رشد ۵۳ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر گیلان

کالا / به گزارش رکنا، حمیدرضا آبایی پیش از ظهر شنبه در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در انزلی با بیان اینکه بیش از ۸۵ درصد تجارت جهانی از طریق دریا صورت می‌گیرد، اظهار داشت: حمل و نقل دریایی ایمنی ترین و به صرفه ترین شیوه حمل و نقل کالا نسبت به دیگر شیوه‌های حمل و نقل بوده که عدم توجه کشورها به این موضوع موجب تضعیف اقتصاد آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران از شمال و جنوب از این موهبت الهی برخوردار است، افزود: دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان، منبع بالقوه ای برای اکوتوریسم، ماهیگیری و کشاورزی و همچنین کشتیرانی و تجارت است دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان، منبع بالقوه ای برای اکوتوریسم، ماهیگیری و کشاورزی و همچنین کشتیرانی و تجارت است و بندر انزلی پرسابقه ترین بندر کشور با سبقه ۱۰۰ ساله در همین دریا حضور داشته و همواره در بنادر شمال به عنوان یک برند مهم قابل توجه بازرگانان، تجار و خطوط کشتیرانی بوده است و از دیرباز این بندر دروازه اروپا برای تبادل کالا محسوب می‌شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به شیوع ویروس کرونا در سراسر دنیا و تأثیرات آن بر اقتصاد جهانی، خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه و همچنین شیوع این ویروس شرایط خاصی را تجربه کردیم ولی دریایی‌ها توانستند در جبهه‌های اقتصادی، تأمین کالاهای اساسی و پیشگیری شیوع بیماری خدمات بی نظیری را ارائه بدهند.

آبایی با بیان اینکه با توجه به شرایط یاد شده نه تنها کاهش عملیات دریایی و بندری در بنادر استان نداشتیم بلکه شاهد رشد چشم گیری در این امر بودیم، تصریح کرد: عملیات تخلیه و بارگیری کالاها در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۳ درصد و عملیات کانتینری ۷۳ درصد نسبت به مدت مذکور افزایش یافته است.

وی با اشاره به شعار روز جهانی دریانوردی تحت عنوان «کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار» افزود: کشتیرانی پایدار محل تلاقی صنعت کشتیرانی، اقتصاد و محیط زیست دریایی است و لذا می‌توان دو دیدگاه کلی برای کشتیرانی پایدار تصور نمود که پایداری تکنولوژی و اکولوژیکی بوده که هر دو اینها نیازمند نیروی انسانی کاردان، حرفه‌ای و دلسوز است.

بهره برداری از پروژه‌های بزرگی بنادر و دیانوردی گیلان در ماه‌های آینده

آبایی لایروبی بندر انزلی و آستارا، لایروبی بخشی از تالاب انزلی، بومی سازی بخش درایور آنتن برج کنترل ترافیک دریایی، راه اندازی سیستم هندهلد، افتتاح ۵ طرح با اعتباری بالغ بر ۶۶۰ میلیارد ریال در منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به مناسبت هفته دولت، زیباسازی و نورپردازی جرثقیل‌های بندرانزلی، تکمیل پیاده راه و مبلمان موج شکن غربی انزلی، اهدای ملزومات پزشکی و بهداشتی به بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستانی به چندین شهرستان و همچنین کسب مقام دستگاه برتر استان در جشنواره شهید رجایی بخشی از اقدامات انجام شده از سوی این سازمان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در ماه‌های آینده پروژه‌های بزرگی در مجتمع بندری انزلی افتتاح و بهره برداری می‌شود، گفت: با بررسی نیاز بازار و همچنین بهره گیری از توان بخش خصوصی موضوع ساخت و تجهیز زیرساخت‌های بندرانزلی در دستور کار قرار گرفت که از جمله آنها افتتاح سیلوی غلات ۴۵ هزار تنی، انبار کالای عمومی ۴ هزار و ۵۰۰ متر مربعی، یک پست اسکله جنرال کارگو به طول ۲۰۰ متر و ۵۰ متر برگشتی و همچنین ۲ پست اسکله دلفین نفتی به منظور پهلو دهی کشتی‌هایی تا طول ۱۸۰ متر بزرگترین پروژه‌های قابل افتتاح مجتمع بندری انزلی خواهد بود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان با تأکید بر لزوم بهره گیری از اسکله‌های سرپوشیده در بندرانزلی، ادامه داد: با توجه به میزان بارندگی در بندرانزلی در نظر داریم با همکاری بخش خصوصی ترمینال برای تمام فصول و اسکله سرپوشیده احداث کنیم.

توسعه همکاری‌های بندری ایران و کشورهای حاشیه خزر

آبایی با اشاره توسعه همکاری‌های بندری و دریایی بین ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر به خصوص کشورهای آذربایجان، قزاقستان و روسیه، یادآور شد: توسعه همکاری‌های بندری و دریایی دوجانبه، استفاده بهینه‌تر از حمل و نقل چند وجهی و همچنین برنامه ریزی مناسب به منظور کشتی‌های دو سر بار در دستور کار قرار گرفت.

وی به نقش ناوگان ملی و دارای پرچم با ارائه آماری از تعداد ناوگان و دریانوردان ایرانی و کاهش بکارگیری نیروهای غیر ایرانی بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های سازمان و اختصاص تسهیلات وجوه اداره شده و ارائه تخفیف به کشتی‌های کانتینری خصوصاً کانتینر یخچالی کشتی‌های رورو مسافر، بار و مسافر و مسافر و گردشگری دریایی نیز اشاره کرد.

آبایی ادامه داد: با ایجاد امنیت تردد دریایی که نشان از اقتدار نیروهای مقتدر راهبردی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است امنیت تردد دریایی که نشان از اقتدار نیروهای مقتدر راهبردی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است می‌توانیم با بکارگیری امکانات و شرایط آموزشگاه‌های دریانوردی به پرورش نیروهای متخصص در زمینه دریانوردی و استفاده از ذخایر و منابع ماهیان دریایی اقدام کرد.

وی همچنین به میزان امکانات آموزشگاه‌ها و تعداد صدور گواهینامه‌های شایستگی دریایی بر اساس رده‌های مختلف و به اقدام مؤثر راه اندازی سیمیلاتورهای کشتیرانی تعمیر و راهبری موتور و ضرورت استفاده از آموزش نیروهای متخصص در دوره‌های لجستیک بندری و دوره‌های مرتبط و ایجاد شبیه سازهای تجهیزات استراتژیک و جرثقیل‌های پیشرفته بندری خصوصاً عملیات کانتینری اشاره کرد.

انجام پایلوت شماره کوبی بدنه مونورهای دو زمانه در بندر انزلی

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: به منظور ساماندهی تردد شناورهای دریایی و همچنین ساماندهی وضعیت موجود آمار به ثبت موتورهای دو زمانه پس از اخذ مصوبه هیأت دولت و شماره کوبی بدنه این موتورها اقدام شد که این امر در کل بنادر کشور به صورت پایلوت بندرانزلی صورت گرفت.

وی در بخش دیگر به ضرورت حفظ محیط زیست دریایی به عنوان شالوده اصلی و ضرورت پایداری اکولوژی دریا اشاره کرد و با نام بردن از امکانات و تجهیزات مقابله به آلودگی دریایی به اقدام اخیر بندر در استفاده از شناور پاک بوم با استفاده از توان شرکت بخش خصوصی پرداخت و بر ضرورت راه اندازی و بکارگیری تصفیه خانه صنعتی تاکید کرد.

آبایی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای پایش دقیق و بهنگام پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آب دریا، کانال و تالاب به وضعیت جریان سنجی موج و نحوه رسوب گذاری، نشست رسوب و کاهش حجم آنها یادآور شد: در این خصوص بر انعقاد قرار دادهای مطالعاتی و اخذ نظرات مشاوره‌های علمی بر بکارگیری روش‌های مبتنی بر دیدگاه‌های علمی اقدام شده است که ضرورت همکاری بین دستگاه‌ها به خصوص محیط زیست و شیلات را نیازمندیم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612474 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟