تشدید برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی

به گزارش رکنا ، سردار محمدرضا مهماندار امروز در نشست خبری مشترک آغاز فاز دوم طرح کاهش که از اول آبان اجرایی می‌شود، گفت: آلودگی هوا و ترافیک از معضلات شهر تهران است و این در حالی است که ما در حوزه کاهش آلودگی هوا مصوبات قانونی داریم که این تکلیف قانونی پلیس است با متخلفان در این حوزه برخورد کند.

وی با بیان اینکه ناجا مکلف است با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد کند، تصریح کرد: کاهش آلودگی هوا از آنجا که با سلامت شهروندان در ارتباط است اغماضی نخواهیم کرد و نگاهمان کاملا اجرایی خواهد بود که اعمال قانون می‌کنیم.

سردار مهاندار با بیان اینکه نداشتن معاینه فنی یک تخلف است و بر اساس قانون روزانه مبلغ 50 هزار تومان جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی لحاظ می‌شود، گفت: پیش از این تنها محدوده طرح ترافیک دارای دوربین‌های ثبت تخلف معاینه فنی بود و بقیه شهر توسط پلیس کنترل می‌شد؛ اما حالا تمامی ورودی‌های شهر تهران، مجهز به دوربین هستند و تمام پلاک‌های ورودی به شهر تهران و محدوده پایتخت رصد می‌شود و در صورت نداشتن معاینه فنی ، اطلاعاتشان برای اعمال قانون به پلیس ارسال می‌شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان این که پلیس در حوزه تخلف معاینه فنی به دلیل آنچه با سلامت مردم سر کار دارد اغماضی نخواهد داشت، گفت: پلیس علاوه بر کنترل دوربینی تخلف عدم معاینه فنی خودروها، به دو روش دیگر نیز خودروها را کنترل می‌کنند که یکی از این روش‌ها دیدن تخلف با چشم است که اگر ماموران پلیس آن را ببینند قطعا نسبت به اعمال قانون و ارسال به تعمیرگاه اقدام می‌کنند و در روش دوم نیز خودروهای سیار کنترل معاینه فنی در سطح شهر فعال هستند تا نسبت به کنترل خودروها اقدام شود.

وی با بیان این که در شش ماهه اول امسال یک میلیون برگ جریمه در حوزه‌ ثبت تخلفات معاینه فنی صادر شده است، گفت: همچنین با 20 هزار خودروی دودزا نیز برخورد شد.

رئیس پلیس راهور تهران در پاسخ به این سوال که پول حاصل از جرایم چه می‌شود؟ تصریح کرد: بر اساس قانون تمام مبالغ جرایم به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

وی در خصوص آلاینده بودن خودروها نیز با بیان اینکه از حوزه صنایع گلایه مند هستیم چرا که با این مشکلاتی که در حوزه‌ سوخت داریم هنوز خودروهایی با درصد سوخت بالا تولید می‌شود که نه منطقی و نه منصفانه است ، در مورد چرایی شماره گذاری خودروهای آلاینده گفت: بر اساس قانون ، خودروها و موتور سیکلت‌ها برای شماره گذاری نیازمند اخذ دو مجوز از سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد در حوزه‌ آلایندگی و ایمنی هستند و وقتی این دو مجوز را داشته باشند پلیس ملزم به شماره گذاری آن است.

وی در خصوص پدیده پوشاندن پلاک در مبادی ورودی به محدوده نیز گفت: تعداد افرادی که اقدام به پوشاندن پلاک می‌کنند بالا نیست و پلیس مداوم با این افراد برخورد می‌کند؛ چرا که این افراد مرتکب جرم شده‌اند و روزانه تعدادی پرونده در این حوزه به دادسرا ارسال می‌شود. البته در حال حاضر آمار این تخلف همراهم نیست اما به زودی آن را منتشر می‌کنیم.

سردار مهماندار با بیان اینکه نیازمند تشدید برخورد با این افراد هستیم، گفت: علاوه بر جریمه ، مجازات جرم پوشاندن پلاک 6 ماه تا یک سال حبس است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که جرایم خودروهای دستگاههای متخلف برای نداشتن معاینه فنی بعضا بخشیده می‌شود، گفت: ما در پلیس چیزی به عنوان بخشش جرایم نداریم بلکه اگر فردی به جریمه‌اش اعتراض کند و مستندات لازم را داشته باشد و اثبات شود، تجدیدنظر می کنیم و دقت داشته باشید هیچ سازمان دولتی نمی‌تواند قبل از آنکه بدهی همه خودروهایش را صفر کند، خودروی جدیدی را شماره گذاری کند. حتی یکی از معاونان شهرداری در مورد شماره گذاری یکی از خودروهایش به من نامه زده اما باید بر اساس قانون برود و خلافی همه خودروهایش را صفر کند و بعد شماره گذاری انجام می‌شود.

 

۵ سامانه معاینه فنی سیار راه اندازی می‌شود

رئیس ستاد مراکز معاینه شهر تهران از اجرای طرح کاهش به صورت ۲۴ ساعته و هر روز هفته در کل سطح شهر تهران از ابتدای آبان‌ماه خبر داد.

نواب حسینی‌منش امروز در نشست خبری اجرای فاز دوم طرح کاهش که از ابتدای آبان‌ماه در سطح شهر تهران اجرایی می‌شود، گفت: مرحله اول طرح کاهش آبان ۱۳۹۵ تنها در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اجرایی شد، اما حالا مرحله دوم این طرح از اول آبان‌ماه در کل سطح شهر تهران و به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته اجرایی می‌شود.

وی با بیان این‌که هدف اصلی اجرای این طرح ممنوعیت تردد خودرو‌های آلاینده است، اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۷ الزام اخذ معاینه فنی برتر را در سطح شهر تهران اعمال کردیم که تا امروز ۳۶۹ هزار خودرو در تهران توانستند معاینه فنی برتر اخذ کنند، هرچند که ما به صورت پیش‌فرض هر خودرویی را که به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کند مورد تست معاینه فنی قرار خواهیم داد و اگر نتواند معاینه فنی برتر بگیرد مورد تست‌های معاینه فنی معمولی قرار می‌گیرد.

رئیس ستاد مراکز معاینه شهر تهران با بیان این‌که تا هفته آینده دو مرکز معاینه فنی جدید در چیتگر و شهرری افتتاح می‌شود، ادامه داد: همچنین پنج خط معاینه فنی سیار نیز به ناوگان اضافه می‌شود.

وی با بیان این‌که استاندار تهران به ۳۲ وزارتخانه و دستگاه اجرایی ابلاغ کرده است که به پیمانکاران‌شان که خودروهایشان فاقد معاینه فنی است، پرداختی نداشته باشند، افزود: معاینه فنی سیار و کنار جاده‌ای را نیز در دستور کار داریم به گونه‌ای که تیم‌های معاینه فنی سیار در کنار معابر قرار گرفته و به صورت نمونه‌ای از خودرو‌ها تست آلایندگی می‌گیرند.

حسینی‌منش با بیان اینکه از مجموع ۵۳۶ خودروی دیزلی که مورد معاینه قرار گرفته‌اند ۴۶۷ دستگاه دارای معاینه فنی بودند و بقیه معاینه فنی نداشتند، گفت: ۱۱۳ دستگاه اتوبوس با این‌که معاینه فنی داشتند، اما حدود مجاز آلایندگی را رعایت نکردند و به تعمیرگاه اعزام شدند.

وی با بیان این که در مرحله اول طرح کاهش یک میلیون و ۷۰ هزار خودرو توانستند معاینه فنی بگیرند، اظهار کرد: بیشترین خودرو‌هایی که آلایندگی داشتند پراید، ۲۰۶ و ۴۰۵ بود و براساس سال تولید آلایندگی خودرو‌های مدل بالاتر از سال ۱۳۸۴ در ابتدا پیکان و بعد نیسان و در مراحل بعدی نیز وانت مزدا و خودروی آردی بودند.

رئیس ستاد مراکز معاینه شهر تهران ادامه داد: بیشترین دلیل مردودی در تست‌های معاینه فنی، آلایندگی با ۲۷ درصد بوده است.

حسینی‌منش در ادامه با انتقاد از وضعیت معاینه فنی خودروها، گفت: شاهد هستیم که خودرو‌های خارجی مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نیز که وارداتی هستند از تست‌های معاینه فنی مردود می‌شوند و در بررسی‌ها متوجه شدیم که کاتالیست بر روی آن‌ها نصب نشده است و بعد از بررسی‌ها مشخص شد که کاتالیست در گمرک باز شده است و این خودرو‌ها بدون کاتالیست در سطح شهر تردد می‌کنند.

وی افزود: برخی خودروسازان داخلی نیز کاتالیست فاقد ارزش آلایندگی بر روی خودرو‌ها نصب می‌کنند که مصداق کم‌فروشی است و مستندات تهیه شده به سازمان محیط زیست و دادستانی ارسال شده است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 616371 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟