مشقت های خانواده های دانش آموزان اوتیسم در دوره کرونا / سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش کمک کنند

به گزارش رکنا ؛ سینا توکلی، مدیر آموزش انجمن اوتیسم ایران، با اشاره به وضعیت کودکان اوتیسم در زمان بازگشایی مدارس، اظهار کرد: آموزش مجازی به غیر از کودکانی که سطح عملکرد بالایی دارند کارایی ندارد و دیگر کودکان طیف اوتیسم ناچار هستند برای ادامه آموزش به مدارس و کلینیک‌های ویژه اوتیسم مراجعه کنند.

وی افزود: چنانچه این کودکان در مدارس یا کلینیک‌های ویژه حضور پیدا نکنند، نمی‌توانند به صورت مجازی یا آموزش از راه دور آموزش ببینند. عمده کودکان اوتیسم، کودکان دارای اختلالات شناختی و کودکان دارای معلولیت ذهنی، دچار مشکل می‌شوند. حتی ممکن است آموزش‌های پیشین آنها، ارتباط و تعاملات آن‌ها از بین برود.

وی افزود: آموزش مجازی برای کودکان اوتیسم با عملکرد بالا می‌تواند کارایی داشته باشد، چراکه این کودکان ضریب هوشی بالایی دارند و ارتباطات و تعاملات اجتماعی آن‌ها مشکل چندانی ندارد. اما برای کودکان سطح دو که در مدارس استثنایی تحصیل می‌کنند، آموزش‌های مجازی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است.

توکلی بیان کرد: آموزش مجازی برای کودکان اوتیسم با عملکرد ضعیف که نیاز به توانبخشی و کار درمانی دارند، امری محال است چراکه توانبخشی آنان بخشی از آموزش محسوب شده و این توانبخشی به وسیله فضای مجازی قابل ارائه نیست.

وی تأکید کرد: خانواده‌ها باید آموزش ببینند و برای این کودکان زمان بگذارند، شاید بتوانند حداقل ارتباط را با آموزش‌های ارائه برقرار کنند، اما این یک ایده‌آل است.

این عضو انجمن اوتیسم ایران، با بیان اینکه کودک اوتیستیک یک برنامه منظم دارد، گفت: کرونا این برنامه منظم را برای آنان دچار اختلال کرد. آن‌ها باید سر ساعت می‌خوابیدند و سر ساعت بیدار می‌شدند، سر ساعت غذا می‌خوردند و به مدرسه می‌رفتند، هر یک از این اعمال نوعی آموزش به کودک است، اما کرونا مدارس را تعطیل کرد و این برنامه از بین رفت. از سوی دیگر این کودکان نیازمند تعامل و ارتباط هستند، در خانه ماندن آن‌ها در دوران تعطیلی مدارس بسیاری از آنان را دچار آسیب کرد.

وی در رابطه با نگرانی برخی از خانواده‌ها برای رعایت بهداشت از سوی کودکان اوتیسم در مدارس علی‌رغم شرایط کرونایی اظهار کرد: مربیان آموزشی در مدارس استثنایی باید به این کودکان آموزش دهند تا ماسک را بر صورت خود نگه دارند و این کار را به صورت بازی انجام دهند. بچه‌ها می‌توانند یک سری عادت‌های تکراری را بیاموزند؛ اگر بین بازی‌های آن‌ها الکل زدن به دست را بعد از هر چند دقیقه لحاظ کنیم و این موضوع را به بازی تبدیل کنیم، کودک به آن عادت و این کار را تکرار می‌کند.

وی افزود: سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش باید برنامه‌ای برای خانواده‌ها در نظر گیرند و کمک کنند تا در صورتی که آن‌ها را به مدرسه نمی‌فرستند بتوانند به آموزش‌های آن‌ها کمک کنند. آموزش به کودکان اوتیسم بسیار مشقت‌بار است و باید این خانواده‌ها مشاوره دریافت کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 609314 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟