محدودیت‌های کرونایی به مدت یک هفته در قم اعمال می شود

کرونا/ به گزارش رکنا، مرکز قم، استاندار قم صبح چهارشنبه در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه از سر گرفتن محدودیت‌های کرونایی به دلیل وضعیت وخیم استان و القای حس عادی انگاری و بی‌تفاوتی نسبت به ویروس کرونا گریزناپذیر است، گفت: محدودیت‌های کرونایی قم به مدت یک هفته در مرحله اول اجرا می‌شود و درصورتی‌که وضعیت ادامه داشته باشد برای هفته بعد از آن هم تداوم خواهد یافت.

سرمست با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه امروز آموزش در مدارس، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و سایر موسسات آموزشی همچنان به صورت غیر حضوری برگزار خواهد شد، گفت: آموزشگاه های آزاد، آموزشگاه های فنی و حرفه ای و زبان سراها در این مدت تعطیل و یا به صورت غیر حضوری فعالیت خواهند کرد.

وی افزود: آموزش و پرورش نیز مکلف است در این مدت، مدارس را برای آموزش های حضوری با اجرای صحیح دستورالعمل های بهداشتی آماده کند.

استاندار قم با تاکید بر اینکه آرایشگاه های زنانه و مردانه تعطیل است، گفت: تمام رستوران ها، اغذیه فروشی ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، کباب سراها و جگری ها هم فقط به صورت بیرون بر فعالیت خواهند کرد .

وی افزود : گیم نت ها، محل های بازی سرپوشیده، استخرهای شنا، سالن های ورزشی سر پوشیده، باشگاه های بدنسازی تعطیل و آزمون‌های مجامع امور صنفی ، غیر صنفی و همایش‌ ها لغو شده است.

سرمست با تاکید بر اینکه تمام پارک ها و بوستان های محلی و شهری نیز تعطیل خواهند بود، گفت: آرامستان ها نیز با حضور حداقلی خانواده متوفیان فعالیت می کند.

وی افزود: برگزاری مراسم در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، حرم مطهر حضرت معصومه (س) ، بقاع متبرکه و مسجد مقدس جمکران و همچنین برپایی هر گونه ایستگاه‌های صلواتی، موکب‌ها و توزیع نذورات هم ممنوع است.

حفظ سلامت ، اقتصاد و امنیت در کنار هم

سرمست با اشاره به تدابیر استان در هفت ماه گذشته برای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از آسیب دیدن اقتصاد و امنیت گفت: براساس ارزیابی ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و هوشمند در موج اول و دوم کرونا در قم در کنار تامین کالاهای اساسی و عدم توقف چرخ اقتصاد کاملا مطلوب بوده است.

وی با اشاره به نقش موثر گروه‌های جهادی و مردمی، هیات‌های مذهبی و خیرین سلامت در کنترل موج اول و دوم کرونا گفت: از ابتدای شیوع کرونا در قم اقدامات ارزنده‌ای برای تجهیز بیمارستان‌های نیمه‌کاره مانند بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) و بیمارستان مادر انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای مبارزه با اپیدمی‌ها باید شکل برخورد خشن باشد چراکه ۳۰ درصد از مردم در هر وضعیتی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند گفت: بسیاری از مبتلایان کرونایی فاقد هرگونه علامتی هستند و همین افراد با بی توجهی شرایط را سخت‌تر می‌کنند.

ضرورت تامین دستگاه اکسیژن ساز

محمدرضا قدیر با اشاره به اینکه دستگاه های اکسیژن ساز از تجهیزات لازم برای درمان کرونا است ، عنوان کرد: از مسئولان استان درخواست می کنم با شرکت‌های تولیدکننده اکسیژن قرارداد همکاری امضا کنند تا در تامین اکسیژن در روزهای آتی با مشکل رو به رو نشویم.

وی وضعیت بستری بیماران کرونایی در قم را نامناسب ارزیابی کرد و افزود: بیمارستان‌های قم بسیار شلوغ شده است و کادر درمان خسته شده اند اگر این محدودیت ها به درستی اعمال شود کمک بسیار خوبی به کادر درمان و کاهش بستری ها و فوتی ها است.

سلیمان پور معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی استانداری قم هم در این جلسه با اشاره به اینکه از حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و مدارس قم درخواست داریم ۳۰ ثانیه ابتدای آموزش را به هشدار نسبت به خطرات کرونا اختصاص دهند، گفت: هشدار از طریق بلندگو‌های مساجد و تلفن ثابت از دیگر اقداماتی است که طی روز‌های آینده انجام می‌گیرد.

ویروس کرونا از ابتدای اسفند در قم کشف شد و در حال حاضر و در ابتدای موج سوم آن قریب به ۷۵۰ بیمار در بیمارستان‌های قم بستری هستند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611597 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟