مجدانه پیگیر اجرای  قانون حمایت از اطفال خواهیم شد / قوانین مصوب باید به عرصه ظهور برسند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ذبیح‌الله خدائیان معاون حقوقی قوهٔ قضائیه تصویب این لایحه را مانعی برای وارد شدن آسیب‌های اجتماعی به کودکان کار، بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌داند. قانون پراهمیت بود، اما پس از یازده سال انتظار در مجلس، اکنون منتظر اجرا در دولت است. انتظاری که 6 ماه طول کشیده است و با توجه به پایان دولت و تغییر احتمالی فضای سیاسی کشور به خاطر تغییر دولت، این نگرانی وجود دارد که این انتظار بیشتر طول بکشد. سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اجتماعی، در این باره با رکنا گفت و گو کرد.

DSC_0039

ذاکر گفت: علی الخصوص کودکانی که بدسرپرست یا بی سرپرست هستند یا کودکانی که والدین توانمند ندارد، دچار آسیب شده اند. این واقعیت است. حاکمیت باید مدافعین محکمی در خصوص ایجاد کند. بویژه باید حامیان محکمی برای کودکانی ایجاد شود که در کارگاه های خصوصی کار می کنند و کارفرمایان رفتارهای نامناسبی با آنها دارند. لازم است که قانونی برای صیانت از کودکان در نظر گرفته شود یا اگر درنظر گرفته شده است، اجرا شود.

قوانین مصوب باید به عرصه ظهور برسند

نماینده مردم ارومیه گفت : یکی از این قوانین قانون حمایت از اطفال و نوجوانان بود. امروز که این قانون تصویب شده است و می تواند خشونت بر علیه کودکان را منع کند، باید عملیاتی می شد. قانونی که تصویب شده است باید به عرصه ظهور برسد. این موضوع باید به سمع دولت می رسید که این قانون واجب و لازم الاجرا است. در مجلس این موضوع به کمیسیون اجتماعی مربوط می شود و مجلس باید در خصوص عدم اجرای این قانون، تذکرات لازم را به مسئولین بدهد.

مجلس باید پیگیر علت اجرایی نشدن قوانین باشد

وی در ادامه بیان کرد : بعید می دانم تا کنون تذکری به دولت داده شده باشد. این مایع تاسف است. بنده فکر میکنم مجلس باید پیگیر قوانینی باشد که تصویب شده اند و اجرا نشده اند. این قانون نیز از این جمله است. در حقیقت عدم اجرای قانون ترک فعل واجب است. نباید شهروندان را از حقوق خودشان محروم کرد. بویژه اگر این قانون در رابطه با کودکان باشد.

نظارت مجلس  قوی تر خواهد شد

ذاکر در پایان گفت : مسلم بدانید که مجلس در این خصوص دولت را تحت فشار قرار می دهد تا قانون تصویب شده اجرا شود. بویژه که این قانون در مجلس تصویب شده است و لزومی نمی بینیم معطل بدانیم. لازم است این موضوع را دقیقا به سمع کمیسیون اجتماعی برسانیم تا مجدانه پیگیری کند. مطمئن باشید نظارت مجلس در این خصوص قوی تر خواهد شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 615796 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟