تورم با برخورد تعزیرات و فشار پلیسی حل نمی شود /گوش شنوایی در بخش کارشناسی دولت نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مجلس یازدهم با نقد عملکرد دولت و ادعای برخورد قاطع با مشکلات اقتصادی وارد میدان شد. اینکه برخورد قاطع از نظر مجلس چه است، نیاز به بررسی بیشتر دارد. اما توقع جامعه مطابق لحن نمایندگان شکل گرفت. شاید لحن تند آنها سبب ایجاد این ذهنیت شد که باید با بازار با نظارت بیشتر برخوررد کرد. تا چه حد این رفتار ممکن است؟ تا چه حد سبب کنترل تورم می شود ؟ پرسش هایی است که اکنون مجلس باید توضیح دهد. جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تربت جام در مجلس و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی، در گفتگو با رکنا، برخورد تعزیراتی و قضایی با بازار را بررسی کرد.

525520_539

جهان آبادی، در خصوص ورود قوه قضاییه، تعزیرات و کمیسیون حقوقی مجلس به بازار، گفت: ورود تعزیرات به بازار یا تشدید اقدامات قضایی در بازار هیچ وقت منجر به بهبود قیمت ها و شرایط نمی شود. اقتصاد یک علم است. ما اقتصاد را به عنوان یک علم در عرصه اقتصاد خودمان قبول نداریم. باور به این نداریم که باید بازار را بخش خصوصی یا بخش آزاد اداره کند. اصرار بر این داریم که صادرات، واردات و اقتصاد دولتی باشد و همه جا می خواهیم دولت تصمیم بگیرد. این انتظار غلط است که دولت قیمت پنیر و کره و ماست را مشخص کند.

حل تورم با اقتصاد آزاد است نه برخورد تعزیراتی

وی در ادامه بیان کرد : چکار باید بکنیم تا قیمت ها کنترل شود؟ بحث اول رقابت آزاد است. کالاهایی که واردات آنها ارزان تر است، باید وارد شوند. تولیدکنندگان داخلی باید در رقابت با آن کالاها تولید کنند. باید رقابت آزاد و مزیت نسبی را بپذیریم. اینگونه تولیدکنندگان کیفیتشان را افزایش می دهند و قیمتشان را به حدی می رسانند که بازار را از دست ندهند. این جریان در تولیدی از خودرو تا مرغ و لبنیات و خیارشور صادق است. بحث دوم مربوط است به دولت و کاهش درآمد او است. متاسفانه در چند سال گذشته، اصرار دولت برآن بوده است که ارز دولتی برای تامین کالاهای اساسی را به شرکت ها بدهد. دولت باید این ارز را به مردم بدهد. این شیوه اشتباه است و ما در مجلس دهم هم این را به دولت گفتیم، اما آنها گوش نمی دهند. اگر می خواهیم به مردم در شرایط سخت اقتصادی کمک کنیم، به خود مردم کمک کنیم. این شیوه رایج دنیا است تا مردم قدرت خریدشان را بالا ببرند.

نیاز به رقابت آزاد و ارائه سوبسید به مردم

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی دولت، بیان کرد: دولت به جای آنکه ارز را به مصرف کننده بدهد، آن را به واردکننده ای می دهد که حتی کالا را وارد نمی کند. آنهایی که وارد هم می کنند، کی ما می توانیم دنبالش کنیم که کالا را به قیمت می فروشد یا خیر؟ نظمی را باید شکل داد که آن کالا نتواند گران فروخته شود که اشاره کردیم از کدام منظر برنامه ریزی آن ممکن است. این شیوه غلط دولت سبب شد ما ارز را به واردکنندگان و شرکت ها بدهیم، هیچ تاثیری هم بر بازار نداشت. ما نیاز به رقابت آزاد و ارائه سوبسید به مردم داریم تا مشکلات اقتصادیمان حل شود.


ورود قضایی به بازار،  سوزن در انبار کاه پیدا کردن است

جهان آبادی عنوان کرد: مسئله تحریم ها اما ریشه ای است. امروز همه دیدند که ایران مذاکره کرد اما تحریم های غیرمنطقی همچنان باقی است. آنها یک مشکل با ایران دارند. آنها ایران را کشوری تابع و زیردست در منطقه می خواهند. بنابراین فشار اقتصادی بین المللی، اقتصاد دولتی ناکارامد و تصمیمات نادرست مسئولین این شرایطی را ایجاب کرده است که ما با آن مواجهیم. این مشکل با تعزیرات و فشار پلیسی حل نمی شود. دولت نمی تواند سوپرماکت به سوپرمارکت بچرخد و دنبال مجرم بگردد. اشتباه است چون نمی توانیم در هر فروشگاه برویم، پیگیری کنیم که کالا چند است، چرا این قیمت است، از کجا وارد شده است، با چه ارزی وارد شده است؟ این کار پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.

کشور به دست کارشناسان وزارتخانه ها فلج شد
 

نماینده مردم تربت جام، گفت: کالاهای زیادی هستند که می توانیم آنها را صادر کنیم و ارزآوری داشته باشیم. چرا بر تولید آنها تمرکز نمی کنیم؟ چون کارشناسان وزارت خانه ها، با تحلیل های نادرستی که دارند، کشور را فلج کرده اند. در همین شرایط، با توجه به وضع قیمت ریال به دلار، می توانیم تولیداتی را که مزیت اقتصادی کشور هستند، تولید و صادر کنیم و ارز وارد کنیم. اما تحلیل ها و قوانین چهار کارشناسان در وزارتخانه ها مانع است. مردم گمان می کنند که نمایندگان مجلس به شرایط اشراف ندارند، اما گوش شنوایی در بخش کارشناسی دولت نیست. وزارت خانه ها را کارشناسان اداره می کنند و بخش عمده ای از کارشناسان متاسفانه درک درستی از شرایط ندارند. نه از مشکلات مردم، نه از امنیت ملی، نه سواد کافی برای اداره امور را دارند. بدنه بروکراسی اداره در وزارتخانه های ما ناکارامد است.
وی افزود : بدنه کارشناسی اجازه اجرای تصمیمات مجلس را نمی دهد. ما طرح شناسنامه دار کردن بچه هایی که مادرشان تابعیت ایرانی داشت را تصویب کردیم. ببینید که ثبت احوال چه بلایی سر آن مصوبه آورده است؟ ببینید نیروی انتظامی چه بلایی سر این قانون آورده است؟


چیرگی تعزیرات بر بازار، سرنوشت مشابه خودرو برای تمام اقلام

جهان آبادی در پاسخ به این پرسش که « بنابراین نظارت قضایی بر بازار از نظر شما نالازم و ناکارآمد است؟ » گفت: نمی شود با نظارت قضایی مشکلات را حل کرد. تمام کارشناسانی که به اقتصاد دولتی اعتقاد دارند، می خواهند با بگیر و ببند موضوع را حل کنند. آنها می خواهند سلطان های هر قلم جنس را بگیرند. این مشکل اقتصاد ایران است. اقتصاد باید تسلیم رقابت شود. با بگیر و ببند هیچ اتفاقی نمی افتد. امروز خودرو را محدود کردیم و مالیات های سنگین به آن بستیم. شما قضاوت کنید، آیا قیمت و کیفیت خودروی ایران با جهان قابل مقایسه است؟ ایا قیمت آن در ایران عادلانه و منصفانه است؟ خیر. می خواهید تعزیرات را به بازار چیره تر کنید، این یک روش غلط است که می خواهید ادامه دهید.

از مجلس انتظار معجزه نداشته باشید

وی به این پرسش که « اگر چنین رفتاری از سمت نهادهایی مانند دولت غلط است، چرا مجلس چنین توقعی را ایجاد کرد؟ به نظر شما امروز مردم توقع برخورد قضایی با بازار ندارند؟ آیا این بخاطر اظهارات نمایندگان نبوده است؟ » پاسخ داد : ببینید مجلس یک بروکراسی اداری دارد. پاسخ از یک وزیر در صحن مجلس، دست کم یک ماه زمان می برد. نمی توانند از ما انتظار معجزه داشته باشند. روند قانون گذاری در مجلس آنی نیست؟ میزان تاثیر گذاری آن مشخص است. هر طرحی در مجلس باید روند قانونی شورای نگهبان، تدوین و تصویب و فلان و غیره را بگذراند. همین مصوبه را دولت با چهار بند آیین نامه رو هوا می برد. هر نماینده ای اگر قول معجزه به مردم داده اشتباه کرده است.

رسانه ها مجلس را نشانه گرفته اند

نماینده مردم تربت جام، بیان کرد : امروز دوران عقلانیت است. جریان رسانه، موجی تخریبی نابرابر را به سمت مجلس نشانه رفته است، و کسی نمی خواهد نظرات کارشناسی ما را قبول کند. مجلس کار را شروع کرده است. به مسائل ورود کرده است. امروز من به عنوان یک نماینده ی اصلاح طلب، حاضر به مناظره و دفاع از کارکرد مجلسی هستم که در آن اغلب اصولگرا هستند. تا بشما نشان دهم که مسیر درستی طی می شود. تصمیمات درستی گرفته شده است. اما زمان می برد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 609388 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی رحیمی راد
آیا این خبر مفید بود؟