بحران امروز کرونا نتیجه تصمیمات غلط در شهریورماه بود

کرونا / به گزارش رکنا، دکتر جواد نوفرستی، درباره طرح جدید جریمه ها و اینکه آیا جریمه ماسک نزدن ضمانت اجرایی دارد؟ گفت: با توجه به اینکه برای کل کشورهای جهان ثابت شده کرونا دارویی قطعی ندارد و تنها راهکار پیشگیری است و باید تشخیص و قرنطینه به سرعت انجام بگیرد، پس لازم بود ماسک زدن اجباری شود و این کار به سرعت انجام بگیرد. قرار بود از ۱۵ تیر نیز ماسک اجباری شود ولی طرحی که ضمانت اجرایی نداشته باشد همان حرف وزیر بهداشت است که می گفت ای کاش کاری بیش از خواهش و التماس در توان من بود، چون وزارت بهداشت و حوزه سلامت چندان تصمیم گیرنده نیست.

مهم ضمانت اجرایی طرح اخذ جریمه های کرونایی است

وی افزود: مسئولین معمولا تصمیمات خوب را دیر می گیرند و تصمیمات بد را خیلی زود اخذ می کنند. البته باز خوب است که اعلام شده چون همین اعلام کردن و رسانه ای شدن عده ای را به تحرک وا می دارد. حتی اگر ضمانت اجرایی نداشته باشد که امیدواریم مسئولین برای ضمانت اجرایی آن هم فکری بکنند اگر نه ممکن است افراد چند روزی جدی بگیرند و تا دیدند خبری نیست بیخیال شوند و تصمیم گیری ستاد ملی کرونا زیر سوال برود که همین الان هم زیر سوال رفته است. از دو هفته پیش الزام اعلام شد ولی جریمه مهم نیست مهم ضمانت اجرایی این تصمیم است. باید این کار را کرد، مساله جان مردم است و این وضعیت بسیار بحرانی است و باید فکری کرد و اجرایی شدن آن بسیار خوب است. چون عده ای همواره از ترس جریمه ها کار درست را انجام می دهند. ظاهر طرح خوب است هرچند که دیر هنگام است و ضمانتی اجرایی برای آن دیده نشده است ولی امیدواریم دیده شود چون چاره ای جز این نداریم.

شاید قرنطینه اجباری جدی شود

نوفرستی با بیان اینکه اگر وضعیت به این شکل ادامه پیدا کند ستاد ملی مقابله با کرونا و نهادهای بالاتر از آن مجبور خواهند شد تصمیماتی بدتر از این بگیرند اظهار داشت: اگر به آمار بالای دویست نفر فوت در روز عادت کنیم همانطور که خانم محرز از پیش بینی فوت بیش از ۶۰۰ نفر هم صحبت می کردند شاید در این صورت قرنطینه اجباری جدی شود و باید دعا کنیم دولت بتواند این طرح را اجرا کند تا روزی بیش از دویست قربانی ندهیم

مردم بی اعتماد شده اند

وی تصریح کرد: در بررسی این نکته که چرا به اینجا رسیدیم متوجه می شویم که کوتاهی هایی شده که ما به اینجا رسیده ایم. برخی از مسئولین نقد را بر نمی تابند همه چیز که به تحریم ربطی ندارد، یکی از موضوعاتی که داریم این است. بحران امروز نتیجه تصمیمات غلط در شهریور ماه بود که باید جلوی مسافرت ها را می گرفتند ولی جلوگیری نشد. آیا مقصر سفر ایرانی ها ترامپ بود؟! چطور در ۸ فروردین که آمار به تازگی سه رقمی شده بود جلوی سفر ها را گرفتیم که البته کار درستی بود ولی در شهریور این تصمیم گرفته نمی شود مردم به همین دلیل بی اعتماد شده اند.

چرا تصمیم درست را اجرایی نمی کنند؟

نوفرستی در خصوص اینکه چه نهادی بر اجرای این قانون نظارت خواهد کرد و اخذ این جریمه ها بر عهده کیست؟ گفت: گفته شده سپاه و بسیج ولی راه آن را می توان پیدا کرد. گفته می شود آنچه شیران را کند روبه مزاج احتیاج است، احتیاج. احتیاج امروز مساله کد ملی و اثر انگشت مشخص است. پلیس چطور مجرمین را جریمه می کند؟ رییس جمهور اعلام کرده طرح در تهران اجرا می شود و اگر لازم شد در شهرستان ها نیز به اجرا در می آید ولی چرا تصمیم درست را اجرایی نمی کنند؟ من می گویم این تصمیمات به ستاد کرونا مرتبط نیست و تصمیمات شخصی است چون رییس جمهور یک کشور در جایگاهی نیست که خبر جریمه را منتشر کند. در این شرایط حتی بچه ها هم می توانند بفهمند چه تصمیمی درست است ولی مسئولین ما به دلایلی نمی خواهند یا نمی توانند تصمیمات درست را اخذ و اجرا کنند. شهریور اوج سفر در ایران است. مردم در این ماه حتی از نوروز هم بیشتر به سفر می روند. این سفر ها همواره در آمار تصادفات رانندگی ۵۰٪ قربانیان بیشتر از سایر روزهای سال خود را نشان می دهد. این زمان با تعطیلات محرم هم زمان شد بدیهی بود که چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد پس چرا تصمیم گیری درستی نشد؟ در ستاد ملی کرونا کسی پاسخگو نیست. علت بی اعتمادی مردم به تصمیمات و آمار همین رفتارها است امیدوارم بتوانند تصمیم خوبی که گرفته شده را اجرا کنند.

وی افزود: در آخر هفته تعیلات چند روزه را شاهدیم از اکنون باید جلوی سفرها گرفته شود در غیر این صورت وضعیت تعداد مبتلایان همچنان روبه افزایش خواهد بود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 615157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟