لزوم شناسایی گروه های با آسیب پذیری بالا در شرایط همه گیری کرونا / افراد بیماران زمینه ای در الویت هستند

کرونا / به گزارش رکنا، دکتر باقر لاریجانی، نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی، با ناشناخته دانستن ویروس کووید ۱۹ که منجر به علایم بالینی متفاوتی می شود، گفت: سیستم بهداشتی کل دنیا بر اثر کووید ۱۹ دچار چالش شده و اقتصاد کلان کشورها و بسیاری از مشاغل با مشکلاتی جدی روبرو شده است.

وی افزود: در ایران نیز با وجود ظرفیت خوب سیستم درمانی کشور، بخاطر شرایط تحریم اقتصادی از لحاظ نیروی انسانی، تجهیزات و منابع با چالش هایی مواجه هستیم.

وی نیاز به افزایش تست های غربالگری کووید ۱۹ را جهت شناسایی و کنترل کانون های بیماری را یک اولویت دانست و افزود: با توجه به شرایط تحریم نیاز است تمامی آزمایشگاه های تحقیقاتی به کمک سیستم سلامت کشور بیایند تا کنترل بیماری میسر گردد.

وی افزایش اعتماد جامعه و ارتقای همبستگی آحاد ملت با دولت را از رموز موفقیت مقابله با این ویروس دانست و گفت: برای فرهنگ سازی در این زمینه و تقویت روحیه ایثار مردم، به کمک رهبران مذهبی و علمای علوم اجتماعی و انسانی نیاز است.

سرپرست مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی، مسائلی مانند توزیع و تخصیص منابع (در سطح خرد و کلان)، تریاژ بیماران برای دریافت منابع محدود مثل واکسن، ونتیلاتور و خدمات پیشرفته حیات، حفظ کرامت انسانی و اتونومی افراد و تصمیم‌گیری در مورد قرنطینه و محدودیت آمد و شد، تحقیقات و چگونگی آوردن آنها بر بالین بیماران، استفاده از داروهایی که اثر آنها در این بیماری شناخته شده نیست، رازداری و حفظ محرمانگی اطلاعات و مواجهه با گروه‌های آسیب پذیر را از چالش های اخلاقی پیش رو دانست.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، با اشاره به اثرات نامساعد همزمانی بیماری های غیرواگیر و ویروس کووید ۱۹، حدود ۳۰ درصد از مرگ و میرهای بیماران مبتلا به کرونا را منتسب به بیماری های غیرواگیر دانست و افزود: کنترل این بیماری ها در شرایط همه گیری از اهمیتی دوچندان برخوردار است.

وی همچنین گسترش پژوهش های اپیدمیولوژیک در زمینه کووید ۱۹ را ضرورتی دانست که در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های کشور نقش مهمی ایفا می کند.

دکتر لاریجانی با اشاره به زیرساخت‌های ارزشمند اخلاق حرفه‌ای در کشور، افزود: سامانه ملی اخلاق در پژوهش‌های زیست پزشکی، راه را برای بررسی اخلاقی سریع طرح‌های تحقیقاتی در موضوع کووید۱۹ و نظارت بر آنان بسیار هموار کرده است.

وی گایدلاین ملاحظات اخلاقی در اپیدمی بیماری های عفونی را قابل تعمیم و استفاده در شرایط همه گیری کووید۱۹ دانست.

همچنین در ادامه این وبینار، دکتر حمیدرضا رشیدی ‌نژاد، فوق تخصص بیماری های قلب و عروق و رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر میثم یوسفی، متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری و دکتر مینا مبشر، دکترای اخلاق پزشکی، از دیگر اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به بحث و بررسی چالش های اخلاقی بالینی در همه گیری کووید۱۹ پرداختند.

گفتنی است، وبینار چالش های اخلاقی بالینی در پاندمی کرونا؛ دوراهه ها و تصمیم سازی، با حضور دکتر باقر لاریجانی، نائب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی، به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بصورت مجازی برگزار شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 617867 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟