هشدار مقام بانک مرکزی آمریکا درباره تاثیر منفی شیوع کرونا بر اقتصاد

به گزارش رکنا به نقل از شینهوا، یک مقام ارشد بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه هشدار داد موج دوم شیوع بیماری کووید-۱۹ در پاییز و زمستان و ارائه نکردن کمک‌های مالی بیشتر می‌تواند روند احیای اقتصادی آمریکا را کندتر از آن چیزی کند که انتظار می‌رود.

«اریک روزنگرن» رئیس شعبه بانک مرکزی در بوستون در این باره گفت «با آنکه گفته می‌شود داده‌های اخیر اقتصادی امیدوارکننده است، معتقدم مشکل‌ترین بخش احیای اقتصادی را هنوز پیش رو داریم. بزرگ‌ترین چالش برای اقتصاد و خطر برای پیش بینی‌های خوش بینانه تر همچنان ناتوانی ما در آمریکا برای دستیابی به پیشرفت در سلامت عمومی برای مقابله با این ویروس است، پیشرفتی که در دیگر کشور‌های توسعه یافته شاهد آن هستیم.»

روزنگرن گفت که نگران است موج دوم شیوع کرونا در پاییز و زمستان در راه باشد که موجب خواهد شد برخی ایالت‌ها محدودیت‌هایی را برای جا به جایی‌ها (تردد از یک ایالت به ایالت دیگر) و دیدار‌های رو در رو اعمال کنند.

او گفت «حتی بدون اعمال محدودیت‌های بیشتر، تشدید خطر افزایش موارد ابتلا در موج دوم شیوع کرونا تمایل مصرف کنندگان و کسب و کار‌ها را برای هزینه کردن و سرمایه گذاری کاهش می‌دهد.» روزنگرن افزود مشکلات مالی کسب و کار‌های متاثر از شیوع کرونا نیز یکی از چالش‌های بسیار بزرگ خواهد بود.

او همچنین گفت: «به شکل ویژه‌ای درباره دومین روند کاهش یا توقف سرمایه گذاری‌ها نگران هستم که بانک‌های کوچک و متوسط را که سهم زیادی در وام‌ها برای کسب و کار‌های کوچک دارند، به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

روزنگرن گفت «موج دوم می‌تواند اقدامات مالی بیشتری را به دنبال داشته باشد، اما تأثیر آن‌ها بر اقتصاد احتمالاً تا اوایل سال آینده آشکار نخواهد شد.»

این مقام بانک مرکزی آمریکا گفت «احیای کامل اقتصادی احتمالاً به در دسترس بودن واکسن و درمان‌های موثرتر برای این ویروس نیاز دارد، زیرا تا آن زمان، بعید است بسیاری از مشاغل و خانوار‌ها به عادت‌های طبیعی‌تر در صرف هزینه‌ها برگردند.»

هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره معیار خود را به شکل بی سابقه‌ای نزدیک به صفر حفظ و خاطرنشان کرد که مسیر اقتصاد به میزان قابل توجهی به روند ویروس کرونا بستگی خواهد داشت.

پیش بینی متوسط مقامات بانک مرکزی آمریکا که هفته گذشته در گزارشی منتشر شد‌، نشان داد که نرخ بیکاری در آمریکا در پایان سال جاری به ۷.۶ خواهد رسید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 609120 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟