آتش نشانان فرشتگان نجات انسانها در بحرانها وبلایای طبیعی

محیط زیست / به گزاش رکنا، جعفر محمد نژاد رئیس گروه از اینکه آتش نشانی را برای خود شغل انتخاب کرده است خوشحال بود وقتی علت خوشحالیش را پرسیدم گفت:آتش نشان کسی است که وقتی جان انسانی را از آتش یا هر بلایی که گرفتار شده نجات می دهد .خیلی خوشحال می شود وخدا را شکر می کند که به او این قدرت را داده است که بتواند در خدمت بندگانش باشد.

محمد نژاد ار مردم یک درخواستی نیز داشت .او گفت:از مردم عزیز وهمشهریان عزیز تقاضا میکنم وقتی که اکیپ آتش نشانی به ماموریتی اعزام می شوند اولامسیر را باز کنند تا خودرو های آتش نشانی ودیگر خودروهای امداد ونجات راحتتر بتوانند در محل حضور یابند،

دوما نیز سر راه مامورین قرار نگیرندوبگذارند که این افراد با امنیت وخیال راحت به کار خود مشغول شوند .

وی ادامه داد:قبول دارم که در آن زمان استرس وترس از اینکه به عنوان مثال دریک اتش سوزی ،نگذارند آتش به جاهای دیگر سرایت کندولی چون با طریقه خاموش کردن آتش نا آشنا هستند هر آن احتمال دارد که با یک اهمال کاری باعث بوجود آمدن مشکلات واتفاقات دیگری بشوند که جبرانش سخت گردد.

حال به تعریف آتش نشانی می پردازم

آتش‌نشانی یا اطفا حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش بوسیله خاموش کردن، کنترل و یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد. اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است. در همه کشورها سازمان آتش نشانی وجود دارد که وظیفه مقابله با آتش، سوانح و حوادث مختلف را برعهده دارد. در ایران اولین سازمان آتش نشانی توسط روس ها در شهر تبریز ایجاد شد. آتش نشانی ها زیر نظر شهرداری کار می کنند.

آتش نشان فردی است که انواع مهارت های اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات را دارد. او از افراد و اموال آنها در برابر آتش و سایر خطرات محافظت کرده و در شرایط اضطراری به آنان کمک می کند. همچنین درباره مسایل ایمنی به مردم آموزش و مشاوره می دهد.

کار آتش نشانی شامل دو بخش اطفاء حریق و عملیات امداد و نجات می شود. در بخش اطفاء حریق به خاموش کردن انواع آتش ها در مناطق مختلف پرداخته می شود. در بخش عملیات امداد و نجات، افرادی که در چاه یا معدن سقوط کرده ، در آسانسور یا ارتفاعات گیر کرده، دچار مسمومیت و خفگی شده، زیر آوار مانده و ... را نجات می دهند.

برای آتش نشان شدن باید حداقل 18 و حداکثر 25 سال سن، حداقل170 سانتی متر قد و آمادگی جسمانی خوب داشته و آموزش های مربوطه را دیده باشید. همچنین باید توانایی نشان دادن عکس العمل های سریع و به موقع و توانایی حفظ آرامش در شرایط بحرانی را داشته باشید. این شغل استرس زا بوده و معمولا آتش نشان با خطرات مختلفی از جمله سوختگی، انفجار، مواجهه با مواد شیمیایی و گازهای سمی ، سقوط و ... روبرو است.

افرادی که در آتش نشانی استخدام می شوند، در ابتدا مامور آتش نشان هستند. با گذشت زمان به سمت های بالاتر مانند راننده، معاون شیفت، فرمانده شیفت، رئیس ایستگاه، معاون عملیاتی و معاون امور ایستگاه ها می رسند. اگر مدرک تحصیلی بالایی داشته باشند می توانند افسر آتش نشان، افسر ارشد آتش نشان و رئیس ایمنی و آتش نشانی شوند.

ساعات کاری آتش نشان به 24 ساعت کار و 48 ساعت استراحت است. همیشه آماده باش بودن، کار کردن در شرایط مختلف آب و هوایی و روبرویی با خطرهایی مانند سقوط از ساختمان، انفجار وسایل نقلیه و... بخشی از ویژگی های این شغل است.

در ادامه برای آشنایی بیشتر با شغل آتش نشانی اطلاعات کاملی در زمینه وظایف، مهارت و دانش مورد نیاز، تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل، فرصت های شغلی و بازار کار و میزان درآمد آتش نشان ارائه می شود.

وظایف آتش نشان

حمل و نقل وسایل و تجهیزات آتش نشانی

کنترل کردن و خاموش کردن آتش

نجات مصدومان و قربانیان از محل های آتش سوزی، صحنه تصادفات و سایر موقعیت های خطرناک

کنترل کردن نشت مواد شیمیایی و خطرناک

نظارت بر عملیات های آتش نشانی و کار آتش نشان ها (مخصوص مسئولان تیم آتش نشانی)

تهیه گزارشات روزانه ازعملیات ها (مخصوص مسئولان تیم آتش نشانی)

برگزاری دوره های آموزشی در مدارس و سایر مراکز اجتماعی

بازرسی ساختمان ها برای اطمینان یافتن از رعایت شدن مسایل ایمنی در آنها

ارائه مشاوره حرفه ای به پروژه های ساخت ساختمان ها در خصوص رعایت موارد ایمنی در برابر آتش سوزی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 610107 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟