مراسم عزاداری در مشهداردهال کاشان به دلیل کرونا لغو شد

کرونا / به گزارش رکنا، علی‌اکبر مرتضایی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران کاشان اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا در نقاط مختلف جهان از جمله ایران و شهرستان کاشان، بر اساس مصوبه‌های ستاد ملی و همچنین استانی و شهرستانی مقابله با کرونا، باید با همکاری بهتری نسبت به گذشته شاهد محدودیت‌های بیشتری باشیم چرا که سلامتی مردم در اولویت نخست قرار دارد.

وی با اشاره به سالروز شهادت حضرت سلطان‌علی ابن محمد باقر (ع) و نبود امکان برگزاری مراسم قالی‌شویان افزود: اصراری بر برگزاری مراسم سخنرانی البته به صورت مشروط و محدود وجود داشت که با توجه به نگران کننده شدن شرایط شهرستان کاشان از نظر شیوع ویروس کرونا و قرار گرفتن در وضعیت هشدار، هر گونه مراسمی حتی سخنرانی نیز متوقف شد.

فرماندار ویژه کاشان تاکید کرد: بر اساس گفت و گو با فرماندار دلیجان که در همسایگی این شهرستان قرار دارد نیز خواسته شده است که از هرگونه تجمع و راهپیمایی یا حضور مردم از استان مرکزی در مشهد اردهال جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: حتی محدودیت‌هایی در اطراف آستان مقدس در راستای حفظ سلامتی مردم اعمال شده است و امید می‌رود در سال آتی با برطرف شدن مساله شیوع کرونا، شاهد برگزاری یک مراسم باشکوه همانند سال‌های پیش باشیم.

مرتضایی با اشاره به ابلاغ‌ها و مصاحبه‌های پیشین در این زمینه تصریح کرد: پیش‌تر هرگونه عزاداری، راهپیمایی، پخش نذری، و شستن قالی ممنوع شده بود اما امروز با تاسف به دلایلی نامشخص اقلیتی به ظاهر از منطقه فین چوب به دست نسبت به راهپیمایی اقدام کردند که برخلاف دستور و مصوبه‌های ستاد شهرستانی مقابله با کرونا بود.

وی گفت: تذکر لازم به افرادی که با این شرایط قصد ابراز ارادت و علاقه خود را داشتند، داده شد که تعداد زیادی از آنها متنبه و منصرف شدند اما تعداد اندکی را مجبور شدیم با هدایتشان به داخل اتوبوس به کاشان بازگردانیم و در حال حاضر هیچ گونه حرکت و راهپیمایی وجود ندارد.

علی بن محمد بن علی بن الحسین (ع)، مشهور به سلطانعلی، فرزند بلافصل پنجمین امام شیعیان سال ۱۱۶ ه‍.ق به همراه تعدادی از مریدان و اهالی منطقه، حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا از سوی نیروهای حکومت وقت در محلی به نام دربند ازناوه به شهادت رسید.

آیین سنتی مذهبی موسوم به قالی‌شویان بر این اساس سالانه در دومین جمعه مهرماه به یاد شهادت امامزاده علی ابن محمد باقر (ع) با شور و غوغایی وصف ناپذیر به میزبانی آستان مقدس ایشان در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود.

قالی‌شویان مردم فین در مشهداردهال کاشان در سال ۱۳۸۹ با شماره ۱۵۰ در فهرست میراث معنوی کشور و سال ۲۰۱۲ با شماره ۵۸۰ به عنوان یکی از میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده و تنها آیین سنتی مذهبی اسلامی است که بر اساس تاریخ هجری شمسی در کشور برگزار می‌شود.

با وجود اعلان هفته گذشته مبنی بر برگزار نشدن مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان در مهر امسال به دلیل شیوع کرونا، صبح امروز تصاویری از راهپیمایی برخی عزاداران چوب به دست در شبکه‌های اجتماعی، واکنش تعدادی از کاربران را برانگیخت.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

۴۶۱ هزار و ۴۴ نفر تا کنون در کشور به ویروس کرونا مبتلا شدند که ۳۸۳ هزار و ۳۶۸ نفر بهبود یافتند و ۲۶ هزار و ۳۸۰ نفر فوت کردند. شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611854 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟