کرونا، ماسک و مسئولیت اجتماعی

کرونا / به گزارش رکنا، بسیاری از شهرها و استان‌های کشور این روزهای حال و روز خوبی ندارند و وضعیت کرونا در آن‌ها از شرایط قرمز نیز گذشته است و توصیه کارشناسان و مسئولان برای همه اقشار در حفاظت از جان خود و همشهریانشان استفاده آگاهانه از ماسک به عنوان یک مسئولیت اجتماعی مهم است.

پزشکان و مراجع درمانی در شرایط کرونا خسته اما متعهدانه رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک ورا توصیه می‌کنند و آن را حداقل سپر دفاعی مردم در برابر این قاتل کوچک می‌دانند ، وزارت بهداشت با راه اندازی پویش «من ماسک می‌زنم» کوشیده تا با فرهنگ سازی در لایه‌های مختلف جامعه همگان را به انجام این وظیفه مهم ترغیب کند و در سایه مسئولیت جمعی وضعیتی حاصل شود تا بتوان بحران را تا فروکش کردن نسبی مهار کرد.

طبق بخشنامه سازمان اداری و استخدامی، از نیمه تیرماه امسال استفاده از ماسک در تمامی ادارات، بانک‌ها و مراکز ارایه خدمات عمومی و واحدهای عملیاتی برای مراجعان و کارکنان الزامی شده و اما هموز هستند طیفی از افراد که با سهل انگاری در زدن ماسک و بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی راه را برای جولان کووید ۱۹ باز می‌گذارند و با رفتار غیرمتعهدانه خود سلامت همه مردم را با مخاطره جدی مواجه می‌کنند.

استفاده ۷۰ درصدی مردم استان مرکزی از ماسک

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ارزیابی‌ها بیانگر آن است که بیش از ۷۰ درصد مردم استان مرکزی استفاده از ماسک را جدی گرفته‌اند و طبق تصمیم ستاد ملی کرونا با خروج از خانه ماسک می‌زنند.

دکتر «علی علیمحمدی» افزود: این مهم در مسئولیت پذیری اجتماعی موثر است و شاهراهی برای مشارکت به خاتمه دادن به بیماری کرونا می‌شود.

وی اظهار داشت: شاغلان در دوایر دولتی، بانک‌ها، صنوف و صنعت بالاترین سطح استفاده از ماسک در استان را دارند و هرچه به جمعیت عامه نزدیکتر می‌شویم اهمال در استفاده درست ماسک استان مشهودتر است.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کمترین سطح استفاده از ماسک در شهرستان شازند و بیشترین سطح استفاده از ماسک در اراک به ثبت رسیده است.

علیمحمدی افزود: مسئولان ادارات و واحدهای وابسته و تابعه مکلف شدند ضمن راهنمایی مراجعان در خصوص رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی، از ورود کسانی که در پوشش دهان و بینی خود سهل انگار هستند و ماسک نمی‌زنند، جلوگیری کنند.

بازگشت محدودیت‌ها حاصل غفلت از زدن ماسک

استاندار مرکزی گفت: ۳۰ درصد مردم اراک در استفاده از ماسک سهل‌انگار هستند که تبعات این رفتار غیرمسئولانه‌ تنها برای خودشان نیست بلکه عاملی جدی در شیوع کرونا است و مسئولان را مجبور کرده که برخی محدودیت‌ها را بازگردانند.

سید«علی آقازاده» افزود: همراهی اغلب مردم با پویش «من ماسک می‌زنم» قابل تقدیر است و نباید اجازه داد اقلیت سهل‌انگار به شیوع کرونا دامن زده و زحمات مضاعف برای مدافعان سلامت و استان ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: ظرفیت بستری و خدمات در بیمارستان‌های استان مرکزی محدود است و دیگر بخش دولتی جایی برای بستری مبتلایان کووید ۱۹ در اراک ندارد و اکنون از بخش خصوصی و تامین اجتماعی یاری گرفته شده و اگر غفلت‌ها ادامه دار باشد دیری نمی‌پاید که در ایام پیش رو مشکلات خدمات به مبتلایان مراجعه کننده تسری یابد و توان کافی درخدمات آی.سی.یو و مراقبت‌های ویژه، حتی بستری بیماران متناسب با امکانات موجود نباشد.

استاندار مرکزی گفت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان کرونا در روزهای اخیر بر اساس تصمیم ستاد مقابله با کرونا استفاده از ماسک در اماکن عمومی و ادارات این استان از ابتدای تیرماه الزامی شد.

آقازاده افزود: استفاده از ماسک شیوه موثر بازدارنده از کرونا است و می‌طلبد که عادت رفتاری در تمامی اماکن عمومی و نهادهای اجرایی با حساسیت اعمال شود و نیاز است مسئولان نیز بر حسن آن نظارت جدی داشته باشند.

با استفاده از ماسک در شکست کرونا سهیم شویم

فرماندار اراک گفت: بیش از ۶۰ درصد مردم اراک اکنون از ماسک استفاده می‌کنند که این میزان برای دستیابی به موفقیت در امر مقابله و مهار کرونا باید به بیش از ۸۰ درصد برسد و نیاز است که با جدیت در این رفتار کرونا را شکست دهیم.

«حسین بختیاری» افزود: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد در کنار رعایت فاصله اجتماعی و شستن مستمر دست‌ها، ماسک زدن یک عامل مهم برای جلوگیری از این ویروس منحوس است.

وی بیان کرد: زدن ماسک در مقابل گرفتار شدن به این بیماری کار سختی نیست، ماسک به اندازه کافی در داروخانه‌ها و مراکز عرضه ماسک وجود دارد و مردم خود نیز می‌توانند به راحتی ماسک را در منازل خود تهیه کنند.

فرماندار اراک ادامه داد: کرونا اقشار مختلف مردم از نوزاد تا سالمند را گرفتار کرده و به هیچ کس رحم نمی‌کند و شهروندان باید از زمانی‌که از منازل خود خارج می‌شوند و تا زمانی‌که دوباره به منزل باز می‌گردند، از ماسک استفاده کنند.

بختیاری اظهار داشت: بیشترین آمار ابتلا به ویروس کرونا در عروسی‌ها و آیین های سوگواری متوفیان گزارش شده و انتظار است مردم خطر این ویروس را جدی بگیرند و به هیچ عنوان در آیین‌های عزا و میهمانی‌ها شرکت نکنند.

وی تصریح کرد: حضور در پارک‌ها و مراکز عمومی شلوغ نیز از دیگر نگرانی‌ها است و انتظار می‌رود که مردم برای ضرورت از منازل خارج شوند و در این هنگام نیز تمام نکات لازم بهداشتی را رعایت کنند.

فرماندار اراک اضافه کرد: بحث نظارت بر واحدهای صنفی، صنایع کوچک و ادارات و نهادهای مختلف از ۲ هفته گذشته در قالب ۱۴ گروه متشکل از بازرسی، اصناف، فرمانداری، اداره صمت و پلیس اماکن آغاز شده و با جدیت در حال انجام است.

بختیاری افزود: جریمه برای افرادی که ماسک نمی‌زنند و موجب شیوع این بیماری پرخطر می‌شوند در ستاد مقابله با بیماری کرونا استان مرکزی مطرح شده است.

وی اظهار داشت: انتظار است مردم قبل از هر اقدام تنبیهی، در مرحله اول برای حفظ سلامت و جان خود و در مرحله دوم برای حفظ سلامت و جان دیگران نسبت به ماسک زدن و سایر دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام کنند.

فرماندار اراک گفت: نظارت ویژه بر صنوف مختلف به صورت مستمر در حال انجام است و از این قشر نیز انتظار می‌رود ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌هیچ عنوان به افرادی که ماسک نمی‌زنند، خدمات ارایه ندهند.

بختیاری اضافه کرد: تمام مناطق شهر اراک با همکاری نیروهای جهادی، بسیج، شهرداری و با نظارت فرمانداری ضدعفونی شده است و این مهم همچنان ادامه می‌یابد.

استفاده از ماسک در تمام لایه‌های جامعه جدی گرفته شود

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: استفاده از ماسک درصد قابل توجهی از ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می‌دهد که این مهم باید در تمام لایه‌های مختلف جامعه جدی گرفته شود.

آیت‌الله «قربانعلی دری‌نجف‌آبادی» افزود: کنترل ویروس کرونا و بازگشت به شرایط عادی منوط به همکاری مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

وی ادامه داد: تمامی افراد جامعه در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، بنابراین تا ساخت واکسن و قرار گرفتن در دسترس عموم مردم باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جدی گرفته شود.

اصناف استان مرکزی و استقبال ۸۰ درصدی از ماسک

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی از فرهنگ‌سازی برای رعایت موازین بهداشتی در بین کسبه و بازاریان استان خبر داد و گفت: اکنون ۸۰ درصد صاحبان صنوف استان از ماسک استفاده می‌کنند که این امر نقش به سزایی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا دارد.

«جمشید زند» افزود: این مهم با تذکر و برخورد با صنوفی که نسبت به استفاده از ماسک بی توجه بودند، محقق شده است.

وی اظهار داشت: صاحبان صنوف با جدی شدن استفاده از ماسک، مشتریان خود را نیز به استفاده از آن و رعایت فاصله اجتماعی تشویق می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: اجبار استفاده از ماسک در صنوف برای جلوگیری از ابتلا شهروندان، موجب می‌شود تا آنان همچنان به فعالیت خود ادامه دهند و هرگونه کم توجهی مشتریان و صاحبان اصناف منجر به تغییر وضعیت بیماری در استان و اعمال محدودیت خواهد شد.

زند افزود: کرونا یک ویروس جدید و ناشناخته است و تنها راه مقابله با آن رعایت فاصله اجتماعی و انجام توصیه‌های بهداشتی است.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی گفت: شیوع ویروس کرونا به ۲ هزار واحد صنفی استان خسارت زد و در این راستا دولت برای حمایت از این واحدها قول پرداخت تسهیلات بانکی را داده است اما این مهم تاکنون به طور کامل محقق نشده و لازم است اقدام عاجل در این خصوص عملیاتی شود.

۶۰درصد مردم خمین به استفاده جدی‌تر از ماسک

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: ۶۰ درصد از مردم خمین از ماسک در اماکن عمومی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا استفاده می‌کنند در حالی که راهبرد این دانشکده، استفاده ۹۰ درصدی مردم از ماسک است.

دکتر « مجتبی دیده‌دار » افزود: استفاده مستمر از ماسک، شستن دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی همچنان بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

وی بیان کرد: تاکنون یک‌هزار و ۵۲۹ آزمایش کرونا در خمین انجام شده است و ۸۴ درصد بیماران مبتلا نیز بهبود یافتند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین اظهار داشت: آمار بالای بهبود یافتگان از بیماری کرونا نشان می‌دهد که مردم نباید از این بیماری بترسند بلکه باید موارد بهداشتی را رعایت کنند.

دیده دار ادامه داد: وضعیت خمین از لحاظ ابتلا به بیکاری کرونا تا پایان ماه مبارک رمضان مناسب بود اما پس از آغاز مسافرت‌ها و کاهش محدودیت‌ها ابتلا به این بیماری روند افزایشی به خود گرفت.

وی گفت: میزان ابتلا و مرگ و میر در خمین به در ماه‌های اخیر نسبت به گذشته ۶ برابر افزایش یافت و این شهرستان از وضعیت زرد به قرمز رسید.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین افزود: برگزاری مجالس عروسی بدون رعایت فاصله‌گذاری یکی از مهمترین دلایل افزایش ابتلا به بیماری کرونا در این شهرستان است و ۳۴ درصد علت ابتلا به دلیل حضور در تجمع‌ها است.

استفاده ناصحیح از ماسک راه انتقال بیماری

رئیس شبکه مردم نهاد زیست محیطی استان مرکزی گفت: طبق بازرسی‌هایی که از سوی بازرسان این مجموعه انجام شده ۹۰ درصد صاحبان اصناف ماسک دارند اما استفاده درستی از این سپر پوششی برای بیماری نمی‌شود و با آلودگی همراه است.

«سیاوش آقاخانی» افزود: ۲۰ تا ۳۰ درصد اصناف شرایط استفاده صحیح از ماسک را رعایت نمی‌کنند و لازم است در نظارت‌ها شیوه استفاده صحیح به اصناف متذکر شود. وی، علت درست استفاده نشدن از ماسک را آموزش‌های ناکافی و اطلاع رسانی نادرست عنوان کرد.

رئیس شبکه مردم نهاد زیست محیطی استان مرکزی گفت: طبق ابلاغیه ستاد ملی کرونا ارایه خدمات به افراد بدون ماسک در واحدهای صنفی ممنوع است اما ۳۰ درصد مراجعه کنندگان بدون ماسک هستند اما خدمات دریافت می‌کنند.

آقاخانی افزود: بیشتر صنوف استان مایع ضدعفونی کننده دارند اما بازرسان ابزار سنجش برای درصد و استاندار بودن محلول را ندارند.

وی اظهار داشت: صنوف هر شب و یا هر صبح اقدام به ضدعفونی محل کار برای جلوگیری از شیوع کرونا می‌کنند که این شیوه اشتباه است و باید با ارایه خدمات به هر مشتری ضدعفونی صورت گیرد.

رئیس شبکه مردم نهاد زیست محیطی استان مرکزی گفت: باید مجموعه حاکمیتی زیرساخت‌های خرید اینترنتی را برای مردم فراهم کند تا مردم مجبور به ترک منزل و خرید روزانه نشوند.

آقاخانی افزود: ضروری است اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی سختگیرانه عملیاتی شود و مانند عید نوروز تصمیم نهایی برای رعایت نکات بهداشتی اتخاذ شود.

براساس آخرین آمار اعلامی دانشگاه علوم پزشکی اراک، ۳۷۹ بیمار کرونایی جدید بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی در استان مرکزی شناسایی شده که رقم بالای مبتلایان نگران کننده است و تاکنون ۱۸ هزار و ۹۹۹ نفر در استان مرکزی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در کشور گفت: تاکنون ۵۲۲ هزار و ۳۸۷ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۶۵ نفر از بیماران کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۹ هزار و ۸۷۰ نفر رسیده است.

«سیما سادات لاری» گفته است: از دیروز تا امروز ۲۵ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۵۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۱۶ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵۲۲ هزار و ۳۸۷ نفر رسید.

وی ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۶۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۹ هزار و ۸۷۰ نفر رسید.

معاون وزیر بهداشت گفت: تاکنون ۴۲۰ هزار و ۹۱۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و همچنین چهار هزار و ۶۸۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری افزود: تاکنون چهار میلیون و ۴۵۴ هزار و ۵۷۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 617208 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟