میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان مرکزی کمتر از ۷۰درصد است/ اصناف کمترین مشارکت را دارند

اصناف / به گزارش رکنا، سید محمد جمالیان با اشاره به آخرین وضعیت استان در زمینه شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: روز به روز نیاز به اصحاب رسانه و تعامل با آنها در زمینه فرهنگ‌سازی زندگی با کرونا و آگاه‌سازی مردم در این زمینه بیشتر می‌شود؛ این موضوع که باید با کرونا زندگی کنیم با عادی‌انگاری متفاوت است زیرا زندگی با کرونا شرایط ویژه‌ای دارد و باید کارهای رسانه‌ای و آموزش‌های بسیاری انجام شود.

وی افزود: تنها این جمله که "تا دوسال آینده بیماری کرونا در جامعه است و باید با آن زندگی کنیم" در شرایطی که این موضوع برای جامعه عادی شود مشکلی را برطرف نمی‌کند بلکه نتیجه آن افزایش بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا می‌شود به همین سبب باید با آموزش و فرهنگ‌سازی درست اطلاع رسانی انجام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: مراسم‌های عروسی، جشن‌های تولد، مهمانی‌های شبانه و سایر تجمعات در این شرایط نباید برگزار شوند و اگر غفلت شود نتیجه آن شرایط نامطلوبی را ایجاد می‌کند به همین سبب باید این فرهنگ‌سازی که با هرتعطیلی نباید مسافرت رفت بین عموم مردم انجام شود به طوری که اکنون مسافرت‌های درون استان هم تهدید است و متاسفانه در دنیا و استان ما بر روی این موضوع کار نشد.

جمالیان تصریح کرد: امروز باید جامعه‌شناس، اقتصاددان و کارشناسان باید وارد صحنه شوند به طوری که امروز می‌بینیم همه کار را تعطیل کردند و از دانشگاه علوم پزشکی توقع دارند به طوری که با برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی نگاه همه به دانشگاه علوم پزشکی است درصورتی که برخورد با آن وظیفه دانشگاه علوم پزشکی نیست و اکنون خیلی از مدیران در کشور دست از کار کشیدند و نگاه به دانشگاه علوم پزشکی دارند.

کادر درمان و پرسنل تاوان کوتاهی، عادی انگاری و عدم اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا را می‌دهند

وی بیان کرد: اصحاب رسانه باید مطالبه‌گر باشند و اگر در جایی برخلاف پروتکل‌های بهداشتی اقدام می‌شود باید بر اساس حقوق شهروندی مطالبه شود به طوری که با وجود اعلام ستاد ملی کرونا مبنی بر عدم برگزاری مراسم‌های مختلف و تجمعات اما در استان ما برگزار می‌شود و فشار آن بر کادر درمان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: با وجود این شرایط و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازدید از بیمارستان‌ها جوابی برای پرسنل وجود ندارد و شرمنده آنها هستیم و اعلام می‌کنند که دانشگاه علوم پزشکی همه فشار را بر کادر درمان و پرسنل وارد کرده است و مردم نیز به صورت عادی زندگی می‌کنند و کادر درمان و پرسنل باید تاوان کوتاهی، عادی انگاری و عدم اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا را بدهند.

6 ماه اضافه کار پرسنل و کادر درمان و پزشک هنوز پرداخت نشده است

جمالیان بیان کرد: 6 ماه اضافه کار پرسنل و کادر درمان و پزشک هنوز پرداخت نشده و در شرایط سختی کار می‌کنند به همین سبب بر اساس قانون اگر در اداره‌ای پرسنل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند باید به هیات تخلفات معرفی شود و باتوجه به محدودیت بازرسان با انجام این کار نیاز به حضور بازرس در اداره نیست بنابراین مدیران و مسئولان دستگاه‌ها باید آمار و گزارش تعداد افرادی که به هیات تخلفات معرفی شدند و گزارش عدم ارائه خدمت به افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند به دانشگاه علوم پزشکی اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه نباید تنها از دانشگاه علوم پزشکی توقع داشت که با تمام توان در این بحران جدی بجنگد و موفقیت ایجاد شود، گفت: با سرد شدن هوا و بستن پنجره‌ها و کاهش تهویه‌ها پیشبینی می‌شود میزان بستری‌ها افزایش یابد به همین سبب همه باید این موضوع را جدی بگیرند و آنچه در توان دانشگاه علوم پزشکی بوده تاکنون انجام داده و باید مردم هم همدلی و همراهی داشته باشند زیرا پرسنل توان ندارند و 8 ماه شبانه‌روزی خدمت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: روز گذشته به همراه بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط از بازار و اصناف بازدیدی انجام شد که بر اساس مشاهدات اتوبوس‌ها با تراکم جمعیت و افراد بدون ماسک حرکت می‌کردند و رانندگان تاکسی هم هنوز بیش از 3 مسافر سوار می‌کنند همچنین کاسب‌ها و نانواها هم با دیدن بازرسان بهداشت ماسک می‌زدند و به افراد بدون ماسک ارائه خدمت می‌دادند و در پاسخ می‌گویند شب زمان کاسبی ما است.

جمالیان بیان کرد: این مشاهدات و گزارش‌ها حاکی از آن است که هنوز مردم و سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک نتوانسته‌اند شرایط را به خوبی درک کنند که کرونا تهدید بزرگی برای سلامت همه است، مردم باید به وظایف اجتماعی، شهروندی و اخلاقی خود عمل کنند و نباید انتظار معجزه داشته باشند زیرا این بحران را تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم بگذرانیم.

در آرامستان‌ها وضعیت مطلوب نیست

وی عنوان کرد: اگر زمانی واکسن کرونا تهیه و توزیع شود همه مردم برای دریافت آن تلاش می‌کنند اما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی این حساسیت وجود ندارد به طوری که متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اراک کمتر از 70 درصد است و این بیماری با سرعت بالایی انتشار پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه در آرامستان‌ها وضعیت مطلوب نیست، گفت: بازرسان بهداشت نمی‌توانند به جای ماموران نیروی انتظامی مقابل ورود و خروج مردم را بگیرند و برخورد داشته باشند بنابراین ارگان‌ها و دستگاه‌های مربوطه باید وارد میدان شوند، دانشگاه علوم پزشکی برای آرامستان‌ها پیشنهاد داده که تنها 5 تا 10 نفر از نزدیکترین بستگان فرد فوت شده با اخذ تعهد و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی در مراسم خاکسپاری شرکت داشته باشند به همین سبب نباید مراسم‌ با حضور 400 نفر برگزار شود.

جمالیان ادامه داد: نیروی انتظامی باید در آرامستان‌ها نظارت داشته باشد زیرا فشار عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کادر درمان و دانشگاه علوم پزشکی وارد می‌شود به طوری که باوجود شرایط اقتصادی و کمبودها باید دارو تهیه و به تعهد خود عمل کنیم اما اگر زمانی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی کمبود و مشکلاتی وجود داشته باشد همه مطالبه‌گری می‌کنند اما برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی این مطالبه‌گری وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر تاب‌آوری کادر بهداشت و درمان از بین برود با فاجعه‌ای رو به رو می‌شویم که هیچ کسی نمی‌تواند پاسخگو باشد بنابراین تا امروز از هیچ مسئولی برای مسائل دانشگاه انتظاری نداشتم اما درخواست دارم که همه با کمک به کادر درمان و دانشگاه علوم پزشکی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و همکاری داشته باشند.

افزایش آمار مرگ و میر و مبتلایان به ویروس کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: شاهد افزایش آمار مرگ و میر و مبتلایان به ویروس کرونا هستیم که ناشی از بی‌توجهی‌ها و مسافرت‌های شهریور ماه است و استان مرکزی دومین استانی بود که بیشترین میزان ورودی و خروجی را در استان داشت به همین سبب اگر در تعطیلات اربعین حسینی مسافرت‌های داخل استانی و خارج از استان وجود داشته باشد در روزهای آینده در مرحله‌های بالاتری قرار می‌گیریم.

جمالیان عنوان کرد: با توجه به گفته مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه همه باید مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کنند مردم باید در این تعطیلات از سفر بپرهیزند و مراسم‌های تعزیه بدون رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک برگزار نشود به همین سبب باید با برگزاری تجمعات برخورد شود و برای مصوبات ملی ستاد کرونا احترام قائل شویم.

وی ادامه داد: نتیجه برگزاری مراسم‌های تعزیه‌خوانی و زیارت‌های عاشورا در 10 روز آینده با افزایش بستری و مرگ و میر رو به رو می‌شویم به همین سبب مردم و مسئولان باید توجه ویژه داشته باشند زیرا استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها در شرایط ویژه و متفاوتی قرار دارد به طوری که چند تهدید بزرگ از جمله خطر سالمندی در استان وجود دارد.

استان مرکزی در زمینه سالمندی سومین استان کشور است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: استان مرکزی در زمینه سالمندی سومین استان کشور است و بر اساس گزارشات بیش از 65 درصد مبتلایان به کرونا در استان در محدوده سنی 30 تا 39 سال و حدود 80 درصد فوتی‌ها بیش از 80 سال سن دارند که این شرایط نشان می‌دهد افراد جوان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و به افراد سالمند منتقل می‌کنند که در نتیجه میزان مرگ و میر هم افزایش میابد.

جمالیان بیان کرد: یکی دیگر از شرایط ویژه استان صنعتی بودن آن است به طوری که تعداد بسیاری از کارگران ساوه، زرندیه, دلیجان و آشتیان بین استان و شهرستانی از جمله از استان‌های قم، تهران و غیره تردد می‌کنند که این موضوع سرعت شیوع و انتقال این ویروس را در جامعه افزایش می‌دهد.

اراک و استان مرکزی نقاط تهدید بالایی دارد

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه استان مرکزی شاهراه مواصلاتی است اگر تنها 10 درصد خودروها در ورودی شهر توقف کنند سرعت انتشار ویروس افزایش می‌یابد به همین سبب اراک و استان مرکزی نقاط تهدید بالایی دارد و از حساسیت بالایی برخوردار است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک عنوان کرد: بر اساس قانون و شرایط ویروس‌ها با کاهش دما رفتار ویروس تهاجمی می‌شود اما هنوز اطلاعات دقیقی درباره ویروس کرونا وجود ندارد و نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر داشت اما آنچه پیش بینی می‌شود این است که با سرد شدن هوا و کاهش تهویه هوا سرعت انتقال و انتشار این ویروس افزایش می‌یابد.

جمالیان بیان کرد: تا امروز بیمارستان آیت الله خوانساری و امیرالمومنین(ع) برای بیماران مبتلا به کرونا آماده و استفاده شده و مجبور به درگیر کردن بیمارستان دیگری نشدیم زیرا هرچه مجتمع‌تر رفتار شود شرایط برای کادر درمان مطلوب است به همین سبب اگر امکانات رسیدگی و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان امیرالمومنین(ع) وجود نداشته باشد به بیمارستان آیت الله خوانساری منتقل می‌شوند اما اگر کودکی در بیمارستان امیرکبیر مبتلا شود در این بیمارستان بخش ایزوله روند درمان خود را ادامه می‌دهد و رسیدگی می‌شود.

در زمان وقوع شرایط بحرانی نمی‌توان از بیمارستان ولیعصر استفاده کرد

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امروز 196 بیمار تصادفی و تروما در بیمارستان ولیصر(عج) بستری هستند در زمان وقوع شرایط بحرانی نمی‌توان از این بیمارستان استفاده کرد به همین سبب بر اساس پیشبینی‌ها در صورت نیاز از بیمارستان امیرکبیر استفاده می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در 24 ساعت گذشته 350 مورد مثبت ابتلا به کرونا در استان شناسایی شدند که 41 نفر بستری و 309 نفر سرپایی درمان می‌شوند همچنین 9 مورد فوت ناشی از بیماری کرونا داشتیم که در مجموع 575 نفر در استان مرکزی به سبب ابتلا به بیماری کرونا فوت شدند همچنین 3 هزار نفر در استان در قرنطینه خانگی به سر می‌برند.

جمالیان ادامه داد: کارشناسان بهداشت با مراجعه به منازل بیماران کرونایی قرنطینه در منزل از آنها تعهد می‌گیرند که به مدت 14 روز در خانه قرنطینه باشند و کارشناسان هم در این مدت با آنها ارتباط دارند اما بیماران مبتلا هنوز در سطح شهر به دلایل مختلفی حضور پیدا می‌کنند و سبب افزایش آمار مبتلایان در جامعه می‌شوند.

وی تصریح کرد: اگر واکسن آنفولانزا وارد کشور شد به سبب تقاضای مردم بود و امسال نگران آنفولانزا نیستیم به طوری که هنوز بسیاری از پرسنل بهداشتی و درمانی این واکسن نزدند و تنها راه مقابله با بیماری‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، در جلسه با اتاق اصناف استان اعلام کردند که در کنار دانشگاه علوم پزشکی هستند و اگر صنوفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرد پلمپ می‌کنیم.

جمالیان خاطرنشان کرد: استان مرکزی جزو نخستین استان‌هایی بود که تدفین اجساد کرونایی 100 درصد علمی انجام داد به طوری که برای جلوگیری از نفوذ شیرابه اجساد به خاک علاوه‌بر کفن آنها در داخل کاور پلاستیکی قرار می‌گیرند و علاوه بر آهک‌پاشی عمق خاک بیشتر از سایر اجساد است بنابراین خطری برای آب‌های آشامیدنی وجود ندارد.

پیمانکار بعدی بیمارستان ولیعصر(عج) از نظر بنیه مالی و دانش فنی قوی باشد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در زمینه پیمانکار بیمارستان ولیعصر(عج) حدود 8 ماه است که دانشگاه علوم پزشکی به نتیجه رسیده به طوری که این پیمانکار تمام‌کننده این پروژه نیست زیرا قرارداد آن مربوط به سال 95 است و با این قیمت‌ها به سود او نیست.

جمالیان ادامه داد: مسئولان استان برای این پروژه همکاری خوبی داشتند و باوجود فرصت‌هایی که به این پیمانکار داده شد نتوانست پیشرفت فیزیکی مطلوبی در پروژه داشته باشد و فرصت ساخت و ساز هم از دست دادیم به همین سبب شرکت کومار توان به اتمام رساندن این پروژه ملی را ندارد زیرا پیمانکاری که توان پرداخت حقوق کارگران ندارد و حقوق نگهبان و حق بیمه دانشگاه علوم پزشکی پرداخت می‌کند نمی‌تواند پروژه را به سرانجام برساند.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه خاتم الانبیا(ص) یکی از قوی‌ترین پیمانکارانی است که تمایل داریم پیمانکار بعدی بیمارستان ولیعصر(عج) از نظر بنیه مالی و دانش علمی و فنی قوی باشد که دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه اعلام آمادگی کرده و این پروژه تعیین تکلیف می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در هفته آینده تکلیف پیمانکار این پروژه مشخص می‌شود و سپس وارد قرارداد با پیمانکار بعدی می‌شویم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 614183 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟