واکسن کرونای آمریکایی‌ها در مراحل نهایی قرار گرفت

کرونا / به گزارش رکنا، طبق آخرین گفته محققان، نتایج یک مطالعه ایمنی بر روی گزینه‌های واکسن ویروس کرونا شرکت «مادرنا» روی بزرگسالان نشان داد که آنتی‌بادی‌های خنثی کننده ویروس در سطوح مشابه با آن‌هایی که در جوانان دیده می‌شود، تولیده شده و عوارض جانبی تقریبا مشابهی با آمپول‌های با دوز بالای آنفولانزا دارد.

این مطالعه تصویر کامل‌تری از ایمنی واکسن در بزرگسالان و افراد مسن که بیشتر در معرض خطر کووید-۱۹ هستند، نشان می‌دهد. دکتر ایوان اندرسون، یکی از محققان اصلی این تحقیق از دانشگاه آموری در آتلانتا، گفت: «این یافته‌ها اطمینان بخش است، زیرا ایمنی با افزایش سن ضعیف می‌شود.»

این مطالعه توسعه آزمایش ایمنی فاز اول مادرنا بود که برای اولین بار روی افراد ۱۸ تا ۵ سال انجام شد. این شرکت دو دوز مختلف ۲۵ میکروگرم و ۱۰۰ میکروگرم را در ۴۰ فرد بالغ بین ۵۶ تا ۷۱ و مسن‌تر آزمایش کرد.

به طور کلی، این تیم دریافت که در بزرگسالان مسن که دو تزریق از دوز ۱۰۰ میکروگرم به فاصله ۲۸ روز دریافت کرده‌اند، واکسن پاسخ‌های ایمنی تقریبا مطابق با آنچه در بزرگسالان جوان‌تر دیده می‌شود، ایجاد می‌کند. مادرنا در حال آزمایش دوز بالاتر در آزمایش‌های فاز سوم قرار دارد که این مرحله آخرین مرحله قبل از گرفتن مجوز اضطراری و تاییدیه است.

از عوارض جانبی این واکسن، شامل سردرد، خستگی، بدن درد، لرز و درد در محل تزریق، عمدتا خفیف تا متوسط مورد انتظار است. حداقل در دو مورد، داوطلبان واکنش‌های شدیدی نشان دادند. یک نفر بعد از دریافت دوز پایین واکسن، تب درجه سه (تب ۳۹ درجه یا بالاتر) را تجربه کرد. در مورد دیگری نیز وجود خستگی شدید از عوارض تزریق دارو بوده که کاهش‌ فعالیت‌های روزانه فرد را به همراه داشته است. به طور معمول، عوارض جانبی بلافاصله پس از دریافت واکسن رخ داده و به سرعت برطرف می‌شوند.

اندرسون بیان کرد: «این همان چیزی است که بسیاری از افراد مسن با واکسن آنفلوانزا با دوز بالا تجربه می‌کنند. آن‌ها ممکن است احساس خستگی کنند یا تب داشته باشند.»

مادرنا از فناوری جدیدی استفاده می‌کند و ممکن است مصرف داروی این شرکت خطرناک نیز باشد، اما کسی مجبور به مصرف آن نخواهد بود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611603 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟