هر 5 توده یک مورد بدخیم است

وی با اشاره به اینکه 75 درصد سرطان های سینه برای زنان میانسال رخ می دهد، گفت: از هر 5 ابتلا به این نوع توده یک مورد بدخیم است. پس بانوان نباید بترسند و اگر متوجه توده در سینه شان شدند برای غربالگری حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند. 70 درصد توده های سینه خوش خیم هستند. از دیگر علائم توده سینه ترشحات غیر طبیعی در سینه است.

حریری اضافه کرد: 75 درصد سرطان های سینه پس از 40 سالگی بروز می کند اما در کشور ما به دلیل جوان بودن جمعیت زنان در سنین پایین تری مبتلا می شوند.

حریری: با توجه به اینکه آمار بانوان در استان خراسان شمالی بالا است در این ایام باید تمهیدات ویژه ای برای سلامتی این قشر زحمت کش که سکاندار و لنگر گاه خانواده هستند اندیشیده شود

موسس و بنیانگذار انجمن سرطان در خراسان شمالی ادامه داد: چاقی پس از یائسگی، تولد اولین فرزند پس از سن 30 سالگی، بچه دار نشدن، بیش از حد در معرض اشعه سی تی اسکن و رادیولوژی قرار گرفتن، رژیم غذایی پرچرب، سیگار، الکل، عدم شیردهی به نوزاد و کم تحرکی از عوامل ابتلا به سرطان سینه است.

90 درصد بیماران استان فقیرند

وی فزود: بیش از 90 درصد بیماران مبتلا به سرطان در استان خراسان شمالی هم فقیر و هم مریض هستند. بیماران بسیاری از طریق انجمن ما درمان شده و به آغوش خانواده های شان بازگشته اند و ما در انجمن خراسان شمالی هم قسم شده ایم که نگذاریم یک بیمار به دلیل فقر مالی از درمان باز بماند و تا جایی که بتوانیم برای بهبودی این بیماران تلاش خواهیم کرد.

حریری در پایان گفت: از استانداری تقاضا دارم که زمینی را برای ساختن همراه سرا برای بیمارانی که از بعد مسافتی دور به انجمن برای روند درمان مراجعه می کنند قرار دهند و همچنین از خیرین از اقصی نقاط ایران نیز تقاضامندم در در هزینه ساخت ما را یاری دهند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 619032 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟