مدیریت سفر در شرایط کرونایی به استانداران واگذار شود

کرونا / به گزارش رکنا، روسای این دانشگاه ها که هم اکنون حدود ۵۰۰ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان های زیر مجموعه اشان بستری هستند ، این درخواست را در نشست ستاد مقابله با کرونای مازندران که با حضور نایب ریس مجلس شورای اسلامی در بابلسر برگزار شد ، مطرح کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این جلسه گفت : مازندران در حال حاضر در انتهای پیک دوم شیوع ویروس کرونا به سر می برد و تمامی کادردرمانی خسته هستند و نباید اجازه دهیم موج بعدی کرونا در استان شروع شود.

دکتر سیدعباس موسوی یکی از عوامل مهم شیوع ویروس کرونا را بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی دانست و افزود : دوره پیک دوم شیوع کرونا در مازندران با کاهش محدودیت ها مانند برگزاری مراسم و سفر شروع شد و همچنان ادامه دارد.

وی گفت : در اوج پیک اول بیشترین تعداد بیماران کووید-۱۹ بستری در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران به یکهزار و ٦٣٧ نفر و در پیک دوم به یکهزار و ٦٢١ نفر در روز رسید.

موسوی افزود : زمان گذر از پیک دوم به دلیل نبود قرنطینه و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی طولانی شده و ممکن است پیک های بعدی با توجه به فرا رسیدن فصل سرما حتی طولانی تر شود.

وی با بیان اینکه وضعیت استان ها در مبتلایان و شروع پیک ها متفاوت است ، گفت: در حال حاضر مازندران در آخر پیک دوم به سر می برد ولی در استان های مانند تهران پیک سوم شروع شده است که با توجه به سفرهای تعطیلاتی ممکن است این موج وارد مازندران شود .

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : با وجود این شرایط متفاوت باید اختیارات به استانداری ها داده شود تا با توجه به شرایط استان رفت و آمدها و سفر را مدیریت و کنترل کنند.

وی افزود :برای مدیریت بهتر کرونا بایدافزایش اختیارات استانی در اولویت قرار گیرد.

دکتر موسوی گفت : در حال حاضر بزرگترین چالش مازندران ورود بیشمار مسافرین از سایر نقاط به استان است و در این شرایط عدم رعایت پروتکل عای بهداشتی می تواند مازندران را وارد پیک سوم کند.

وی افزود: در مازندران به دلیل فاصله کوتاه بین شهرها تردد داخل استانی نیز زیاد است که این مساله نیز سبب جابه جایی ویروس در شهرها می شود.

موسوی خستگی مفرط کادر درمان، کاهش منابع اختصاصی بیمارستان ها و افزایش هزینه های بهداشت و درمان را از دیگر چالش های استان بیان کرد.

ضعف فرهنگ سازی چالش روزهای کرونایی

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل هم در این جلسه بر ضرورت افزایش اختیارات استانداران برای اتخاذ تصمیمات مقابله با کرونا تاکید کرد و گفت : فرهنگ سازی برای رعایت پروتکل های بهداشتی هم موضوع دیگری است که باید جدی گرفته شود.

دکتر سیدفرزاد جلالی افزود : متاسفانه فرهنگ سازی کرونایی فقط در حد آگاهی مانده است و باور و بینش و عمل به آن ضعیف است.

وی ادامه داد : در حال حاصر نیز عمل به رعایت پروتکل های بهداشتی در استان بسیار کاهش یافته است که باید فرهنگ سازی و نظارت صورت بگیرد.

دکتر جلالی گفت : متاسفانه اصناف کمترین رعایت را دارند و به دلیل عدم ضمانت اجرایی بازرسین نمی توانند کاری از پیش ببرند.

وی افزود : باید نظارت ها بیشتر شود و از جریمه و قوه قهریه استفاده شود تا پروتکل ها رعایت شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل هزینه های بیمارستانی مداوای بیماران کرونایی را سنگین توصیف کرد و گفت : هزینه هایی که هر بیمار کروونایی دارد در آی سی یو icu حدود شبی١٠ میلیون تومان است و در بخش نیز ٤٠٠ هزار تومان است که خیلی از هزینه آزادسازی سفرها بیشتر خواهد بود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 614395 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟