آمریکا و ادعای اولویت در استفاده از واکسن کرونا

کرونا / به گزارش رکنا، آمریکا در رسیدن به واکسن شتاب دارد و سیاست ترامپ آن است که امتیاز استفاده از آن را در انحصار کشور خود در آورد. آیا کشورهای اروپایی می‌توانند روی همکاری آمریکا حساب کنند؟ اگر چین به واکسن دست یابد، چه وضعی پیش می‌آید؟

نخستین بار کنسرن دارویی سانوفی Sanofi بود که اطلاع داد چنانچه واکسن کرونا به مرحله تولید انبوه برسد، در وهله اول آمریکا از آن بهره‌مند خواهد شد.

به گفته کارشناسان به دنبال دستیابی به واکسن کرونا رقابتی بزرگ برای تولید و عرضه آن در حجم انبوه صورت می‌گیرد، که اگر اتحادیه اروپا به خود نجنبد، در این میدان ایالات متحده گوی رقابت را خواهد ربود. هدف اصلی ترامپ هم همین است که بیشترین ظرفیت تولید واکسن را از آن آمریکا کند.

مؤسسه تحقیقات پزشکی آمریکا Barda، در راستای کشف واکسن فعال شده است. این کنسرن جهت تولید انبوه واکسن با شرکت‌های آمریکایی در تماس است. برای نمونه اخیرا به شرکت مدرنا Moderna که در ایالت ماساچوست روی تهیه واکسن تحقیق و آزمایش می‌کند، بیش از ۴۰۰ میلیون دلار پرداخت شده است. این شرکت با کارخانه سوئیسی لونزا Lonza برای تولید یک میلیارد واکسن قرارداد بسته است.

اشتفان بانسل، مدیر مدرنا، گفته است که باید حجم تولید واکسن را بالا برد، "زیرا برای یک چنین مشکل پیچیده جهانی فقط چند میلیون واکسن کفایت نمی‌کند".

کارخانه‌های شرکت لونزا در چند قاره پراکنده هستند. تولید مشترک احتمالا در ماه ژوئیه در آمریکا شروع می‌شود، هر چند ممکن است که جواز پخش دارو هنوز صادر نشده باشد و شاید مجبور شوند قسمتی یا تمام تولیدات را نابود کنند.

پرسش مهم این است که چه مقامی پخش واکسن را به عهده می‌گیرد. دیدگاه اروپا این است که بتواند با همکاری سازمان بهداشت جهانی واکسن را به شکل عادلانه در جهان تقسیم کند. اما ترامپ رابطه با سازمان بهداشت را قطع کرده است. آمریکایی‌ها در اقدامات شرکت‌های داروسازی اروپا مشارکت ندارند.

دیدگاه آمریکا هم از همین حالا و در نمونه داروی رمدسیویر که قرار است توسط موسسه آمریکایی گیلیاد تهیه شود، تا حدی روشن شده است. اداره آمریکایی برای صدور مجوز پخش دارو FDA، اطلاع داد، تنها در صورتی برای داروی یادشده مجوز تولید صادر می‌کند که پخش آن به شکل انحصاری در اختیار دولت آمریکا باشد. به دنبال آن، شرکت دارویی مزبور تمام موجودی خود را به دولت آمریکا بخشید که میان شش ایالت تقسیم شد.

چنانچه واکسن نه در آمریکا بلکه در اروپا تولید شود، وضعیت فرق می‌کند و ترامپ مایل است به طور کامل در بهره‌برداری از آن سهیم باشد.

مسئله اصلی آن است که جهان هر چه زودتر به واکسنی مؤثر دست یابد و همین است که موضوع به شکلی گسترده در رسانه‌ها به بحث گذاشته می‌شود: چنانچه واکسن در کشوری مانند چین که با آمریکا رابطه‌ای پرتنش دارد، تهیه شود، آنگاه چه وضعی پیش خواهد آمد؟برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 617815 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟