صفر شدن ذخیره پلاسمای کوویدی استان اصفهان

کرونا / به گزارش رکنا، مجید زینلی، با بیان اینکه میانگین روزانه حدود ۲۵ واحد پلاسما کوویدی در مرکز اهدای خون اصفهان دریافت می‌شود، اظهار کرد: آمار ابتلا به کرونا و نیاز به پلاسمای کوویدی در استان اصفهان رو به افزایش است و نیاز روزانه مراکز درمانی استان نیز بسیار بیشتر از تعداد دریافتی پلاسما در مرکز انتقال خون است و پلاسماهای اهدایی جوابگوی رفع نیاز مراکز درمانی استان نیست، در این چند روز که آمار مبتلایان افزایش یافته، میزان درخواست پلاسما کوویدی نیز به شدت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اهداکنندگان پلاسما کوویدی کم و افرادی که می‌توانند پلاسما کوویدی اهدا کنند نیز محدود است و پلاسمای درمانی از بیماران بهبود یافته کمتر از ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای نداشته باشند، دریافت می‌شود، همچنین مراجعه افراد برای اهدای پلاسما بسیار کم است، بنابراین هنوز نتوانسته‌ایم ذخیره مناسبی از پلاسمای کوویدی در مرکز انتقال خون اصفهان داشته باشیم. تاکنون حدود ۶۰۰ واحد پلاسما اهدا شده است ولی در حال حاضر ذخیره پلاسمای کوویدی استان صفر است، چرا که بر حسب نیاز روزانه تمام پلاسمای‌های اهدایی در مراکز درمانی استفاده می‌شود.

بهبود یافتگان کرونا می‌توانند هر ماه  پلاسما اهدا کنند

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیماران بهبود یافته کرونا می‌توانند هر ماه یک بار برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون اصفهان مراجعه کنند. افراد بهبود یافته بیماری کرونا پس از ۲۸ روز بعد از بهبودی کامل می‌توانند نسبت به اهدای پلاسما اقدام کنند و هر بیمار بهبود یافته کرونا می‌تواند در طول شش ماه چندین نوبت برای اهدای پلاسما اقدام کند.

وی با توضیح اینکه اهداکنندگان پلاسمای کوویدی در استان اصفهان بیشتر مردان هستند، خاطرنشان کرد: شیوع کرونا محدودیت‌های رفت‌وآمد را برای افراد ایجاد کرده و سبب کاهش اهداکنندگان خون شده است و در واقع میزان اهدای خون تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است.

زینلی با بیان اینکه ۹۷ درصد اهدا کنندگان خون مردان هستند، افزود: تنها سه درصد از اهدا کنندگان خون زنان هستند. نباید فراموش شود که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی همیشگی است و به تمام گروه‌های خونی نیاز داریم و اگر افراد مراجعه نکنند تا چند روز آینده با کمبود خون و فرآورده‌های خونی مواجه می‌شویم.

به اهدای تمام گروه‌های خونی نیازمندیم

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان خاطرنشان کرد: شرایط کنونی و وضعیت قرمز شیوع بیماری کووید ۱۹ اهدای خون را تحت تأثیر قرار داده و تعداد مراجعه کنندگان برای اهدای خون کاهش یافته است. کاهش اهدای خون برای تمام گروه‌های خونی است و برای رفع این مشکل همکاری تمام همشهریان عزیزمان نیاز است.

وی با توضیح اینکه اکنون وضعیت ذخیره خون استان اصفهان بحرانی نیست و بیشتر از سه روز است، تصریح کرد: اگر شیب مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون همچنان کاهشی باشد، قطعاً با وضعیت بحرانی برای ذخیره خون مواجه خواهیم شد.

زینلی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین حدود ۴۶۰ نفر برای اهدای خون مراجعه می‌کردند، افزود: اکنون روزانه حدود ۴۰۰ نفر برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان اصفهان مراجعه می‌کنند و امیدواریم که آمار روزانه اهداکنندگان خون از این تعداد کمتر نشود چرا که به اهدای تمام گروه‌های خونی نیاز داریم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612436 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟