تاثیر مستقیم سفرها در افزایش ابتلاهای کرونا / لزوم چاره اندیشی برای روزهای آتی

کرونا / به گزارش رکنا، دکتر علیرضا سلیمی ضمن تبریک روز جهانی و ملی بیهوشی گفت: در حال حاضر شش هزار متخصص بیهوشی در نقاط مختلف کشور فعال هستند. مردم معمولا متخصصین بیهوشی را برای کار در اتاق عمل می‌شناسند، اما از این تخصص در اورژانس و بخش‌های مراقبت ویژه تا حد زیادی استفاده می‌شود تا جایی که پس از شیوع کرونا بیماران بدحال مبتلا به این ویروس توسط همکاران من در بخش‌های مراقبت ویژه مراقبت می‌شدند.

وی با اشاره به این که متخصصین بیهوشی بیشترین درگیری را با بیماران بدحال کرونایی داشتند، اظهار کرد: میزان ابتلا به ویروس و شهادت در میان متخصصین بیهوشی بسیار بالاست. تا جای که ۱۳ شهید از متخصصان بیهوشی داشته‌ایم. روز گذشته طی مراسمی به بزرگداشت این شهدا پرداخته و تمبر یادبود اختصاصی از این شهدا را چاپ و رونمایی کردیم.

وی افزود: با توجه به آمار ابتلا و مرگ و میر بالا به واسطه کرونا در متخصصین بیهوشی، از روز گذشته کمیته‌ای تشکیل شده است تا علت و چرایی این موضوع را مشخص کنیم. امیدواریم از این به بعد درگیری کادر درمان کاهش یابد و مرگ و میر در میان پرسنل درمانی به ویژه متخصصان بیهوشی کم شود.

سلیمی در پاسخ به سوالی درباره طریقه جذب دانشجویان پزشکی به رشته بیهوشی تصریح کرد: سالانه حدودا ۲۹۰ تا ۳۰۰ متخصص بیهوشی به این جامعه اضافه می‌شود، البته سال گذشته علیرغم آن که ظرفیت پذیرش دستیاران رشته بیهوشی افزایش پیدا کرد، اما استقبال از این رشته کاهش یافته است و بیم آن می‌رود که امسال نیز با این مشکل مواجهه باشیم. در شرایطی که باید برای صندلی‌های این رشته رقابت وجود داشته باشد، اما به دلایل مختلفی مانند سختی کار زیاد و درآمد کم تقاضای دانشجویان برای این رشته کم است. این نگرانی وجود دارد که اگر تمیهدات جدی انجام نشود در بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده با خلا جدی متخصصین بیهوشی رو به رو باشیم.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که متخصصین بیهوشی کار مراقبت ویژه بیماران بدحال در آی سی یوها را برعهده دارند، افزود: همکاران من از این منظر در معرض خطر هستند، البته تا این لحظه تمامی بیماران مبتلا به کرونا بدون هیچ تبعیضی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شدند؛ اما این کار به قیمت کار ۱۲۰ درصدی برای همکاران من است. در حالی که در شرایط عادی باید پرسنل رزور برای این بخش‌ها داشته باشیم در ماه‌های اخیر از تمام ظرفیت خود برای ارائه خدمات استفاده کردیم که این موضوع به تدریج سبب فرسودگی و خستگی کادر درمان شده است. در حال حاضر کمبود نیروی انسانی مشکل اصلی ماست؛ زیرا خستگی کادر درمان ممکن است سبب شود کیفیت خدمات کاهش یابد. از طرف دیگر همکاران من به لحاظ مالی نیز نیازهایی دارند که باید این انتظارات تامین شود. طبیعی است که نسبت به سایر کشورها در زمینه تجهیزات و منابع وضعیت مناسبی داریم. اما نباید این تصور وجود داشته باشد که منابع و تجهیزات ما نامحدود است. بنابراین باید برای روزهای آینده چاره اندیشی کرد.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران در خصوص پیش بینی وضعیت بیماری پس از تعطیلات پیش رو گفت: هر اتفاقی مانند یک تعطیلات طولانی می‌تواند تاثیر مستقیمی در مبتلایان به کرونا داشته باشد. معمولا بازتاب این رفتارها دو تا سه هفته بعد در آمار مشخص می‌شود. ما در حال حاضر از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنیم و جایی برای افزایش این ظرفیت نداریم. از هم میهنان خود می‌خواهیم بحث را جدی گرفته و نگذارند همه گیری کرونا برایشان عادی شود. در این زمینه بهتر است از رفتارهای پرخطر و سفرهای غیر ضروری خودداری کند.

وی در ادامه سخنان خود درباره میزان ابتلا به کرونا در کشورمان اظهار کرد: اگر آمار رسمی را ملاک قرار دهیم مرگ و میر در ایران جزو کشورهای رده بالا قرار می‌گیرد و به دنبال آن میزان مرگ و میر در کادر درمان نیز نسبت به سایر کشورها بالاست. این موضوع جای تامل دارد و بهتر است به شکلی علمی در این خصوص اظهار نظر شود. عوامل مختلفی می‌تواند در بالا بودن میزان مرگ و میر در کشورمان موثر باشد به عنوان مثال شاید عدد حقیقی میزان ابتلا به کرونا بالاتر از اعداد اعلام شده باشد که این موضوع نیز به ملاک‌های شناسایی بیماران بازمی‌گردد؛ گاها افراد کم علامت یا تست نمی‌دهند و یا در خانه بهبود پیدا می‌کنند. همچنین بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند بدحال بوده و این طبیعی است که میزان مرگ و میر در این طیف بالا باشد. در هر حال این موضوع باید ریشه یابی شود تا بتوانیم روی آن کار کنیم. اما مهمترین نکته در هر شرایطی پیشگیری از ابتلا به بیماری است. اگر می‌بینیم کشوری توانسته در کنترل بیماری موفق شود به آن علت است که در بحث پیشگیری سرمایه گذاری کرده است.

وی با اشاره به این که در شرایط کرونا سایر اعمال جراحی مانند سزارین و غیره همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: این افراد نیز نیازمند استفاده از تخصص بیهوشی هستند. نکته مهم آن است که در شرایط کرونایی بیهوشی نیز پروتکل خاص خود را دارد که کار را سخت تر می‌کند. این در حالی است که فردی که قرار است عمل شود ممکن است مبتلا یا ناقل کرونا باشد که این موضوع برای او و پرسنل درمانی می‌تواند خطر آفرین باشد.

سلیمی با اشاره به این که در حال حاضر یافتن تخت خالی برای بستری بیماران بسیار سخت است، گفت: شاید در ظاهر می‌بینیم که تخت فراهم می‌شود اما باید دید که برای تهیه آن تخت چه مشکلاتی را پشت سر می‌گذاریم.

معاون سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که همه گیری کرونا یک مشکل چند وجهی است، ادامه داد: کرونا ابعاد مختلف امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و ... دارد. در بعد درمان و پزشکی سازمان نظام پزشکی کشور به عنوان یک ارگان کمکی همواره برای کمک به وزارت بهداشت و ستادکرونا اعلام آمادگی کرده است. البته ما هیچ گاه منتظر درخواست نیستیم و به طور مستقل هم در فعالیت‌های مطالعاتی و کارشناسی فعالیت می‌کنیم و نظر مستقل و روشن خود را اعلام می‌کنیم. به عنوان مثال نظر مستقل سازمان نظام پزشکی را در مورد بازگشایی مدارس شاهد بودید. البته تصور ما این است که تاکنون از ظرفیت کامل سازمان نظام پزشکی در حلقه‌های تصمیم گیری استفاده نشده است.

معاون سازمان نظام پزشکی افزود: در مورد بازگشایی مدارس موضعمان را مشخصا اعلام کردیم که براساس پژوهش‌های صورت گرفته مشخص بود که برگزاری کلاس‌های حضوری نیاز به الزاماتی دارد که بدون داشتن این الزامات ممکن است مشکلاتی در زمینه بیماری به وجود آید. بنابراین پیشنهاد ما ترکیب حضوری و مجازی مدارس به شرط تامین سلامت دانش آموزان بود.

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به مشکلات متخصصان بیهوشی در بیمارستان‌ها اظهار کرد: در بسیاری از بیمارستان‌ها حتی محل استراحت مناسب و تهویه مناسب وجود ندارد. امیدواریم با اختصاص بودجه بیشتر هم این مشکلات رفع شود و هم همکاران بیشتری در بخش‌های مراقبتی ویژه به کار گرفته شوند تا ما کمتر شاهد از دست دادن این سرمایه‌های ملی باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه تامین داروهای بیهوشی بیان کرد: زنجیره تامین داروهای بیهوشی از آن جایی که مورد استفاده آن معمولا در بخش‌های بیمارستانی است مطمئن است و نظارت کافی برای تامین این داروها صورت می‌گیرد و بسیار به ندرت پیش می‌آید که برند داروی بیهوشی خاصی ما را با چالش مواجهه کنند.

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به این که کرونا، ویروسی است که تمام قسمت‌های بدن را درگیر می‌کند، گفت: معمولا بیماران با حال بد به ما مراجعه می‌کنند و در زمینه استفاده از داروهای بیهوشی، آرامشبخش و غیره با توجه به شرایط بیمار تصمیمگیری خواهیم کرد. درگیری‌های مغزی ناشی از کرونا که سبب کاهش هوشیاری شود چندان شایع نیست و کم پیش می‌آید بیمارانی با چنین شرایطی به ما مراجعه کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 616504 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟