مجموعه دولت مدیون زحمات روحانیت است

دولت / به گزارش رکنا، محمد شریعتمداری با بیان این مطلب در نشست با علما و وعاظ تهران برتقویت ارتباط دولت با گروه های مرجع و اصحاب قلم تاکید کرد .

محمد شریعتمداری ، در تشریح اقدامات دولت در حوزه رفاهی گفت: با توجه به تحولات و شرایط اقتصادی پیش آمده، دولت در حوزه افزایش سطح رفاه عمومی به تامین سبد معیشت خانوار شهری و روستایی توجه ویژه داشته است.

شریعتمداری در خصوص تحولات مربوط به برخی از شاخص های اقتصادی نیز گفت : در حوزه های مختلف مثل راه و شهرسازی ، تامین زیر ساخت ها ، توسعه جاده ها و بزرگراه ها ، بهداشت و درمان و حوزه بانوان اقدامات بسیار موثری از سوی دولت صورت گرفته است .

وی همچنین تاکید کرد: در حوزه تامین آب آشامیدنی و پایدار در سراسر کشور، حوزه حمل و نقل دریایی ، هوایی و ریلی نیز دولت عملکرد قابل توجهی داشته به نحوی که این اقدامات جزء اسناد قابل توجه در مجموعه شاخص های اقتصادی است .

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به راهبردها و جهت گیری های دولت در حوزه سیاست خارجی نیز اشاره کرد و گفت : حفظ وحدت، یکپارچگی و پافشاری بر اصول نظام جمهوری اسلامی همواره مورد تاکید دولت بوده و بر همین اساس نیز تلاش شده با عقلانیت کشور اداره شود.

وی به همراهی و همگرایی کامل قوای سه گانه برای پیشبرد برنامه های اقتصادی کشور نیز تاکید کرد و گفت: یکی از برنامه های دولت بعد از استقرار ، تشکیل نهادی برای تامین نیازها و معیشت مردم بوده است.

شریعتمداری به مسایل مربوط به حوزه فعالیت های این وزارتخانه پرداخت و گفت : دولت با توجه به شرایط اقتصادی کشور سعی کرد سیاست هایی را برای بهبود وضعیت معیشت و اشتغال مردم اجرا کند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از منابع صندوق ذخیره ارزی به موضوع اشتغال روستایی، پرداخت حدود 10 هزار میلیارد تومان وام از این محل با نرخ 4 و 8 درصد به روستاها و به شکل تمام شماری ، ایجاد حدود 247 هزار شغل از این طریق در روستاها و بازدید حدود 2 هزار تیم بازرسی در استانها از اشتغال ایجاد شده و نظارت و کنترل از طریق سامانه های کارا و ناظر را بخشی از اقدامات دولت در حوزه اشتغال و توجه به روستاها برشمرد.

وی با بیان اینکه توسعه مشاغل خانگی و سیاست گذاری از طریق ایجاد زنجیره آموزش و توانمند سازی، دیگر رویکرد دولت در این بخش بود، افزود: علاوه بر این، سیاست پرداخت یارانه دستمزد را به عنوان یکی از سیاست های مداخله گر دولت دنبال کردیم که با اجرای آن حدود 42 هزار شغل در سطح کشور ایجاد شد .

شریعتمداری به دیگر اقدامات در حوزه حمایت از گروه های مختلف نیز اشاره کرد و اظهار داشت : توجه به معیشت کارگران از طریق افزایش حداقل دستمزد در شورای عالی کار نیز بررسی شد و دولت تلاش کرد حداقل مزد هیچگاه پایین تر از نرخ تورم نباشد و حتی عقب ماندگی در این بخش را جبران کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه توجه به ارتقای معیشت گروه های مختلف جامعه همواره مورد تاکید دولت بوده است افزود: در بحث متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ،بیش از 57 جلسه با نهادهای ذی ربط تشکیل و با بار مالی 32 هزار میلیارد تومانی که داشت پس از 14 سال در این دولت محقق و از مردادماه اجرایی شد.

وی افزود : همچنین در خصوص سایر گروه های هدف این وزارتخانه یعنی بازنشستگان کشوری بحث همسان سازی حقوق با همت مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری و تعامل با ریاست سازمان برنامه وبودجه به مرحله اجرا رسید که از مهرماه عملیاتی شد .

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی یادآور شد : برای اجرای برنامه همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری نیز 16 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است .

شریعتمداری، شفافیت و مبارزه با فساد را اولویت برنامه های این وزارتخانه برشمرد و ایجاد سامانه شفافیت و بورسی شدن شستا را از این دست اقدامات ذکر کرد.

وی جوانگرایی، پاکدستی و نخبه گرایی را به عنوان یکی از ویژگی ها و مولفه های اصلی در انتخاب مدیران جوان این وزارتخانه عنوان کرد و گفت : استفاده از ظرفیت جوانان، نخبگان و عالمان در حوزه های مختلف یکی از رویکردهایی بود که از ابتدا آن را دنبال کردیم .

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود: سن مدیران در این وزارتخانه 12 سال کاهش پیدا کرده و البته استفاده از کسانی که تجربه داشته اند نیز مورد توجه بود .

وی به دیگر اقدامات حمایتی دولت اشاره کرد و گفت : پس از شیوع بیماری کرونا، 23 هزار میلیارد تومان به 76 میلیون نفر از جمعیت کشور و به هر نفر یک میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد . همچنین بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه رفاه ایرانیان بیش از 3 میلیون خانوار بین 200 تا 600 هزار تومان به صورت بلاعوض و در دوره 5 ماهه دریافت کردند.

شریعتمداری افزود : همچنین به همه کارگاه های تولیدی نیز تسهیلات با نرخ 4 و 8 درصد به ازای هر شاغل 12 تا 16 میلیون تومان و به شرط حفظ اشتغال موجود پرداخت شد .

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به برخی دیگر از اقدامات این وزارتخانه و مجموعه های وابسته در زمان شیوع کرونا نیز پرداخت و گفت: دولت سعی کرد در زمان همه گیری کرونا همه مسیرهایی که به تولید، نیروی کار و سایر گروه ها آسیب نرسد را مد نظر قرار داده و برنامه های خود را در این زمینه دنبال کند .

وی افزود 80 بیمارستان و 330 مرکز درمانی سازمان تامین اجتماعی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت .

شریعتمداری در مورد بیمه بیکاری دوران کرونا نیز تصریح کرد: 5 هزار میلیارد تومان از حساب صندوق ذخیره و از طریق ثبت نام در سامانه و غیر حضوری به متقاضیان این بخش پرداخت شد و الان نیز در تلاش هستیم بیمه بیکاری عادی را پرداخت کنیم.

وی افزود: یقینا عملکرد دولت را در بخش های مختلف در این مقطع نمی توان بدون شرایط کرونا و تحریم ها مورد ارزیابی قرار داد .

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی همچنین تاکید کرد: با استفاده از ظرفیت قانون کار برای ایجاد تشکل حوزه روحانیون نیز موافقیم.

گروه های مرجع و روحانیت باید حافظ اصل نظام باشند

در ادامه این نشست، حسین سیمایی دبیر هیات دولت گفت: در دوران جنگ با همه ویرانگری ها اعتماد به دولت و امید به آینده بسیار زیاد بود اما هم اکنون با این که در دوران امنیت به سر می بریم متاسفانه سرمایه اجتماعی کاهش یافته است.

سیمایی با بیان اینکه گروه های مرجع و روحانیت باید حافظ اصل نظام باشند ، افزود: در این دولت اقدامات بسیار خوبی انجام شده که چندان در مورد آن صحبت نشده است .

دبیر هیات دولت خاطرنشان کرد: دولت تدبیر و امید فقط 2 سال از تحریم خارج بوده است و رشد در همین دوره اقتصادی در سال 95 دو رقمی شد .

وی یکی از اقدامات مهم دولت را ساماندهی موسسات اعتباری خواند که با شجاعت توانست جراحی بزرگی را با هزینه کمتر انجام دهد و همه ضررهای آن را هم پذیرفت.

سیمایی با اشاره به اقدامات مثبت دولت در حوزه بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: تعداد تخت های بیمارستانی در کشور در سال 92 حدود 80 هزار تخت بوده که هم اکنون به 110 هزار تخت افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: تعداد شرکت های دانش بنیان نیز به 5 هزار و 800 شرکت رسیده است.

دبیر هیات دولت ادامه داد: در سال 92 حدود 11 میلیون نفر از پهنای باند اینترنت استفاده می کردند که این رقم هم اکنون به 73 میلیون نفر افزایش یافته است و در دوران کرونا این بخش توانست به خوبی وظیفه خود را انجام دهد. .

سیمایی افزود: حدود 32 هزار روستا هم اکنون از پهنای باند اینترنت استفاده می کنند .

حقوق بازنشستگان 80 درصد رشد یافت

همچنین در این نشست اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اقدامات این صندوق اظهار کرد: تا پایان شهریور ماه امسال، ماهانه 6 هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت شده است اما از مهر ماه این رقم به 8 هزار و 500 میلیارد تومان در ماه افزایش پیدا می کند.

وی در این باره توضیح داد: بازنشستگانی که زیر یک میلیون و 550 هزار تومان حقوق دریافت می کردند هم اکنون مبلغ 2 میلیون و 300 هزار تومان می گیرند . در این زمینه سعی شد افزایش حقوق به گروه های پایین بازنشستگی تخصیص داده شود و 11 درصد مازاد به افزایش سنواتی تخصیص یافت.

افتخاری تصریح کرد: حقوق بازنشستگان امسال نزدیک به 80 درصد رشد پیدا کرده که رقم بسیار خوبی است .

وی با اشاره به ترمیم بیمه تکمیلی ازنشستگان خاطرنشان کرد: با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ترمیم بیمه بازنشستگان در دستور کار قرار گرفت و پوشش بیمه تکمیلی درمانی بازنشستگان افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان این که در پرداخت تسهیلات به بازنشستگان نظم خوبی ایجاد شد، اظهارکرد: مبلغ وام از 7 میلیون به 10 میلیون تومان افزایش یافت و امسال 340 هزار فقره وام ضروری 10 میلیون تومانی به بازنشستگان تعلق گرفت .

تعاونی ها ، توسعه اشتغال پایدار و شفافیت را ایجاد می کنند

در ادامه، محمد کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم اکنون 94 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که می بایست از ظرفیت های ارزشمند تعاونی ها در شرایط تاب آوری اقتصادی استفاده کنیم چرا که تعاونی ها ، توسعه اشتغال پایدار و شفافیت را ایجاد می کنند.

وی با اشاره به تشکیل سامانه جامع هوشمند بخش تعاون اظهار کرد: با راه اندازی این بخش حتی فعالیت های هیات مدیره های تعاون رصد خواهد شد و افراد می توانند به راحتی نسبت به تشکیل تعاونی اقدام کنند .

کبیری با اشاره به امضای تفاهم نامه با برخی فروشگاههای آنلاین تصریح کرد: با امضای این تفاهم نامه محصولات تعاونی ها در سکوی فروش بازار آنلاین قرار می گیرند که این موضوع به رشد و توسعه تعاونی ها کمک شایانی می کند.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به راه اندازی خط اعتباری 1200 میلیارد تومانی تعاونی های مسکن نیز اشاره کرد و در ادامه از راه اندازی مراکز نوآوری تعاونی ها در مهر ماه امسال خبر داد.

وی در این باره توضیح داد: این مراکز به صورت همزمان در 11 استان کشور راه اندازی خواهند شد و خدمات بیمه ای و بانکی با رویکرد تعاونی ارائه می کنند .

2500 بهزیستی محله راه اندازی می شود

وحید قبادی دانا، رییس سازمان بهزیستی کشور در ادامه این نشست گفت: مراکز خدمات بهزیستی برای پیشگیری از سرگردانی مردم راه اندازی شدند که همزمان با 17 ربیع الاول در 2 هزار و 500 نقطه و محله کوچک با محوریتIT راه اندازی می شوند که بهزیستی های کوچکی هستند و 22 خدمت سطح یک بهزیستی را ارائه می کنند در واقع با این اقدام شبکه اجتماعی در کشور شکل می گیرد .

وی افزود: تعداد خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی 500 هزار نفر بودند که این رقم هم اکنون به یک میلیون خانوار افزایش یافته است.

قبادی دانا ادامه داد: در سال 97 حدود 7 هزار میلیارد تومان به عنوان مستمری به مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) پرداخت شده که این رقم در سال 98 به حدود 9 هزار و 200 میلیارد تومان رسید.

رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: امروز با سیاست های شفافیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 82 درصد بودجه سازمان بهزیستی به صورت الکترونیکی و شفاف در کارت بانکی مشخص اشخاص حقیقی و حقوقی با صورتحساب پرداخت می شود .

وی افزود: بهزیستی در حال حاضر ماهانه 400 میلیارد تومان به صورت الکترونیکی مستمری، امداد و یارانه پرداخت می کند .

قبادی دانا ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 500 هزار نفر معلول تحت پوشش سازمان هستند ، 27 هزار معلول ضایعه نخاعی داریم که حق پرستاری این افراد از 200 هزار تومان به 554 هزار تومان افزایش پیدا کرد و به صورت الکترونیکی در کارت بانکی خانواده شارژ می شود .

وی ادامه داد: در حال حاضر 51 هزار نفر معلول، سالمند و بیمار روانی در یک هزار مرکز شبانه روزی نگهداری می شوند .

رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بحران کرونا اظهار کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی تعداد بالایی از مرگ و میر ناشی از کرونا مربوط به سالمندان بوده اما این رقم در کشور زیر نیم تا یک درصد بوده و با تمهیدات اندیشیده شده این رقم بسیار پایین بوده است .

افزایش حقوق بازنشستگان در ماه به 10 هزار میلیارد تومان افزایش یافت

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست اظهار کرد: 45 میلیون نفر در کشور تحت پوشش خدمات این سازمان هستند و دفترچه خدمات درمانی دارند و سرپرست خانوارهای آنها اگر بیکار ، مرخصی یا بازنشسته شوند حقوق به آنها پرداخت می شود .

وی ادامه داد: در سال گذشته ماهانه 9 هزار و 600 میلیارد تومان باید پرداخت می کردیم که 6هزار و 700 میلیارد تومان بابت حقوق ماهانه 5/3 میلیون نفر بازنشستگان بوده است ، با افزایش حقوقی که از سوی وزیر کار اعلام شد امسال همان 6 هزار و 700 میلیارد تومان در ماه به 10 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

سالاری تصریح کرد: 2 هزار و 600 میلیارد تومان در ماه هزینه درمان حدود 2 هزار و 300 میلیارد تومان در سال گذشته برای این 45 میلون تحت پوشش در سراسر کشور بوده است برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 611554 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟