عدم انتشار اطلاعات ساختمان‌های ناایمن تهران پاک کردن صورت مساله است

پایتخت / به گزارش رکنا، مجید نوفرستی با اشاره به مسدودسازی دسترسی شهروندان به اطلاعات ایمنی ساختمان‌های شهر که پیش از این منتشر شده بود، گفت: اطلاع مردم از وضعیت ایمنی ساختمان‌ها اقدامی مثبت بود که زمزمه‌های اولیه آن بعد از حادثه پلاسکو بود. خاطرم هست همان زمان هم مطرح شد و آتش نشانی هشدارهایی را مطرح کرد و اعلام شد که حدود ۴٠٠ ساختمان وضعیتی نا ایمن مانند پلاسکو دارند، اما من همان زمان مطلع شدم که از سوی شهرداری به آتش نشانی گفته شده بود که آماری از ساختمان های نا ایمن ندهند.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن گفت: پس از پلاسکو طرح های مختلفی آغاز شد که یکی از آن هاطرح ٩٩٩ بود، هنوز هم پس از سه سال و نیم آتش نشانی دغدغه های بسیاری دارد و اگر امروز ساختمانی را ناایمن تشخیص دهد متاسفانه هیچ کاری جز اخطار دادن نمی‌تواند انجام دهد. در این میان اشکال بزرگی در قوانین داریم و مثال بارز آن همین گودبرداری فاجعه بار میدان مقدم منطقه ١٧ بود. آتش نشانی از چند روز قبل هشدار داد اما اشکالی در قوانین خود داریم که این اخطار ضمانت اجرایی ندارد.

وی ادامه داد: آتش نشانی نمی تواند دستور توقف دهد و ما همچنان این ضعف قوانین را داریم که از شورای شهر قبلی تا این شورای شهر هنوز اندر خم یک کوچه هستند تا برای موضوع اقدام کنند، البته چه شورای شهر و چه مجلس چون باید از بدنه شورای شهر خارج شود و پس از آن به سازمان شهرداری ها رفته و نهایتا برود مجلس و قانون شود.

مدیر عامل انجمن جامعه ایمن گفت: در زمان وقوع حادثه پلاسکو قوه قضائیه به خاطر جو احساسی که همیشه متاسفانه وجود دارد قول هایی را دادند که همکاران آتش نشانی به عنوان ضابط قضایی شناخته شوند، یعنی اگر به یک ساختمانی وارد شدند و آن را ناایمن تشخیص دادند اجازه داشته باشد که آنجا را پلمب کنند، اما متاسفانه آتش نشانی الان این اختیار را ندارد.

وی گفت: بر همین اساس بر روی طرح ٩٩٩ با هدف صرفا آموزش شروع کردند. متاسفانه اگر آتش نشانی به در منزل فردی برود و مالک به او اجازه ندهد اجازه ورود ندارد. به همین خاطر خیلی نمی‌توانیم از حوادث پیشگیری کنیم و بعد هم که حادثه تلخی اتفاق می افتد، مثل کلینیک سینا و حادثه ریزش چند ساختمان در میدان مقدم.

مدیر عامل انجمن جامعه ایمن اظهار کرد: آتش نشانی پس از آن به سمت معرفی ساختمان های نا ایمن رفت، اینکه آدرس این ساختمان ها مشخص شده بود خبر بسیار خوبی بود.

وی ادامه داد: باید به این فکر کنیم که اصلا اعلام ساختمان های نا ایمن برای چه بود و چرا نظر برخی از مسئولین این است که اعلام نکنیم. خیلی شفاف برای این است که مطالبه مردم افزایش پیدا می‌کند. خوشحالم که شورای شهر به شهردار تذکر داده چرا که وقتی سامانه ای وجود داشته باشد که مردم بتوانند ساختمان های نا ایمن را شناسایی کنند آگاهی بیشتری پیدا می کنند. بسیاری از ساختمان ها و مجتمع های تجاری نا ایمن است.

وی افزود: حالا اگر شهرداری در سامانه خود این ساختمان را ناایمن معرفی کند طبیعتاً مردم حق دارند و آگاه می شوند و به شهردار یادآوری می‌کنند که شما مسئول هستید و پس چرا با آن ها برخورد نمی‌کنید.

نوفرستی با بیان اینکه این اقدامات شهرداری هیچ توجیهی دارد، ادامه داد: پس در این شرایط بهتر است که کلا صورت مسئله را پاک کنند. آگاهی حق مردم است و امیدوارم که شهرداری هم پاسخ قانع کننده ای داشته باشد، مگر اینکه بگویند به دنبال راهکاری برای بهبود سامانه هستند، در غیر این صورت فقط توجیه است و برای فرار از مسئولیت است.

نوفرستی با بیان اینکه مسئولین مسئول هستند و کاش این موضوع را بدانند، گفت: ساختمان ها نا ایمن هستند یا مسئول روز منصوب شدن خود قبول نکند، اگر نه شهردار مسئول ساختمان های نا ایمن است. شهردار ما می توانست جلوی ریزش ساختمان های میدان مقدم را بگیرد، آقای حناچی کوتاهی کرده است، چرا که مسئول است.

وی افزود: اما چون قوانین ما از خیلی از مسئولین پاسخ نمی خواهد که چرا جلوی این را نگرفتند ، برخی مسئولین به بی‌خیال هستند. همانطور که در ستاد ملی کرونا نمیپرسند که چرا برخی اقدامات انجام شد و برخی نشد. امیدواریم در ادامه علاوه بر اینکه این سامانه به کار برگردد، توسعه هم پیدا کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 615494 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟