استفاده اجباری از ماسک، تجربه مشترک جهان

کرونا / به گزارش رکنا، نتایج یک تحقیق از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی نشان می‌دهد که استفاده نکردن از ماسک بر روی صورت فرصت‌ آلوده شدن افراد به ویروس کووید-۱۹ را به اندازه چشمگیری افزایش می‌دهد؛ این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از ماسک در اماکن عمومی موثرترین شیوه برای پیشگیری از انتقال انسان به انسان کووید- ۱۹ است؛ براساس این تحقیق استفاده از ماسک صورت نه تنها برای جلوگیری از رسیدن قطرات سرفه فرد آلوده به افراد غیرآلوده مفید است بلکه برای افراد غیرآلوده نیز مهم است که از تنفس حداقل ذرات هوایی که افراد آلوده در هنگام صحبت کردن منتشر می‌کنند، پرهیز کنند. این ذرات ده‌ها دقیقه در هوا باقی می مانند و می‌توانند ده‌ها متر سفر کنند.

با وجود پشتوانه علمی و توصیه‌های مکرر کارشناسان به استفاده از ماسک، بی توجهی برخی شهروندان سبب شده تا دولت‌ها از آغاز زنگ خطرها از شیوع موج دوم کرونا (اوایل تیر ماه) با کاربست اهرم جریمه، همزمان با مقابله با جریان انتقال ویروس، مسئولیت شهروندان در قبال کسانی که سختی ماسک زدن را به جان می‌خرند، به آن‌ها گوشزد کنند.

مکانیزم جریمه در دیگر کشورها هم معمولا با نظارت میدانی توسط پلیس و نیروهای بهداشتی که دولت‌ها در این زمینه دارند، صورت می‌گیرد. دویچه وله در گزارشی درباره چگونگی جریمه افرادی که در آلمان ماسک نمی‌زنند، نوشت: در آلمان، پلیس و ماموران بهداشت در اماکن شلوغ و متروها حضور دارند و افرادی را که ماسک نمی‌زنند بر اساس کد شناسایی (مشابه کد ملی) جریمه می‌کنند و در صورت تکرار در مرحله بعد این جریمه دو برابر می‌شود. در ضمن نپرداختن جریمه باعث می‌شود که به دلیل اتصال شبکه‌ای که در زیرساخت‌های این کشور وجود دارد شهروند خاطی از استفاده از امکانات شهری منع شود.

همچنین به‌ دلیل شمار روز افزون مبتلایان به کرونا در برلین «وولفگانگ شایبله» رئیس پارلمان آلمان استفاده از ماسک برای همه نمایندگان، کارکنان و بازدیدکنندگان از پارلمان را اجباری کرد. در بیشتر ایالت‌های آلمان همه افراد بالای ۶ سال باید ماسک محافظتی بزنند و دهان و بینی‌شان را بپوشانند. برای مثال ایالت بایرن برای کسانی که چندین بار از این تدابیر تخطی کنند و در مراکز عمومی مانند مغازه‌ها از ماسک استفاده نکنند، جریمه نقدی ۱۵۰ یورویی و برای تکرار این کار تا ۳۰۰ یورو تعیین کرده است.

دولت ایتالیا نیز برای مقابله با گسترش شیوع کرونا، استفاده همیشگی ماسک بهداشتی را در فضای باز در سراسر این کشور اجباری کرد. بر اساس دستور العمل دولت ایتالیا افرادی که ماسک نزنند ۴۰۰ تا یک هزار یورو جریمه می‌شوند.

پوشیدن ماسک در ایتالیا که تا پیش از این تنها در برخی از شهرها و محله‌ها اجباری بود، با صدور بخشنامه ای عمومی در سراسر کشور اجباری شد. البته پوشیدن ماسک در داخل خانه‌ها و اماکن ایزوله شده ای که تنها یک خانواده در آن ها به سر می‌برند اجباری نیست؛ ضمن آنکه قانون الزام پوشیدن ماسک، شامل کودکان کمتر از شش سال و بیمارانی که زدن ماسک برایشان مضر است؛ نمی‌شود. همچنین هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی، زدن ماسک اجباری نیست.

همزمان با افزایش مجدد شیوع ویروس کرونا در فرانسه، پوشیدن ماسک صورت در بیشتر ادارات و کارگاه ها در این کشور اجباری شده است.

این قانون در فرانسه از حدود دو ماه پیش به اجرا گذاشته شده و شامل مکان هایی مکان هایی است که بیشتر از یک نفر در آن مشغول به کار است.

دولت فرانسه پیش تر پوشش ماسک را در مکان های عمومی سرپوشیده اجباری کرده بود. هر شهروند یا گردشگر بالای ۱۱ سال که اماکن شلوغ و گردشگری فرانسه ماسک نزده باشد ۱۳۵ یورو جریمه می‌شود. در شهر بروکسل پایتخت بلژیک هم کسانی که در وسایل نقلیه عمومی ماسک استفاده نکنند 250 یورو جریمه می شوند. این قانون برای افراد بالای 12 سال در بلژیک اجباری است.

طبق آخرین آمار مرکز مدیریت بحران بلژیک تعداد مبتلایان به ویروس کرونا طی شبانه روز گذشته با افزایش ۵۲۵ نفری به ۴۷ هزار و ۸۵۹ نفر رسیده است و همچنین شمار قربانیان نیز با مرگ ۱۷۰ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته به ۷۵۰۱ نفر افزایش یافته است.

قطر هم جریمه های سنگینی برای کسانی که مقررات استفاده از ماسک را نادیده بگیرند، وضع کرده است. افرادی که در اماکن عمومی از ماسک استفاده نکنند، با مجازات تا ۳ سال حبس روبرو خواهند شد. علاوه بر حبس برای متخلفان مجازات مالی سنگینی نیز در نظر گرفته شده است.

ثبت بیش از هفت میلیون و ۵۳ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ در حالی هند را در جایگاه دومین کشور درگیر در فهرست جهانی قرار داده که میزان جریمه استفاده نکردن از ماسک در برخی ایالت‌ها ۱۰۰ روپیه، در برخی ۵۰۰ و در تعدادی از مناطق دو هزار تا پنج هزار روپیه تعیین شده است.

گرچه استفاده از ماسک در سراسر اندونزی نیز در ملاء عام اجباری است اما بخشی از مردم این کشور تمایلی به ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی ندارند؛ مقامات محلی روستای «گرسیک» در اندونزی، ‌روستاییانی را که از زدن ماسک خودداری می‌کنند، به امید آنکه همدلی با قربانیان، آن‌ها را به رعایت قوانین برای مهار کرونا متقاعد کند، دراقدامی عجیب آن ها را مجبور به کندن قبور برای جان‌باختگان کرونا کردند.

در حالی که استفاده از ماسک یکی از راه‌های موثر مقابله با شیوع کرونا به شمار می‌رود اما دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ظاهرا اعتقادی به آن نداشته و در ادامه سلسله اقدامات تکراری کاخ سفید در بی اهمیت جلوه دادن بیماری کووید-۱۹ با استفاده اجباری از ماسک در وسایل نقلیه عمومی نیز مخالفت کرد.

پیشنهاد اجباری کردن استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی، اگر اجرایی می‌شد شدیدترین اقدام پیشگیرانه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ در آمریکا تاکنون بود.

با شیوع گسترده ویروس کرونا، استفاده از ماسک به امری رایج بدل شده و ورای توصیه‌ها یا مقررات سختگیرانه در کاربرد آن، استفاده عمومی از ماسک به نوعی نشانه همبستگی و و احساس مسئولیت اجتماعی بدل شده است. حال باید دید اعمال قانون و جریمه کردن شهروندان خاطی تا چه حد می‌تواند در فرهنگ سازی این اقدام تاثیر داشته باشد.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام میزان و سازوکار اخذ جریمه از متخلفان بهداشتی، گفت: اگر فرد مبتلا به کرونا از قرنطینه خارج و تخلف کند، ۲۰۰ هزار تومان و کسی که در سطح جامعه ماسک نزند ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

براساس آمارهای تارنمای «ورلدو میترز»، تا این لحظه افزون بر ۳۷ میلیون و ۵۰۸ هزار نفر در سراسر جهان به کرونا مبتلا شده‌ و همچنین بیش از یک میلیون و ۷۸ هزار نفر هم بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 615628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟