به‌ جای جریمه افراد بدون ماسک علت عادی‌سازی شرایط کرونایی را ریشه‌یابی کنید

کرونا / به گزارش رکنا، امیرمحمد زندی؛ رئیس جمهور در چهلمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از اجرای طرح جریمه افراد در عدم استفاده از ماسک از روز شنبه ۱۹ مهرماه خبر داد.

براین اساس به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا استفاده از ماسک از درب منزل آغاز شد و طبق قوانین جدید مقرر شد تا با افراد خاطی برخورد شود؛ اما چند نکته اساسی در این قانون وجود دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آنها پرداخته خواهد شد:

بسیاری از مردم کشور با توجه به شرایط اقتصادی موجود توان خرید ماسک را به تعداد زیاد ندارند و مجبور هستند با یک ماسک را چند بار استفاده کنند، این درحالی است که ماسک در بازار آزاد با قیمت بسیار بالاتری نسبت به قیمت دولتی به فروش می‌رسانند که با این وجود بسیاری از مردم نمی‌توانند ماسک تهیه کرده و در اجرای قوانین ستاد ملی مقابله با کرونا را همراهی کنند.

به نظر می‌رسد اجباری شدن ماسک از درب منازل مشکلات و اجحاف نیز برای رعایت‌کنندگان این قانون ایجاد کرده است. به‌عنوان مثال در تهران اگر یک راننده تاکسی مسافری را سوار کند که ماسک ندارد راننده تاکسی نیز جریمه می‌شود، این در صورتی است که اگر مشکلاتی اقتصادی نبود راننده تاکسی نگون بخت نیز به سمت مسافری که رعایت نمی‌کند نمی‌رفت که این نشان از تصمیمات غلط ستاد ملی مقابله با کرونا است.

با این حال یکی از مشکلات اساسی که گریبانگیر کشور در زمان مقابله با کرونا شده است، مسافرت‌های مردم بوده است، موضوعی که کار انتقال کرونا را راحت‌تر کرده و بسیاری از مردم در حالی که ناقل هستند از شهری به شهر دیگر کرونا را انتقال می‌دهند.

فراموش نکنیم که یکی از دلایل اوج‌گیری بیماری کرونا در موج سوم این است که جلوی مسافرت‌ها در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی گرفته نشد و این موضوع باعث شد تا مشکلات زیادی ایجاد شود؛ البته نباید فراموش کرد که مسئولین وزارت بهداشت بارها از مردم خواستند که به مسافرت نروند اما هیچ توجهی به این درخواست صورت نگرفت و امروز شاهد اوج گیری این بیماری هستیم که جان هموطنانمان را می‌گیرد.

به‌نظر می‌رسد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا برای مهار ویروس کرونا فقط دست به خواهش و تمنا برده‌اند و هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از مسافرت‌های مردم ندارند، این در حالی است که تنها کافی بود با چند جلسه ساده با برخی از دستگاه‌های اجرایی مانع از سفر مردم به استان‌های دیگر شود اما بی‌برنامگی ستاد ملی مقابله با کرونا در چنین شرایط حساسی مخود می‌تواند نقش مؤثری در اوج‌گیری آمار تلفات ناشی از شیوع کرونا داشته باشد به‌ویژه این‌که ما تعطیلات آخر هفته و تعطیلی شهادت امام رضا (ع) را در پیش داریم که این موضوع فرصت مناسبی است تا جلوی مسافرت مردم گرفته شود.

آنچه بیش از همه در شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و وضعیت بحرانی برمی‌آید این است که بیش از آن‌که ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌جای این‌که به برخوردهای سلبی و جریمه‌های نقدی به‌منظور عدم استفاده از ماسک در شهر تمرکز کند به بررسی این موضوع بپردازد که علت عادی شدن شرایط برای عموم چه بوده و تلاش کند با استفاده از ظرفیت‌‌های موجود در کشور همچون تعطیلات نوروز به‌صورت همه‌جانبه مشارکت مردم را در پشت سر گذاشتن این وضعیت بحرانی همراه کند.

ناتوانی در قطع زنجیره کرونا نتیجه‌ای جز تکمیل ظرفیت خدمت‌رسانی به مبتلایان و فرسودگی کادر درمانی در مبارزه با این ویروس همه‌گیر خواهد بود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 615655 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟