تاب آوری در برابر بلایا چالش اساسی توسعه

بحران / به گزارش رکنا، آسیا و اقیانوسیه یکی از حادثه خیزترین مناطق جهان هستند و بر اساس گزارش حوادث و بلایا در منطقه آسیا و اقیانوسیه درسال 2017 که توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) منتشر شده، به این موضوع اشاره می کند که سرعت رشد خطر بلایا بیش از سرعت ایجاد تاب آوری است، به خصوص در کشورهایی که ظرفیت و توانایی های محدودی برای آمادگی و پاسخگویی در برابر بلایا را دارا هستند.

بسیاری از این حوادث ذاتا فرامرزی بوده و همچنان توسعه پایدار را با تهدید مواجه می کنند. ایجاد تاب آوری در برابر بلایا یک چالش اساسی توسعه بوده که منطقه با آن مواجه است. به طور کلی باید اذعان کرد که در دنیا، بحران در همه ابعاد و با شدت های گوناگون وجود دارد و می توان آن را به گونه های مختلفی، تقسیم بندی کرد که هر کدام سبب آسیب های شدید و حتی جبران ناپذیری بر پیکره هر جامعه ای، می شود.

در همین راستا همواره دولت های جوامع مختلف، سعی دارند تا با ساز و کارهای مناسب بتوانند بحران های موجود را مدیریت کنند. برنامه ریزی های دقیق و ساماندهی منابع موجود در راستای به حداقل رساندن خسارات ناشی از بحران ها از مهمترین اقداماتی است که امروزه، مورد توجه مدیران سازمان های ذی صلاح قرار گرفته و برای این مهم سازمان هایی با ساختارهای منجسم، تشکیل داده اند.

بر اساس گزارش های بین المللی در شرایطی که معدل ریسک انواع حوادث و بلایا در سطح جهانی در سی سال گذشته دو برابر شده، این مقدار در خاورمیانه و شمال آفریقا سه برابر بوده است. منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از آسیب پذیرترین مناطق دنیا در برابر مخاطراتی مانند زلزله، سیل، خشکسالی، ... برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 608327 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟