کمبود آرد نداریم، مردم تحمل کنند

کرونا / به گزارش رکنا، مشکل کمبود نان در ارومیه به یک اوضاع تکراری در این شهر تبدیل شده و هر چند ماه یک‌بار شاهد تشکیل صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها و پس از آن تشکیل جلسات و پیگیری‌ها از جانب مسئولان برای حل موضوع می‌شویم.

اما این بار و در شرایطی که اوضاع آذربایجان‌غربی و در راس آن ارومیه از لحاظ کرونایی در وضعیت قرمز قرار دارد و هر روز تعداد بیماران و فوتی‌های کرونا رو به افزایش است، نوع تجمع و نیز نوع مساله کمبود نان متفاوت از دفعات قبلی بوده و حل این مشکل به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده تا «نان» عاملی برای گرفتن «جان» مردم نباشد.

 شروع ماجرا از کجا بود؟

کاهش میزان نان تحویلی از سوی نانوایی‌ها و اعتراضات مردمی به این موضوع از روزهای ابتدایی هفته جاری آغاز شد و به تدریج با گمانه‌زنی‌ها در خصوص نبود آرد و کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها به جریان خاص تبدیل شد.

جوسازی دروغین در برخی موارد و نیز توزیع نامتوازن و نامناسب آرد در نانوایی‌ها توسط عوامل توزیع موجب شد تا بار روانی کمبود نان در شهرستان ارومیه به ماجرایی تبدیل شود که تمام مسئولان و نمایندگان را درگیر خود کند.

بالاخره پس از گذشت چند روز از موضوع کمبود آرد و نان در سطح شهرستان و به دنبال اعتراضات مختلف مردمی و رسانه‌ای، واکنش‌های مسئولان نیز رنگ و بوی رسانه‌ای یافته و خود را ملزم به پاسخ‌دهی به مردم دانسته‌اند.

عذرخواهی استاندار آذربایجان‌غربی بابت مشکل نان

در پی کاهش میزان توزیع نان و به دنبال آن مشکلات پیش آمده برای مردم در خصوص خرید این نیاز اساسی و پس از گذشت چند روز از بحران، استاندار آذربایجان‌غربی در سخنانی ضمن عذرخواهی از مردم برای مشکلات به وجود آمده، شایعاتی توسط برخی نانوایان و افراد سودجو برای گران کردن نان در سطح شهر و فضای مجازی شکل گرفته که جای هیچ نگرانی نیست.

وی افزود: ضمن عذرخواهی از مردم بابت مشکلات به وجود آمده، سهمیه آرد نانوایی‌ها را افزایش دادیم و به‌زودی هم این مساله برطرف می‌شود.

شهریاری گفت: از مردم انتظار داریم به شایعات توجه نکنند و با بردباری نسبت به رفع مشکل در یکی دو روز آینده اطمینان خاطر داشته باشند.

 کمبود آرد نداریم، مردم تحمل کنند

نظرات مسئولان و نمایندگان در زمینه رسیدگی به موضوع کمبود نان بیشتر به بازدید یا اظهارنظرهای تلفنی و جلسه‌ای ختم شده و در این خصوص هنوز اتفاق خاصی از جانب مدیران و مسئولان مربوطه انجام نگرفته تا همچنان و تا لحظه انتظار این گزارش شاهد صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌های سطح شهر و حتی روستاهای ارومیه باشیم.

«علیرضا ملامحمدی‌زاده» فرماندار ارومیه به عنوان متولی اصلی رسیدگی به شرایط بازار در شهرستان، در زمینه کمبود آرد و مشکل نان در ارومیه گفت: مشکلی در تخصیص سهمیه آرد به نانوایی‌های ارومیه وجود ندارد و توزیع نان طبق روال عادی ادامه خواهد یافت.

وی افزود: شایعه کذب مشکل در توزیع سهمیه آرد به نانوایی‌ها، بهانه‌ای برای افزایش قیمت نان است. سهمیه آرد نانوایی‌ها نه تنها افزایش یافته، بلکه در صورت درخواست آن‌ها، آرد اضافی نیز به واحدهای نانوایی تعلق می‌گیرد.

درخواست نماینده ولی‌فقیه برای پیگیری جدی موضوع

در راستای بررسی وضعیت آرد و نان در ارومیه، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در تماس تلفنی با استاندار، ضمن انتقاد از شرایط به وجود آمده بر لزوم پیگیری ماجرا از سوی مسئولان تاکید کرده و خواستار حل فوری این مشکل شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی در این تماس تلفنی در جریان رفع مشکل نیز قرار گرفت.

 نمایندگان پیگیر ماجرای نان هستند

۳ نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی که در روزهای ابتدای شروع مشکل سکوت اختیار کرده بودند و ترجیح را بر عدم ورود به ماجرا می‌دیدند، از روز سه‌شنبه و به دنبال انتشار خبر پیگیری ماجرا توسط نماینده ولی‌فقیه در استان، به بررسی میدانی، تلفنی و مجازی مشکل پرداخته‌اند و هرکدام به نوعی از وضعیت پیش آمده انتقاد کرده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین «سید سلمان ذاکر»، «روح‌الله حضرتپور» و «وحید جلال‌زاده» در این پیگیری‌ها بر لزوم حل سریع مشکل توسط فرمانداری ارومیه و متولیان امر تاکید کرده‌اند.

مشکل اصلی کجاست؟!

در کنار بررسی‌ها و پیگیری‌های مسئولان با روش‌های مختلف، باید نگاهی به وضعیت فضای مجازی و میدانی در نانوایی‌ها نیز انداخت تا به درستی و دقت در جریان ماجرا قرار گرفت.

نبود آرد در واحدهای نانوایی با وجود تاکید فرماندار و مسئولان اتحادیه نانوایان بر توزیع مناسب و مداوم آرد، انتقاد نانوایان از افزایش یکباره قیمت آرد، بالا بردن مدت زمان پخت نان و تاخیر در تحویل نان به مشتریان و البته تعطیلی کار در وسط روز به بهانه نبود خمیر تنها گوشه‌ای از دلایلی است که باعث شده تا مردم ساعت‌ها در انتظار خرید نان باشند.

جالب است که کلیه نانوایان در سطح شهر از نبود آرد و بالا بردن قیمت‌ها انتقاد دارند اما مدیران این بهانه‌ها را در راستای افزایش قیمت نان می‌دانند و از مردم می‌خواهند در زمینه مشکل نان از جو روانی ایجاد شده فاصله بگیرند و نگران نباشند!

 مردم مقصرند!

رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه که مسئول اصلی در موضوع کمبود نان در سطح شهرستان به شمار می‌رود، روز گذشته در گفت‌وگویی خبری تمام مشکلات در حوزه نان را به مردم مربوط دانسته و با تاکید بر اینکه هم اکنون باید از مردم سوال کرد که چرا جلوی نانوایی‌ها در شهر ارومیه شلوغ شده و کمبود نان وجود دارد گفت: دولت هیچ کمبود نانی را ندارد و باز هم نانوایی‌های شهر براساس گذشته به کار و فعالیت پرداخته و تعطیل هم نبوده‌اند.

الله‌وردی حسن‌زاده در این زمینه خاطرنشان کرد: متاسفانه هر مشتری که در صف نانوایی در انتظار می‌ایستد ۸۰ قرص نان خریداری می‌کند، برخی مردم نان مصرفی یک ماهشان را یک جا خریداری می‌کنند بنابراین دچار کمبود نان در نانوایی‌ها می‌شویم.

این سخنان رئیس اتحادیه نانوایان ارومیه با وجود عذرخواهی استاندار و فرماندار به عنوان بالاترین مقام‌های اجرایی استان و شهرستان، با واکنش‌های منفی در شبکه‌های اجتماعی همراه بوده که البته با بی‌توجهی این مسئول همراه شده است!

چاره کار کجاست؟

اطلاعیه‌ای که روز گذشته از سوی فرمانداری ارومیه در نانوایی‌ها و به تبع آن شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گویای دوشیفته شدن ۹۰ واحد نانوایی در سطح این شهرستان بود که هرچند هنوز به مرحله اجرا درنیامده ولی اگر مسئولان توان این اقدام را داشته باشند به صورت فوری می‌توان شاهد رفع مشکل و بازگشت آرامش در سطح شهر بود.

افزایش سهمیه آرد نانوایی‌ها و نیز نبود محدودیت برای تخصیص آرد اضافی برای این واحدها عاملی است که از سوی فرمانداری ارومیه برای حل مشکل آورده شده تا مشکل تامین نان مردم هرچه سریع‌تر رفع شود.

جان مردم را برای نان نگیرید

مسئولان مربوطه در هر مقامی که حضور داشته باشند، باید به این موضوع توجه می‌کردند که کم‌لطفی در حق مردم و تشکیل صفوف طولانی در شرایط کرونایی به طور مستقیم با جان آن‌ها ارتباط دارد و با وجود اعمال محدودیت‌ها نباید شاهد چنین صفوفی می‌بودیم.

اما اکنون که این اتفاق افتاده و مسئولان در مقام‌های مختلف هنوز در حال تشکیل جلسات و پیگیری‌های تلفنی برای رفع مشکل هستند، بهتر است اندکی تسریع و تعجیل برای رسیدگی به موضوع را چاشنی اقداماتشان کنند تا نتیجه تشکیل صفوف خرید نان پس از ۱۴ روز در آمار مبتلایان کرونا خودنمایی نکند! برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 614316 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟