چرا محیط زیست اجازه تصویب عوارض آلایندگی را داد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، فعالان محیط زیست، همچنین سازمان محیط زیست تلاش های بسیاری انجام داده بودند تا سهم این سازمان از عوارض آلایندگی افزایش پیدا کند. این افزایش در آغاز سال جاری میسر شد اما انتظارات محیط زیست را برآورده نکرد. در واقع سازمان محیط زیست مدعای سهم بیشتری از این عوارض را داشت. ادعایی که دور از عقل نبود. این عوارض به سبب تولید آلایندگی صنایع و به این خاطر پرداخت می شود که صنایع برای محیط زیست مخاطراتی را ایجاد می کنند. به تبع این عوارض باید جایی هزینه شود که آن مخاطرات را مرتفع کند. اما اکنون سهم کمتری از این عوارض برای وظیفه ی ذاتی اش هزینه خواهد شد. باتوجه به اهمیت محیط زیست و مصائب آن در کشور ، همچنین با توجه به نقطه نظر سیاست مداران و مقام معظم رهبری که در خود اهمیت به این مشکلات را مندرج داشته اند، عجیب است که چرا این طرح تک فوریتی، به این سرعت به نتیجه رسید. محمد صالح جوکار، نماینده مردم یزد و عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، درباره چگونگی تصویب این طرح در مجلس با رکنا گفت و گو کرد.

1025241_769

جوکار گفت : این پیشنهادی بود که به مجلس آمد و مجلس آن را تصویب کرد. اما باید در نظر داشت که سازمان محیط زیست، اگر بخواهد به مشکلات حوزه اش نظارت و رصد کند، به این بودجه نیاز خواهد داشت. این بودجه به ویژه برای رفع آلاینده ها نیاز سازمان محیط زیست بود. بحثی که مشکل بسیاری از شهرهای ما است. بودجه های سازمان محیط زیست مهم است زیرا باید ماموریت های این سازمان به خوبی انجام شود. این اعتبارات باید در جایی دیده شود و محیط زیست نباید از اعتبارات لازم محروم باشد.

کوتاهی سازمان محیط زیست در تصویب این طرح 

وی به این پرسش که « سوال همین است؛ چرا با وجود اهمیتی تا این اندازه پررنگ به این بودجه در سازمان محیط زیست، که شما هم به آن اذعان دارید، مجلس این طرح را تصویب کرد؟ » پاسخ داد : این یک روند عادی است، پیشنهاد به مجلس می آید و نمایندگان رای می دهند. نمایندگان هم بر اساس کارشناسی مطرح شده در مجلس رای می دهند. اگر می پرسید چرا این پیشنهاد به تصویب رسید؟ باید بگویم خود سازمان محیط زیست در این رابطه کوتاهی کرده است. آن سازمان باید جداً پیگیری می کرد و با بیان کارشناسی، محل هزینه کرد این ردیف را شفاف و روشن می کرد. وقتی این سازمان مبادرت نکرد تا به نمایندگان توضیح دهد که چرا این بودجه را لازم دارد، پیشنهاد با دست انداز روبرو نمی شود و تصویب می شود. نگاه نمایندگان هم معطوف به آن فعالیت های عمرانی شد که در سطح دهیاری و شهرداری انجام می شود.

دولت نمی تواند ابراز بی اطلاعی کند

نماینده مردم یزد، گفت : پیشنهاد مطرح شد. چه کسی آمد دفاع کند؟ پیشنهاد ابتدا به کمیسیون رفت و آنها می توانستند ببینند. دولت نمی تواند درباره طرح هایی که در مجلس است ابراز بی اطلاعی کند. دولت می تواند طرح ها را در « سامانه بارگزاری طرح های قانونی مجلس (مجلس یار) » ببیند. آنها باید طرح های مجلس را رصد کنند و برای دفاع حاضر شوند. سازمان محیط زیست در آن زمان اقدامی انجام نداد. تمام درونمایه و فوریت طرح در منظر سازمان محیط زیست بود. آنها باید از ردیف بودجه خود دفاع می کردند. اما آنها دنبال نکردند. وگرنه به نظر ما هم محیط زیست نیاز به این بودجه داشت. این بودجه باید کامل، مشخص و شفاف باشد. 

محیط زیست جا خالی کرد

وی در ادامه بیان کرد : سازمان محیط زیست مجاب بود ارتباط بهتری با مجلس و کمیسیون های مربوطه داشته باشد. آنها باید مسائل مربوط به خودشان را در مجلس دنبال کنند. بی اعتنایی به این موارد مشکلات جدی ایجاد می کند. قضیه زورآزمایی نبوده است که مجلس پیروز شده باشد. این طرح قانونی بود و برای تصویب نیاز به دلایل توجیهی داشت. محیط زیست بی اعتنایی کرد و دیگران دلایل منطقی برای نمایندگانی آوردند که باید به آن رای می دادند. سازمان مربوطه یعنی سازمان محیط زیست باید برای اعاده ی دلایل منطقی اقدام می کرد و نکرد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 612381 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟