سالانه یک میلیون واحد مسکونی کشور مقاوم‌سازی می‌شود

مسکونی / به گزارش رکنا، محمدرضا رضایی کوچی روز پنجشنبه درحاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی مقاوم سازی هفت هزار واحد مسکونی فرسوده و غیرمقاوم مناطق روستایی گلستان که به صورت متمرکز در روستای زلزله زده "ویرو" شهرستان رامیان برگزار شد اظهارداشت: حادثه خیز بودن کشور و تجربه همه بلایای طبیعی در آن می‌طلبد اقدامات پیشگیرانه از جمله مقاوم سازی مسکن در مناطق روستایی و بافت‌های فرسوده و مناطق حاشیه نشین شهرها با سرعت بیشتر انجام شود.

وی بابیان اینکه هم اکنون ۲۰ میلیون نفر درحاشیه شهرها و بافت‌های فرسوده آن در کشور زندگی می‌کنند که مسکن آنها مقاوم نیست، گفت: در ستاد بازآفرینی شهری و نیز در قانون بودجه مصوبات خوبی برای مقاوم سازی این واحدها پیش بینی شده که باید هرسال ۲۷۰ محله در مناطق شهری توسط وزارت راه و شهرسازی احیا و بازسازی شود.

رضایی کوچی اضافه کرد: اگر بازسازی مناطق حاشیه نشین و بافت‌های فرسوده محلات شهری، مطابق برنامه تصویبی پیش برود، تا ۱۰ سال آینده ۸۰ درصد این بافت‌ها احیا و بازسازی خواهند شد.

وی بابیان اینکه هنوز ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور نیاز به مقاوم سازی دارند، تصریح کرد: درحال حاضر سالانه ۲۰۰ هزار واحد فرسوده در مناطق روستایی از محل تسهیلات ارزان قیمت دولت و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر توسط بخش خصوصی مقاوم سازی می‌شود که با تصویب طرح دو فوریتی مجلس شورای اسلامی و همراهی دولت، بازسازی این تعداد واحد مسکونی به دو برابر یعنی سالانه یک میلیون واحد افزایش خواهد یافت.

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه از حوادث در کشور، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی به دنبال طرحی برای اجباری کردن بیمه منازل روستایی است که دولت مکلف به انجام این کار خواهد شد تا در هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی شرکت‌های بیمه بتوانند بخشی از خسارت‌ها را جبران نمایند.

همچنین معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور نیز در این مراسم با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مقاوم سازی هفت هزار واحد مسکونی روستایی در استان گلستان از امروز، گفت: میزان تسهیلات پیش بینی شده برای هر واحد ۵۰۰ میلیون ریال است که تا قبل از پایان سال عملیات اجرایی همه این واحدها شروع و تا نیمه اول سال آینده به پایان خواهد رسید.

عزیز الله مهدیان با تاکید برضرورت همکاری بانک‌ها و پرداخت به موقع تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی، افزود: براساس مصوبه هیات دولت و بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی اخذ وثیقه از افراد متقاضی باید در قالب "سفته زنجیری" صورت گیرد تا عملیات اجرایی ساخت و ساز واحدها به سرعت پیش برود.

استاندار گلستان نیز دراین مراسم با قدردانی از تلاش های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت واحدهای مسکونی خسارت دیده از بلایای طبیعی در این استان، گفت: از ابتدای امسال تاکنون هزار واحد مسکونی گلستان براثر دو حادثه سیل و زلزله آسیب دید که عملیات بازسازی آنها با ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت و ۳۰۰ میلیون ریال کمک بلاعوض دولت بابت هر واحد مسکونی درحال انجام است.

هادی حق شناس افزود: علاوه بر تسهیلات پیش بینی شده، صدور پروانه ساختمانی و نظارت فنی بر ساخت و ساز این واحدهای آسیب دیده از بلایای طبیعی، به صورت رایگان توسط دستگاه‌های متولی انجام می‌شود ضمن اینکه به زودی برخی مصالح ساختمانی نیز در اختیار خسارت دیدگان قرار خواهد گرفت.

وی با قدردانی از سفر رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و چند تن از اعضای آن به استان گلستان، گفت: در این سفر عملیات اجرایی مقاوم سازی هفت هزار واحد مسکونی روستایی این استان آغاز شد و درصورت ابلاغ مصوبه کمیسیون عمران مجلس، عملیات اجرایی هفت هزار واحد دیگر نیز در مناطق روستایی گلستان شروع خواهد شد.

حق شناس اضافه کرد: از مجموع ۲۲۸ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی گلستان افزون بر ۱۰۰ هزار واحد آن فرسوده و غیرمقاوم است که اگر سالی ۱۴ هزار واحد آن بازسازی شود، ظرف ۶ تا هفت سال آینده، بساط منازل فرسوده در روستاهای استان برچیده خواهد شد.

افتتاح ۷۰ هزارمین واحد مسکونی بازسازی شده گلستان به همراه بهره‌برداری از ۲۰۰ پروژه طرح هادی در ۱۷۰ روستا با اعتبار ۲۲۸ میلیارد ریال و اهدای متمرکز هزار جلد سند مالکیت واحدهای مسکونی روستایی در روستای "کلاجان" شهرستان گرگان، بازدید از عملیات اجرایی احداث سه هزار واحد مسکونی محرومین در مناطق روستایی گلستان به صورت نمادین در روستای "بدراق نوری" علی آبادکتول، بازدید از بازسازی مناطق سیلزده استان در روستای "تازه آباد" شهرستان آق قلا و نشست با استاندار از دیگر برنامه‌های سفر امروز رییس و برخی اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به این استان شمالی است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611827 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟