دپوی زباله در دل کوه دماوند

محیط زیست  / به گزارش رکنا، کوه دماوند این روزها حال خوبی ندارد. از احداث ایگلو ها (سازه های فلزی که از کلبه های یخی اسکیموها الگو گرفته شده است) گرفته تا صعود های دسته جمعی و نادرست که باعث فرسایش خاک این کوه شده است.

شاید اگر دماوند هم می توانست سخن بگوید از این همه بی مهری گله می کرد. دماوند در ادبیات و نظر مردمان ایران جایگاه بسیار بالایی دارد اما امروزه در حق آن اجحاف شده است.

در جدید ترین تصاویر منتشر شده توسط دوستداران طبعیت و کوهنوردان شاهد صحنه های دلخراش و زشتی بر روی مرتفع‌ترین کوه ایران هستیم. دپوی زباله ها در کافر دره (در جبهه جنوبی کوه دماوند) باعث شده که این میراث ملی با خطر نابودی زیست محیطی مواجه شود.

متاسفانه این تنها دل نگرانی دوستداران طبعیت نبوده چرا که شهریور ماه سال گذشته در همان منطقه کافر دره و در سکوت خبری زباله های دپو شده سوزانده شد!

عکس جدید منتشر شده از همان منطقه دلنگرانی هایی را ایجاد کرده که شاید ممکن باشد دوباره آن بلا سر دماوند آورده شود!

سوالی که ذهن بسیاری را درگیر کرده این است که این زباله ها توسط چه اشخاص و افرادی در این منطقه دپو شده است؟ باتوجه به حجم زیاد زباله و نحوه دپو شدن آن به راحتی می توان تشخیص داد که دپوی این زباله ها نمی تواند کار کوهنوردان باشد.

متاسفانه کوه دماوند بین نهادهای ذی ربط پاسکاری شده و هیچ نهادی به طور قطع مسئولیت حفاظت از این میراث طبیعی را نمی پذیرد.

کوه دماوند یک اثر طبیعی ملی است که به عنوان میراث طبیعی در سال ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و پیش از آن، در سال ۱۳۸۱ به عنوان اثر طبیعی در شمار مناطق چهارگانه ارزشمند محیط زیست قرار گرفت.

حال مشخص نیست که چه سازمانی تضمین خواهد داد که این زباله ها مانند سال گذشته سوزانده نخواهد شد؟ برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 610179 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟