دره شهر ایلام بدلیل تعداد بالای بستری ها در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد

کرونا / به گزارش رکنا، دکتر جمیل صادقی فر  اظهار داشت: طی ۲ روز گذشته چهار مورد از بستری های کرونا مربوط به دره شهر بوده و قطعا این آمار افزایش می یابد که حائز اهمیت بوده و نیازمند ورود جدی تر است.

وی یادآور شد: در نشست ستاد ملی کرونا چند روز گذشته دره شهر جزو شهرستان هایی بود که در ردیف ۴۵ شهرستان آلوده کشور قرار داشت و مصوب شد برای این مناطق محدودیت ها بصورت جدی تر اجرا شود.

وی تاکید کرد: طی ۴۵ روز گذشته شهرستان دره شهر بطور متوالی قرمز بوده است و با وجود خارج شدن شهرستان های جنوبی ایلام از وضعیت قرمز در زمان های متعدد، اما این شهرستان کماکان قرمز است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: تاکنون ۸۴۵ مورد ابتلای قطعی و ۲۶ مورد فوتی در دره شهر ثبت شده که پس از ایلام و ایوان سومین شهرستان به لحاظ تعداد مبتلایان و فوتی های ناشی از کروناست و آمار آن نگران کننده است.

دکتر صادقی فر اضافه کرد: دره شهر به لحاظ بروز بیماری از متوسط استان پایین تر است و پس از شهرستان های ایلام، ایوان، مهران، بدره و سیروان قرار دارد اما تعداد بستری های این شهرستان بالاست.

وی افزود: شهرستان های جنوبی ایلام از جمله آبدانان، دهلران و بدره بعضا از وضعیت قرمز خارج شدند اما دره شهر در همان وضعیت باقی ماند هرچند شهرستان های دیگر نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص آمار ابتلا در مدارس دره شهر نیز گفت: در بازه زمانی ۱۵ شهریور تا ۱۲ مهر، ۱۰ معلم و سه دانش آموز مبتلا به کرونا داشتیم که پس از اعمال محدودیت ها این آمار به یک معلم و یک دانش آمور کاهش یافت.

دکتر صادقی فر به عادی انگاشتن بیماری و حتی قرنطینه اشاره کرد و اظهار داشت: عادی سازی و ساده انگاری بیماری بلای جان مردم شده است و حتی افرادی که باید قرنطینه شوند بدون رعایت پروتکل های بهداشتی در جامعه تردد می کنند.

وی افزود: در صورتی که قبلا تا بهبود کامل بیماری و گذراندن دوره نقاهت افراد مبتلا و حتی خانواده های آنها برای جلوگیری از انتشار بیشتر بیماری و حفظ سلامت دیگران در خانه می ماندند.

وی به عدم استفاده از ماسک توسط مردم اشاره کرد و گفت: افرادی که قرنطینه را رعایت نمی کنند و همه کارهای خود را مانند گذشته در سطح شهر انجام می دهند باید بدانند ناقل بیماری هستند و سلامتی افراد آسیب پذیر و پرخطر را به خطر می اندازند.

صادقی فر تاکید کرد: همین عدم رعایت پروتکل ها نه تنها سبب ابتلای خانوادگی افراد شده بلکه تعداد بستری ها و فوتی را افزایش داده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: انتظار داریم جامعه به حساسیت قبلی نسبت به کرونا بازگردد و تعداد فوتی ها و مبتلایان کاهش یابد.

وی تصریح کرد: افرادی که هر گونه علائم دارند رفتار آنها در رعایت پروتکل ها باید طوری باشد که فکر کنند به کرونا مبتلا هستند و با استفاده از ماسک حتی افراد بدون علائم آسیب کمتری به افراد دارای بیماری زمینه ای وارد شود.

دکتر صادقی فر تاکید کرد: چنانچه فردی دارای علائم باشد با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند چراکه در این سامانه مجموعه ای از کارشناسان بهداشتی در سراسر کشور شما را راهنمایی می کنند.

وی تصرحی کرد: چنانچه علائم با درخانه ماندن ادامه پیدا کرد به مراکز ۲۲ گانه کرونا در سراسر استان مراجعه کنند و با صلاحدید پزشک قرنطینه یا بستری می شوند.

به گفته وی، دیر مراجعه کردن به مرازک درمانی با وجود داشتن علائم از مشکلاتی است فرد را دچار خطر می کند و اولین مراجعه آنها به بیمارستان با بستری شدن همراه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ایلام سومین استانی که بستری در سن پایین داشته که علامت خطرناکی است و باید در بحث قرنطینه و رعایت نکات بهداشتی حساسیت بیشتری داشته باشیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 615807 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟