هنوز هیچ داروی ضدکرونا به بازار نیامده است / مردم به شایعات توجه نکنند

کرونا / به گزارش رکنا، در حالی که جامعه نگران عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا است، برخی ادعای کردند که به تولید داروی درمان این بیماری دست یافتند. این دارو با عنوان O 124 در فضای مجازی معرفی شده است.

به ادعای تولید کننده، این دارو پس از 5 ساعت ویروس کرونا را از بدن پاک می‌کند و پس از 2 روز این بیماری به بیماری سرما خوردگی جزئی تبدیل می‌شود و تا 5 روز عوارض این بیماری به طور کامل از بین می‌رود. همچنین گفته شده است که این دارو هم برای پیشگیری و هم برای درمان کاربرد دارد و در صورتی که فردی از این دارو مصرف کند نیازی به دستکش و ماسک نیست.

این در حالی است که به گفته دکتر سید مهدی رضایت استاد گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد نانوی کشور اگر دارویی وارد بازار می‌شود باید مجوزهای سازمان غدا و دارو را داشته باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که دارویی دارای ساختار نانویی باشد، برای تایید به کمیته نانو دارو سازمان غذا و دارو ارجاع داده می‌شود، این در حالی است که تاکنون اطلاعات و یا دارویی دراین زمینه به دست ما نرسیده است.

اصالت هیچ دارو و یا واکسنی به تایید نرسیده است

دکتر اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: اگر اطلاعات تولید دارو و یا واکسن ضد کرونا منتشر می‌شود تا زمانی که به تایید سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت نرسد هیچ گونه اصالت و صحتی ندارد.

وی از تشکیل کارگروهی از متخصصان امر در ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و سازمان غذا و دارو برای این امر خبر داد و یادآور شد: در این کمیته پیشنهادات مربوط به ویروس کرونا چه در حوزه دارو و واکسن وچه اقلام و تجهیزات مربوط به مبارزه با ویروس کرونا به سرعت بررسی می‌شود و در صورت صحت اطلاعات پایه‌ای، طرح وارد مراحل حمایت خواهد شد.

قادری‌فر تاکید کرد: آنچه تاکنون قطعی است این است که اصالت هیچ دارو و یا واکسنی از طرف ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی در مرحله اولیه و بعد از آن از طریق سازمان غذا و دارو که تنها مرجع تایید اصالت و صحت داروهای ضد کرونا است، به تایید نرسیده است.

رییس مرکز فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با اشاره به اقدامات برخی سودجویان برای معرفی داروهای ضد کرونا، خاطر نشان کرد: مردم به این شایعات توجه نکنند و هر موردی که از سوی سازمان غذا و دارو و یا از سوی ستادهای توسعه زیست فناوری و سلول‌های بنیادی معاونت علمی به طور رسمی به تایید برسد، از طریق خبرگزاری‌های رسمی و صدا و سیما به اطلاع مردم خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی نیز با انتشار اطاعیه‌ای خبر مربوط به تولید داروی درمان بیماری کرونا را تکذیب کردند.

در این اطلاعیه آمده است: "با افزایش تب بیماری کرونا در کشور، شیادان و متقلبان از هیچ اقدامی برای ضربه زدن به جان و مال مردم کم نگذاشته‌اند.

واکسن‌های ضد کرونا را کذب محض و صرفا سودجویی شیادان است

پس از احتکار ماسک و مواد ضد عفونی کننده، این بار سودجویان از حربه جدیدی استفاده کرده‌اند و با انتشار خبری مبنی بر تولید داروی درمان بیماری کرونا به این اقدامات خود چهره جدیدی داند. اما این داروها تقلبی و فاقد هرگونه اثر علمی برای بیماری کرونا است و مورد تایید هیچ نهاد علمی در کشور نیست.

بدینوسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هماهنگی سازمان غذا و دارو، کشف هر گونه داروی ضد کرونا تا این لحظه را قویا رد می‌کنند و پس از برگزاری جلسات فشرده کارشناسی، شایعات منتشر شده در فضای مجازی با عنوان اسپری و داروی گیاهی و هر گونه شایعه دیگر در خصوص واکسن‌های ضد کرونا را کذب محض و صرفا سودجویی شیادان می داند.

مراتب برای مجازات خاطیان به نهادهای ذیربط اعلام خواهد شد و از مردم نیز درخواست می‌شود که اخبار را فقط از مراجع ذی صلاح دنبال کنند. بدینوسیله به اطلاع مردم می‌رساند که سربازان کشور در عرصه علمی، دوشادوش فعالان حوزه پزشکی و سلامت، تمام توان و تمرکز خود را برای تامین نیازهای علمی مربوط به این بیماری به کار گرفته‌اند و هر گونه پیشرفتی در این خصوص، فورا از طریق مراجع رسمی به اطلاع مردم شریف و قهرمان ایران خواهد رسید." برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 608124 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟