حفظ و ارتقا سلامت روان بر آموزش تقدم دارد

به گزارش رکنا، پیام علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر به مناسبت هفته بهداشت روان به این شرح است:

«در آستانه نکوداشت "هفته بهداشت روان مصادف با "۲۴ - ۱۸ مهرماه" این مناسبت مهم را حضور خانواده بزرگ و ارزشمند آموزش و پرورش، تمام دانش آموزان و کارکنان مدرسه، به ویژه مربیان و مشاوران عزیز، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم. به گمانم چنین بزرگداشتی تنها سمبل و نمادی است از آنچه ما به عنوان انسان، معلم و خاصه، مشاور و مربی باید همواره نگاهمان بدان معطوف باشد. اساساً در تربیت دینی، سبک زندگی اسلامی- ایرانی و سیاست‌های جهانی بهداشت - محور هم بر این مهم بسیار تاکید شده است. از این رو من در کنار شما و همراه با شما با تمام توان و بضاعت علمی و اجرایی خویش ایستاده‌ام تا با تکیه بر همت و توان یکایک همکاران همدل و همراه، با جان و روان دانش‌آموزان آن کنیم که باد بهار با تن خسته شاخسار زمستان‌زده می‌کند. من باور دارم که می‌توان تمام لحظات را با هدف رویکرد ارتقا بهداشت روان سپری کرد. من ایمان دارم که ما با کمک یکدیگر خواهیم توانست گامی اساسی در مسیر تحقق این مهم برداریم به گونه‌ای که هر یک "حول حالنا"ای برای دانش آموزان این سرزمین باشیم.

بر مبنای چنین باوری، هرگاه به معلمان، مربیان و خاصه مشاوران می‌اندیشم، ناخودآگاه تصویر پیشگامان عرصه تربیت فرایند محور در شرایط بیم و امید، آرامش و بحران، جنگ و صلح در ذهنم نقش می‌بندد. نقش معلمان، مربیان و مشاوران تنها در ارتقای سطح دانش و بینش خلاصه نمی‌شود؛ بلکه بر این باورم که در صورت تحقق کارکرد اصلی نقش معلم در معنای دقیق کلمه می‌توان به مراتبی از سلامت ذهن و روان در سطح جامعه دست‌یافت. با نیم نگاهی به شرایط سال تحصیلی گذشته و جاری که در آن بحران جهانی کووید-۱۹ به ناگاه، از مسأله‌ای منطقه‌ای و محلی به چالشی فراگیر و جهانی تبدیل شد و ضرورت پرداختن به مقوله سلامت روان و تأثیر آن در توسعه پایدار پیش از پیش رخ نمود. ناگفته آشکار است که در هنگامه مواجهه با چنین بحرانی اهمیت پرداختن به مقوله سلامت روان و ارتقا شاخصه‌های مرتبط با آن دوچندان می‌شود. اگر چه این همه‌گیری ضعف‌های ساختارهای آموزشی را در سرتاسر جهان پیش از پیش آشکار ساخت، اما توأمان؛ قدرت بی‌مانند معلمان را به تصویر کشید.

و این چنین بود که معلمان، مربیان و مشاوران توانستند به جهان بیاموزند که حفظ و ارتقا سلامت روان باید در اولویت دستورکار دولت‌ها قرار گیرد؛ توانستند به جهان بیاموزند که حفظ و ارتقا سلامت روان بر آموزش تقدم دارد. توانستند به جهان بیاموزند که نه تنها، آموزش هرگز متوقف نمی‌شود و حتی یک کودک نباید از تحصیل باز بماند، بلکه تاکید ورزیدند که در هر شرایطی باید به تأمین و ارتقای زیرساخت‌های سلامت‌روان دانش‌آموزان پرداخت. شما توانستید به جهان بیاموزید که با تکیه بر تعهد و از راه دور هم می‌توان روح و روان و حتی جان دانش‌آموزان را نیز جلا بخشید. شما توانستید به جهان بیاموزید که در اسرع وقت باید به آموزش تاب‌آوری در جهان پرداخت و دانش‌آموزان را برای مقابله با بحران‌های شناخته و ناشناخته آتی آماده نمود. شما توانستید به جهان بیاموزید که هنوز هم - در عصر تکنولوژی و هوش مصنوعی- معلمان، مربیان و مشاوران حرف نخست را در عرصه بهداشت روان واگو می‌کنند.

اینک با تکیه بر تمام دستاورهای ارزشمندتان صمیمانه درخواست می‌کنم که به جهان بیاموزید که با دستان خالی و با امکانات اندک هم می‌توان روانی را متحول ساخت و حالی را بهبود بخشید. درخواست می‌کنم که بیش از هر زمان دیگری مهر، دوستی، بخشش، قدرت نه گفتن، بردباری، تاب‌آوری، مشارکت، کار گروهی و افتخار به هویت دینی و ملی را به فرزندان ایران زمین بیاموزید و به آنان بگویید که هیچ جایگاهی بالاتر و والاتر از خدمت به همنوع و کسب رضایت حق تعالی نیست و آن هم تنها در گرو سپاس‌گذار بودن از حضرت حق و نگاه اخلاق محور رخ می‌نماید. همواره به یادآوریم که انسان زیستن و انسان ماندن شعار محوری همه ادیان الهی در هر عصر و دوره‌ای بوده و هست.

باور دارم که انتخاب شعار جهانی امسال هفته بهداشت روان هم وام‌دار نکات نغز و بی بدیلی بود که شما به جهان آموختید.

بی‌تردید تحقق شعار مهم"سرمایه‌گذاری بیشتر، دسترسی بیش‌تر برای همه، همه جا "هم به یمن تلاش‌های بی‌وقفه یکایک شما همکاران عزیزم امکان‌پذیر خواهد شد.

اینجانب نیز ضمن تشکر از تلاش‌های مجدانه شما همکاران محترم به ویژه مربیان و مشاوران عزیز در اقصی نقاط کشور، سلامتی، سعادت و سربلندی روزافزونتان را در خدمت به یکایک دانش آموزان ایران اسلامی از درگاه خداوند متعال خواهانم.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 614581 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟