پرسه کرونا در شهرهای کشور

کرونا / به گزارش رکنا، آخرین آمار و ارقام ارائه‌شده از سوی وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد که در فاصله ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه تعداد 3523 بیمار جدید شناسایی شده و 179 بیمار بدحال نیز جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. خانم سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ظهر دیروز در این‌باره به رسانه‌ها گفت: از 3523 بیمار جدیدی که شناسایی شدند، یک‌هزار و ۴۰۱ نفر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور بستری شدند.

وی با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۶۸ هزار و ۱۱۹ نفر رسید، افزود: متاسفانه در مدت زمان یادشده، ۱۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۲۶ هزار و ۷۴۶ نفر رسید. به اذعان لاری، ۴۱۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند که البته تعداد بالایی است و این از وضعیت خطرناک بیماران حکایت دارد.

چه خبر از استان‌های کرونایی؟

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان همچنین در تشریح وضعیت استان‌های کشور از بابت ابتلا به کرونا، تقریبا اسامی بیشتر استان‌های کشور را برشمرد و گفت:استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. لاری ادامه داد:استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

درخواست برای تعطیلی

آش کرونا در تهران آنقدر شور شده است که فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، دیروز خواستار تعطیلی یک‌هفته‌ای برخی مشاغل تهران با هدف مهار کرونا در پایتخت شد. دکتر علیرضا زالی دیروز نامه‌ای به دکتر انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران نوشت و در آن خواستار اخذ تصمیمات قاطع مبنی بر اعمال محدودیت و تعطیلی یک‌هفته‌ای در سطح استان تهران برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا شد.

این در حالی است که استاندار تهران چندی قبل و در تاریخ 23 شهریور دورکاری کارمندان که تا پایان شهریور تمدید شده بود را لغو کرد و موجب شد تا افراد بیشتری در شهر تردد داشته و از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.اما در نامه دیروز فرمانده مقابله با کرونا در استان تهران خطاب به استاندار، تعطیلی یا اعمال محدودیت در دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌‌‌های علمیه، عدم‌برگزاری نمازجمعه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلا‌ها، سینما، تئاتر و مراکر مشابه و موزه و باغ‌موزه‌ها درخواست شده است. زالی در ادامه اخذ تصمیماتی مبنی بر تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، عدم‌برگزاری هر گونه مراسم اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش‌ها، تعطیلی باشگاه‌های ورزشی و خصوصا ورزش‌های پربرخورد از جمله کشتی، کاراته، جودو و موارد مشابه را مورد تاکید قرار داد.

کافه‌ها، قهوه‌خانه و چای‌خانه‌ها، باغ‌وحش و شهربازی‌ها، مراکز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی از دیگر مکان‌هایی بودند که فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، خواستار تعطیلی یک‌هفته‌ای آنها شد.

جزئیات اعمال محدودیت‌های یک‌هفته‌ای در استان تهران

عصر روز گذشته استانداری تهران نسبت به نامه دکتر زالی واکنش نشان داد.در این ارتباط معاونت امنیتی‌‌-انتظامی استانداری تهران با انتشار نامه‌ای اعلام کرد: در ابلاغ امروز با توجه به نامه نهم مهر معاون امنیتی‌-انتظامی وزارت کشور و رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر اعمال محدودیت به تفکیک استان و شهرستان‌های هدف محدودیت و تعطیلی برخی مراکز به مدت یک هفته از تاریخ ۱۲ لغایت ۱۸ مهر از سوی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تمدید شده است.

در این ابلاغیه دانشگاه‌ها، مدارس، مدارس شبانه‌روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، سینما، تئاتر و مراکز مشابه، موزه و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی در این یک هفته تعطیل خواهند بود.

گزارش تخلفات

در روزهای گذشته رییس‌جمهور سخنانی درباره اتخاذ جریمه‌های سنگین برای افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده یا حتی با وجود بیماری در اماکن عمومی تردد می‌کنند، مطرح کرده است.

این در حالی است که در نگاه عمومی شاید نتوان با جزئیات و نظارت بالا برای این موارد جرایمی در نظر گرفت. با وجود این، رییس پلیس تهران نیز از مردم خواست تا تخلفات کرونایی را به پلیس 110 گزارش دهند. سردار حسین درباره نظارت پلیس بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی واحدهای صنفی و اماکن به ایسنا گفت:

از زمان شیوع کرونا در کشور تاکنون نیروی انتظامی جزو نهادهایی است که بیشترین همکاری را با ستادملی و استانی مقابله با کرونا داشته است و اتفاقا وظایف ما نیز بسیار گسترده و متنوع بود، به طوری که از برخورد با احتکار و سودجویی و... گرفته تا رفتارهای مجرمانه در فضای مجازی و نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی در فضاها و اماکن عمومی را در برگرفته است.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف پلیس نظارت و کنترل مقررات بهداشتی از سوی واحدهای صنفی و اماکن است، گفت: در همین راستا نیز ماموران پلیس اماکن با هماهنگی و همراهی تیم‌های وزارت بهداشت و... اقدام به بازدید از صنوف کرده و با تخلفات بر حسب دستور قضایی برخورد می‌کنند.

رحیمی درباره عدم‌استفاده متصدیان برخی واحدهای صنفی از ماسک و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در برخی اماکن اظهار کرد: اگر مردم با چنین مواردی که نشان‌دهنده نقص پروتکل‌های بهداشتی در اماکن و صنوف بود، مواجه شدند، حتما از طریق تماس با سامانه ۱۱۰ موضوع را اطلاع دهند؛ کما اینکه تاکنون در موارد متعددی هم بوده که مردم عرضه قلیان و... را به پلیس اطلاع داده و ماموران پلیس اماکن نیز بلافاصله در محل حاضر شده‌اند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612895 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟