برگزاری کارگاه مشترک ایران و اندونزی برای توانمندسازی زنان و کودکان در ICT

زنان / به گزارش رکنا، این کارگاه که در طرف ایران با همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام گرفت، اهدافی آموزشی و اقتصادی را دنبال کرده است. از جمله آموزش مهارت و ارائه و فروش محصول در فضای مجازی، کارآفرینی و ایجاد اشتغال به خصوص درمناطق با درآمد کم وافزایش مهارت های مدیریت رفتاری و کنترل کودکان در فضای مجازی برگزارکنندگان بر این مهم تاکید داشتند که با توجه به فرهنگ و سبک زندگی مشابه در دو کشور ایران و اندونزی و افزایش نیاز به استفاده از ابزارهای آنلاین در سراسر دنیا، این کارگاه به انتقال تجربیات و رویه های خوب انجام شده در این دو کشور می پردازد. موضوع کودکان و فضای مجازی نیز یکی از دو موضوع اصلی این کارگاه به شمار می رفت.

این نشسست مجازی با پیام های تصویری معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری اسلامی ایران و گوستی آیو بینتانگ دارماواتی، وزیر توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان اندونزی آغاز شد.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در پیام خود با اشاره به ضرورت تأمین عادلانه دسترسی به فضای مجازی و اینکه اینترنت فرصت های مناسبی را در دنیای امروز برای آموزش، کار، پیشرفت فرهنگی و سرگرمی فراهم کرده، گفت: هنوز با چالش های زیادی از جمله شکاف دیجیتال به ویژه براساس دسترسی جنسیتی، سواد اینترنتی، مهارت های سایبری و جرایم اینترنتی روبرو هستیم که باید در سطح جهانی راهکارهایی برای آن پیدا کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که این کارگاه آموزشی با تبادل تجربیات در سطح دو جانبه و بین المللی منجر به توانمندسازی و آموزش یکدیگر در موضوعاتی مثل نحوه برخورد با این چالش ها و میزان عملکرد ما از نظر دسترسی آسان تر زنان به اینترنت شود.

ابتکار گفت: در ایران، زنان و خانواده ها دسترسی بیشتری به فناوری ارتباطات و اطلاعات به ویژه در سال های اخیر و طی دولت رئیس جمهور روحانی پیدا کرده و اینترنت خانگی و خدمات اینترنت تلفن همراه نیز افزایش قابل توجه داشته است؛ چنانچه امکان ایجاد آموزش در خانه و مشاغل خانگی را برای زنان و خانواده ها، به خصوص در دوره همه گیری ویروس کرونا فراهم کرده است.

معاون رییس جمهور ایران تاکید کرد: این امر چشم انداز جدیدی را برای زنان سرپرست خانوار و کارآفرینان زن ایجاد کرده و نیز در زمینه آموزش های مقدماتی و دبیرستانی و دانشگاهی طی همه گیری کرونا، خدمات آموزشی به خصوص با بستر جدیدی به نام "شاد" با کیفیت آنلاین ایمن برای کودکان فراهم شده است. شبکه شاد همچنین فرصت هایی را برای آموزش معلمان فراهم می کند که شامل مهارت های زندگی و مهارت های ارتباطی برای معلمان و دانش آموزان است.

معصومه ابتکار با اشاره به تلاش های معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، افزود: معاونت، پادکست هایی را در موضوع گفتگوی بین نسلی تولید کرده که در بستر اینترنت قابل بهره برداریست. چرا که گفتگوی بین نسلی مورد نیاز مداوم نسل جوان بوده و باید فضای گفتگو را با جوانان حفظ کرد و یاد بگیریم که چگونه مهارت های لازم برای گفتگو داشته باشیم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه اینترنت وجود دارد و اکنون دغدغه ای جهانیست، گفت: باید به طور جدی جنایات اینترنتی را نیز در نظر داشت؛ در فضای اینترنت متاسفانه از پورنوگرافی تا محتواهای غیرقانونی، کودک آزاری و قاچاق کودکان در حال افزایش است و این فضا توسط گروه های جرایم سازمان یافته نیز استفاده می شود. بنابراین ما در ایران پادمان ها و سیستم عامل هایی را راه اندازی کرده ایم که در اینجا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه وزیرمحترم برای طرح ها و بسترهای مختلفی که در محافظت از خانواده ها ایجاد کرده، تشکر می کنم.

ابتکار با اشاره به تلاش دولت برای بهبود دسترسی به اینترنت، تاکید کرد: این تلاش نه تنها شامل مناطق شهری بلکه مناطق روستایی را مورد توجه خاص قرار داده که در واقع توجه به شکاف جنسیتی دیجیتالی بوده و برای ما بسیار مهم است که زنان ایرانی نه تنها به اینترنت با کیفیت بالا دسترسی دارند، بلکه از تلفن های همراه نیز استفاده می کنند و برای آموزش گرفته تا کارآفرینی و اشتغال، از آن بهره مند هستند.

وی افزود: در حال حاضر طرح هایی برای ارتقا کارآفرینی زنان از طریق آموزش فناوری های اطلاعات و ارتباطاتی داریم تا برای پشتیبانی از مشاغل و یافتن فرصت های فروش و ارتقاء خدمات از اینترنت استفاده کنیم.

معاون رییس جمهور با تشکر از دولت اندونزی برای همکاری مشترک، همچنین از تلاش های جامعه مدنی ایران و به خصوص زنان در سپری کردن دوران سخت تحریم ها، قدردانی کرده و تاکید کرد: در میان تحریم ها و جنگ اقتصادی که علیه ملت ما در حال انجام است و همزمانی آن با دوران دشوار همه گیری کرونا، زنان ما در کنار همتایان مرد خود برای مقابله با این شرایط مبارزه می کنند و باید همچنین از فداکاری های خستگی ناپذیر کارکنان سلامت و بهداشت در سراسر جهان به ویژه در ایران قدردانی کنم.

خانم گوستی آیو بینتانگ دارماواتی، وزیر توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان اندونزی نیز در پیام تصویری خود به این کارگاه آموزشی، ایران را شریک توسعه دیرینه دموکراسی و از اعضای مهم سازمان همکاری اسلامی در همکاری مستمر با اندونزی دانست و گفت: تعهد خود را برای همکاری با ایران در زمینه های مختلف از جمله زنان و حمایت از کودکان از طریق اشتراک اطلاعات و بهترین روش ها، تکرار می کنم.

وی افزود: سال ۲۰۲۰، یک چالش بی سابقه برای بشریت در مقابل شیوع همه گیری بیماری کووید ۱۹ بوده که تأثیرات اقتصادی-اجتماعی منفی به همراه پیامدهای مخرب برای امرار معاش پایدار بشری داشته و گروه های آسیب پذیری مانند زنان و کودکان دچار مشکلات متعدد کرده است.

دارماواتی با اشاره به افزایش قابل توجه تعداد خشونت های مبتنی بر جنسیت (GVB) گفت: سرمایه گذاری برای زنان، سرمایه گذاری برای نیمی از منابع انسانی کشورمان است، اما متأسفانه هنوز شکاف جنسیتی براساس شاخص های مختلف وجود دارد که البته به خاطر تلاش ها برای برابری جنسیتی در اندونزی، سال به سال در حال پیشرفت است.

وزیر توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان اندونزی با اشاره به بحران همه گیری و شیوع کرونا که مشکلات خاصی را متوجه توانمندسازی زنان کرده، گفت: با این وجود معتقدم توانایی بالقوه زنان را نمی توان دست کم گرفت و بیش از ۵۰ درصد مشاغل در اندونزی توسط زنان اداره می شود، بنابراین اطمینان از دسترسی زنان به فرصت های پیشرفت با توجه به پتانسیل آنها در شرایط کنونی ضروریست.

وی افزود: ارتقا سواد دیجیتال، اولویت زنان برای محافظت آنلاین و زنده ماندن در شرایط فعلی است، اما با مطالعه آخرین گزارش های وزارت ارتباطات و اطلاعات مشاهده شده در حالی که ۱۳ میلیون شرکت های بزرگ و کوچک و میان مقیاس از معاملات آنلاین استفاده می کنند و مجهز به تجارت الکترونیکی هستند، ۵۱.۲ میلیون نفر شاغل این شرکت ها هنوز با فضای دیجیتال، چندان آشنایی ندارند.

خانم دارماواتی تاکید کرد: داده ها نشان می دهد طی شیوع این بیماری همه گیر، معاملات خرده فروشی رشد وسیعی در حوزه فروش آنلاین و دیجیتالی داشته و از ۴.۷ درصد به ۲۸.۹ افزایش نشان می دهند. در حالی که برنامه های معاملات آفلاین از ۵۲.۳ درصد به ۲۸.۹ کاهش یافته و به علاوه در توانمندسازی اقتصادی و استفاده از ICT، بازار گام های روبه رشدی برداشته است.

وی افزود: تعدادی از استراتژی های کلیدی برای زنان کارآفرین، توسعه بهتر بازار خود با سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات است که وزارت توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان، آنها را با بخش های خصوصی آشنا و برای تسهیل سواد ICT و آموزش دیجیتال از طریق برنامه ریزی با این بخش وارد همکاری شده ایم.

وزیر توانمندسازی زنان وحمایت از کودکان اندونزی همچنین به عنوان مسئول محافظت از کودکان در برابر جرایم فضای مجازی، گفت: ما متوجه شدیم طی دوره شیوع کرونا، بیشترین میزان جرایم فضای مجازی در میان کودکان ثبت شده، بنابراین به آموزش آنلاین از راه دور به کودکان برای مقابله با این موارد پرداختیم و آمار قربانیان در معرض این جرایم را کاهش دادیم.

وی با اشاره به اینکه کودکان با جمعیت ۷۹.۶ میلیون نفر یک سوم جمعیت اندونزی را شامل می شوند و ۶۴ درصد از کل جمعیت این کشور تحت پوشش اینترنت قرار دارند، گفت: باید نسبت به مسائل غیرقابل انکاری که اینترنت ممکن است برای فرزندانمان ایجاد کند، هوشیار باشیم.

وزیر توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان اندونزی با تشکر از معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران بخاطر درگیر کردن کشورش در این فعالیت، خاطرنشان ساخت: دوره همه گیری بیماری کووید ۱۹ به ما یادآوری می کند که نمی توانیم به تنهایی از پس مشکلات برآییم و اعتقاد دارم این کارگاه مشترک ۲ روزه توصیه های قابل توجهی برای بهبود جامعه ارائه می دهد و می توانیم با توسعه همکاری ها و تقویت روحیه برادری بین ملت ها، برعواقب اجتماعی و توقف این بیماری در جهان غلبه کنیم.

در ادامه، هانیه سامعی مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور بانوان گفت: توانمندسازی زنان در حوزه ICT و حفاظت از کودکان در فضای مجازی در شرایط فعلی اهمیت بسیاری دارد و تبادل اطلاعات میان کشورهای دارای تشابهات فرهنگی و دینی، در این زمینه می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی با اشاره به طرح ملی زنان و ICT گفت: این طرح در۲۷۰ نقطه کشور، با هدف آموزش مفاهیم اولیه فضای مجازی و امکانات آن برای بهره‌برداری زنان و معرفی فرصت‌ها و چالش‌های فضای مجازی اجرایی شده است.

در کارگاه حمایت از کودکان در فضای مجازی کوثر سلیمی خورشیدی، مسئول امور بانوان در رگولاتوری در مورد حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه کودک و نوجوان اعلام کرد: سند «حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» در سال۱۳۹۶ توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصویب شد که از جمله برنامه‌های اجرایی در راستای عملیاتی‌سازی آن می‌توان به تشکیل بانک اطلاعاتی حمایت از فضای مجازی کودکان، اجرای طرح ۲۰ تا ۲۰ (رونمایی از یک طرح مربوط به کودکان در بیستم هر ماه) و ایجاد اینترنت پاک از سوی زیست بوم مجازی درسا اشاره کرد.

وی در تشریح اقدامات رگولاتوری در این زمینه عنوان کرد: تصویب ضوابط صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی توسط کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، برگزاری ۲۹ کارگاه‌ آموزشی خانواده، آشنائی با فضای مجازی و توانمندسازی زنان از طریق فناوری اطلاعات، ارائه سیمکارت کودک و نوجوان با قابلیت دسترسی به بسته‌های خدماتی جذاب تلفن همراه پهن باند متناسب با گروههای سنی کودک و نوجوان، عدم فروش هرگونه سیمکارت تلفن همراه به افراد کمتر از ۱۸ سال از جمله اقدامات رگولاتوری در زمینه حفاظت از کودکان و حمایت از زنان است.

سلیمی خورشیدی درباره همکاری اپراتورها با رگولاتوری در حوزه حفاظت از کودکان اظهار کرد: ارایه سیمکارت انارستان با همکاری اپراتور همراه اول و تبدیل سیمکارت عادی به سیمکارت کودک و نوجوان با کمک دو اپراتور همراه اول و ایرانسل از جمله اقدامات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

در ادامه، نمایندگان پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فضایی، سازمان نظام صنفی رایانه‌‌ای و شرکت های استارت آپی به بیان دیدگاهها و نظرات خود درباره موضوع حمایت از کودکان در فضای مجازی و توانمندسازی زنان از طریق ICT پرداختند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 617185 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟