بازگشت محدودیت های کرونایی منوط به درخواست استانداران

کرونا / به گزارش رکنا، کرونا یک ویروس ناشناخته با رفتارهای غیرقابل پیش بینی است و برخلاف تصور مردم این ویروس ضعیف نشده و هنوز هیچ داروی قطعی برای درمان آن کشف نشده و امروز کشور، درگیر این بیماری نوظهور و همه گیر است. البته بارها از سوی مسوولان در رده های مختلف نسبت به تبعات بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی هشدار داده شده است که متاسفانه برخی ها توجهی به آن نداشته و به عادی سازی زندگی خود همچون دوران پیش از گذشته ادامه می دهند که در نتیجه این رفتارها، امروز شاهد افزایش شمار بسیار مبتلایان به کرونا و فوتی های ناشی از آن در سطح کشور هستیم. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی شیوع این بیماری پرداخته اند.

مرگباری کرونا

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت: با وجود آنکه آمار جان‌باختگان و مبتلایان به بیماری کرونا طی ۲ ماه گذشته به شکل سینوسی بود اما در ۲ هفته اخیر این آمار روند صعودی به خود گرفته است تا جایی که شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری پس از حدود ۲ ماه اکنون به بیش از ۲۰۰ نفر در هر شبانه‌روز و میزان بستری‌ها که در برخی روزهای ماه گذشته به زیر ۱۰۰۰ نفر رسیده بود اکنون به بیش از ۱۷۰۰ نفر در یک شبانه‌روز رسیده است. رشد آمار بستری‌شدگان، فوتی‌ها و مبتلایان به ویروس کرونا در کشور که حاصل بی‌توجهی برخی افراد به هشدارها درباره مسافرت در ماه پایانی تابستان و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی است، در حالی رقم خورده است که مسؤولان بهداشتی بارها بروز چنین وضعیتی را به مردم هشدار داده بودند. به گفته کارشناسان بهداشت، جولان کرونا در فصل پاییز و سرمادوست بودن این ویروس جان‌گیر آن هم در زمانی که محدودیت‌ها در کشور لغو، مدارس و دانشگاه‌ها باز و خیلی از مشاغل در حال فعالیتند نگرانی‌های فراوانی را برای جامعه پزشکی ایجاد کرده است، چرا که کادر درمان خسته و ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در حال تکمیل است. جامعه پزشکی معتقد است محدودیت‌ها باید بازگردد و دورکاری‌ها اعمال شود، چرا که کادر درمان جایگزینی ندارند.

مرگ‌های روزانه کرونایی

به گزارش روزنامه جوان، در نخستین جمعه از پاییز ۹۹ آمار فوتی‌های کرونا دوباره از ۲۰۰ نفر عبور کرد، اما در چنین شرایطی هم همچنان جاده‌های منتهی به سواحل شمالی کشور همچون تمام آخر هفته‌های دیگر یک‌طرفه شد! بگذریم از اینکه طی این هفت ماه و به‌رغم موافقت رهبری برای برداشت یک میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی تنها ۲۷ درصد از این مبلغ به دست وزارت بهداشت رسیده و مابقی آن معلوم نیست، کجاست؟! علاوه بر این با وجود آنکه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا در حال سپری شدن است، هنوز هیچ خبری از توزیع واکسن در داروخانه‌ها نیست تا عوارض همزمانی کرونا و آنفلوآنزا بیش از این مردم و نظام درمان را دچار چالش کند. با تمام هشدارها و نگرانی‌ها درباره خطرات هم زمانی کرونا و آنفلوآنزا همچنان خبری از توزیع واکسن آنفلوآنزا حتی برای گروه‌های پر خطر هم نیست. تنها جایی که این واکسن را تحویل گرفته مجلس بود که با حواشی ایجاد شده آن‌ها هم واکسن را پس داند. حالا هم محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به تأمین ۵/ ۱ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا برای شبکه‌های بهداشتی در مرحله اول، می‌گوید: «پس از تحویل واکسن، کار توزیع آن نیز آغاز می‌شود.»

بازگشت محدودیت های کرونایی منوط به درخواست استانداران

وزیر بهداشت در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه خراسان اظهار داشت: «بنده و وزیر کشور پیشنهادهای استانداران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی برای اعمال مجدد محدودیت ها را بررسی می کنیم، بر اساس این بررسی ها اگر نیاز به اعمال مجدد محدودیت ها در برخی استان ها باشد، آن را ابلاغ خواهیم کرد». وی تصریح می کند: «در مواردی که تشخیص بدهیم چاره ای جز اعمال محدودیت وجود ندارد، تصمیم لازم را می گیریم تا محدودیت ها اجرایی شود.» از وزیر بهداشت می پرسم که «آیا محدودیت های کرونا در موج سوم این بیماری، به شدت محدودیت های ابتدایی خواهد بود یا نه ؟» که دکتر نمکی پاسخ می دهد: «نه، فعلا چنین بحثی مطرح نیست.» «اعمال محدودیت های شدید فقط در شرایطی است که چاره دیگری جز آن نداشته باشیم و ظرفیت مراکز درمانی ما تکمیل شده باشد اما اکنون چنین وضعیتی نداریم». دکتر قانعی در پاسخ به این سوال که «رویکرد ستاد ملی در موج سوم کرونا چه خواهد بود؟» می گوید : درجه محدودیت ها در شرایط مختلف فرق می کند، در شرایط فعلی هم ممکن است محدودیت هایی از جمله افزایش دورکاری ها، غیرحضوری کردن مدارس، حذف موقت طرح ترافیک و محدودیت ساعت کاری پاساژها اعمال شود که البته تصمیم گیری در این باره بر عهده ستاد ملی است.»

مردم به فکر خودشان باشند

روزنامه صبح نو با درج مطلبی آورده است: شرایط کرونا در کشور به وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای رسیده است. مشاهدات عینی خبرنگار «صبح‌نو» و نیز برخی روایت‌های رسیده به دفتر تحریریه نشان می‌دهد که تقریباً تخت خالی در بیمارستان‌های تهران وجود ندارد و اورژانس مراکز درمانی پر از بیمارانی است که منتظر خالی شدن تخت‌های بیمارستان هستند. این در شرایطی است که مسوولان درمانی کشور در هفته‌های گذشته درباره استفاده از ماسک، شست‌وشوی مدام دست‌ها و حتی رعایت فاصله اجتماعی هشدارهای بسیاری داده‌اند. در چند روز اخیر نیز برخی شبکه‌های رسانه ملی در زیرنویس خود هشدارهایی را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی پخش می‌کنند. از سوی دیگصر گفته می‌شود در این شرایط علائمی چون تب، سردرد، گلو درد، بدن‌درد، بی‌حالی، سرفه، تنگی نفس علائم مربوط به کرونا هستند که فرد بیمار باید به پزشک متخصص مراجعه کند. البته با وجود تشدید آمار کرونا در کشور، تا لحظه تنظیم گزارش مسوولان عالی رتبه کشور هیچ اظهار نظری در باره تمهیدات در نظر گرفته شده برای کاهش ترددها و افزایش فاصله اجتماعی نکرده‌اند. در شرایط فعلی قانون طرح ترافیک در تهران که یکی از دلایل شلوغی و ازدحام در ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، اجرایی می‌شود. همچنین قانون دورکاری هم بنا بر اعلام استاندار تهران بیش از یک هفته است که لغو شده و خبری از اجرای دوباره آن نیست. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد همانند روزهای نخستین شیوع کرونا در ایران که به حدود هفت ماه قبل باز می‌گردد نیروهای نظامی مانند ارتش و سپاه باید یکبار دیگر به میدان آمده و بیمارستان‌های سیار و تخت‌های بیمارستانی خود را به کمک نظام درمانی کشور بیاورند.

مدافعان سلامت درحال خلع سلاح شدن

خبرگزاری فارس در گزارشی آورده است: «حدود ۸ ماه خودم و یارانم در سراسر کشور یک روز آرام نداریم. هرچه می‌گوئیم همه گیری را نمی‌شود با التماس و تمنا متوقف کرد بی فایده است هرچه التماس و تمنا و فریاد می‌کنیم که کرونا را نمی شود بدون کمک‌های ویژه مهار کرد کسی باور نمی‌کند. من امروز از سربازانم در جبهه سلامت شرمسارم! مطالباتشان معوق مانده، انبارهایم از سلاح خالی می‌شود. پائیز سنگینی فرا می‌رسد.» اینها بخشی از گلایه‌های چندباره نمکی وزیر بهداشت به دولتمردان برای تخصیص نیافتن یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی به وزارت بهداشت است. قولی که با وجود مساعدت رهبر معظم انقلاب تا کنون بخش ناچیزی از آن تحقق یافته است.

درمان کدام بیماری‌ها در دوران کرونا نباید به تعویق بیافتد

به گزارش خبرگزاری مهر، از جمله بیماری‌هایی که درمان آن‌ها را نباید به تعویق انداخت می‌توان به مشکلات روانی که زندگی را حاد کرده مانند افسردگی حاد یا شدید شدن فوبیا و وسواس اشاره کرد. به یاد داشته باشیم قرار نیست از ترس ابتلاء به کرونا شرایط را سخت‌تر کنیم، اقدامات بهداشتی، درمانی مهمی همچون واکسیناسیون کودکان، جراحی آب سیاه چشم و درمان قند کنترل نشده برای بیماران دیابتی نباید به خاطر شیوع کرونا به تأخیر بیفتند. مشکلات اورژانسی قلب به ویژه برای افرادی که سابقه فشارخون بالا دارند و همچنین جراحی قلب و باز کردن عروق و مشکلات ضروری ارتوپدی مثل شکستگی دست و پا نیز از دیگر مواردی هستند که درمانشان نباید به تعویق بیفتد. همچنین زنانی که در معاینات خانگی با علائمی مانند غده و یا خونریزی مواجه می‌شوند و افرادی که در بستگان خود سابقه سرطان پستان دارند نباید چکاپ خود را عقب بیندازند. بیماران مبتلا به ام اس به یاد داشته باشند که از ترس ضعیف شدن ایمنی بدن، نباید داروهای خود را خودسرانه قطع کنند و حتماً در این باره با پزشک خود مشورت کنند. مبتلایان به سرطان نیز حتماً برای زمان بندی درمان با پزشک خود مشورت کنند. برای درمان به پزشکمان اعتماد کنیم و اگر تشخیص داده شد مشکلمان اورژانسی است برای درمان خود اقدام کرده و برای درمان بیماری‌های غیراورژانسی تا خارج شدن شهرمان از وضعیت هشدار صبر کنیم.

کمک خیرین به سیستم بهداشت و درمان در روزهای کرونایی

سردار نصرالله فتحیان مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر کادر درمان در خط مقدم مقابله با بیماری کرونا هستند که در طول زمان دچار خستگی و فرسودگی خواهند شد. مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی را به طور دقیق رعایت کنند. از شیوع کرونا ویروس در کشور تا به امروز خیرین سلامت با هدف رفع هرگونه کمبودهای احتمالی و خرید تجهیزات بیمارستانی به حوزه بهداشت و درمان کمک کرده‌اند. جمع آوری کمک‌های مردمی و خیرین سلامت باید بر اساس برنامه ریزی بهتری انجام شود تا این کمک‌ها جهت رفع کمبودهای احتمالی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به کار گرفته شود.

قبل از دادن تست کرونا با پزشک متخصص مشورت کنید

به گزارش تابناک، «اگر خدای نکرده فردا صبح که از خواب بیدار می‌شوید، کمی تب و همزمان احساس بدن‌درد، تنگی نفس، سردرد یا عوارض گوارشی داشته باشید، چه کار می‌کنید؟ طبیعی است این روزها هر یک از ما با مشاهده چنین علائمی در خود یا اطرافیان‌مان به ابتلا به کرونا مشکوک شویم. اگر یکی از نزدیکان یا اعضای خانواده‌تان مبتلا شده باشد چه؟ در هر حال اضطراب و نگرانی، کمترین واکنشی است که پس از مطرح شدن چنین مسائلی گریبانگیرتان می‌شود. اما در این شرایط حتما لازم است مطمئن شوید واقعا به کرونا مبتلا شده‌اید یا نه. در این صورت چه کار می‌کنید؟ اگر موضوع را با اطرافیان مطرح یا در اینترنت جست‌وجو کنید، با طیف وسیعی از تست‌ها و تجویزهای متنوع و دوا و درمان‌های خانگی برای مقابله با عوارض اولیه کووید-۱۹ روبه‌رو خواهید شد. در میان تست‌ها، عمدتا دو نوع تست سرولوژی (خون) و تست پی‌سی‌آر (مخاطی) برای تشخیص ابتلا مطرح است. اما این دو، تفاوت‌های عملکردی و تشخیصی ویژه‌ای با هم دارند. آن چه این روزها از رفتار اغلب شهروندان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی مشاهده می‌شود، این است که از میان دو تست سرولوژی و پی‌سی‌آر، معمولا تست سرولوژی را انتخاب می‌کنند؛ تست ارزان‌تر و آسان‌تری است و معمولا جوابش هم از آزمایشگاه زودتر به دست فرد مشکوک به بیماری می‌رسد. اما سوال اینجاست آیا تست سرولوژی اطمینان‌بخشی کافی برای تعیین وضعیت ابتلای افراد به کووید-۱۹ را دارد؟ گفت‌وگو با متخصصان بیماری‌های عفونی نشان می‌دهد، برای اطمینان از ابتلا یا عدم ابتلا به کووید-۱۹ پیش از اقدام به هر کاری لازم است با یک متخصص عفونی باتجربه مشورت کنیم و از خوددرمانی و خودتشخیصی در این مسیر بپرهیزیم. این دو تست، همان‌طور که روش انجام متفاوتی دارند، دو بررسی متفاوت در خصوص بیماری کووید-۱۹ انجام می‌دهند و کاربرد خاص خودشان را دارند. الزاما هر یک نمی‌تواند جایگزین دیگری شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 609748 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟