سهم ۵ درصدی مدارس دولتی در میان برترین‌های کنکور/ 
پایتخت نشین‌ها خوش درخشیدند

کنکور/ به گزارش رکنا، کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ بعد از فراز و نشیب‌های بسیار بالاخره در ۲۹ مرداد کلید خورد و علی رغم رویه هر ساله در ۴ روز متوالی و در نوبت صبح به منظور رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با رقابت بیش از یک میلیون و ۲۴۷ هزار و ۴۴۹ نفر در ۳۹۲ شهر کشور برگزار شد.

همان طور که حواشی پیرامون برگزاری کنکور متعدد و متنوع بود، در چهار روز مختلف برگزاری کنکور نیز حواشی زیادی یا شاهد بهتر بگوییم جنجال‌هایی بزرگ را در تاریخ ۵۰ ساله خود ثبت کرد، حواشی از نوع لو رفتن سوالت کنکور تا حذف بازیکن استقلال.

اعلام نتایج کنکور سراسری

روز قبل؛ کنکور به ایستگاه سوم یعنی اعلام نتایج اولیه رسید. زرین آمیزی در این رابطه گفت: نتایج کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ اعلام شد. نتیجه اولیه آزمون به صورت کارنامه تهیه و روی سایت سازمان سنجش به آدرس www.sanjesh.org قرار گرفته است. متقاضیان لازم است نسبت به مشاهده کارنامه و انجام انتخاب رشته در زمان مقرر اقدام کنند.

آغاز انتخاب رشته از ۲ مهر ماه

سخنگوی سازمان سنجش با اشاره به اینکه انتخاب رشته از ۲ مهر آغاز و تا ۵ مهر ماه ادامه دارد، بیان کرد: داوطلبان می‌توانند با وارد کردن شماره پرونده، نام کاربری، رمز ورود و شماره شناسنامه و یا وارد کردن شماره داوطلبی، نام، شماره شناسنامه و سال تولد، شماره پرونده، کد رهگیری و شماره شناسنامه نسبت به مشاهده نتایج خود اقدام کنند.

غافلگیری سازمان سنجش و اعلام اسامی نفرات برتر در نیمه شب؟!

سازمان سنجش هر ساله با برگزار کردن یک نشست خبری با حضور رئیس سازمان سنجش و سخنگو و سایر مسئولان این سازمان نشست خبری اعلام نتایج کنکور سراسری را برگزار می‌کردند و در این نشست اسامی نفرات برتر را اعلام می‌کردند. اما امسال برای پر شدن وقایع عجیب الخلقه در تاریکی نیمه شب و ساعت ۲ و ۳۰ بامداد در سکوت خبری اسامی نفرات برتر را اعلام کرد!

دختران در کنکور سراسری باختند

اسامی نفرات برتر کنکور سال ۹۹ در ۵ گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، تجربی، انسانی، زبان و هنر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت و بر این اساس داوطلبان آقا موفق به کسب تمامی رتبه‌های یک تا ۱۰ گروه آزمایشی ریاضی و فنی و داوطلبان خانم نیز موفق به کسب تمامی رتبه‌های یک تا ۵ گروه آزمایشی هنر شدند. دختران از بین ۴۰ رتبه برتر کنکور فقط ۱۲ نفر هستند و ۲۸ رتبه برتری را پسران دریافت کردند.

همچنین از ۱۰ نفر اول گروه علوم آزمایشی علوم تجربی نیز آقایان ۹ رتبه را از آن خود کردند و تنها یک نفر خانم موفق به کسب رتبه ۷ در این گروه آزمایشی شد. از ۱۰ نفر برتر گروه آزمایشی علوم انسانی نیز ۶ نفر آن‌ها را آقایان و ۴ رتبه ۳، ۶، ۷ و ۹ را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

رشته علوم قضایی و حقوق، در صدر علاقه مندی انسانی‌ها

در گفت وگوهایی که با داوطلبان برتر کنکور انسانی داشتیم متوجه شدیم که این داوطلبان به ترتیب اولویت به رشته علوم قضایی، حقوق و روان شناسی علاقه دارند. علی رضا چلابیان رتبه دوم گروه آزمایشی علوم انسانی از آمل به خبرنگار حوزه دانشگاهی گفت: مطالعه جدی برای کنکور را از تیر ماه سال گذشته شروع کردم. در سال دهم و یازدهم بیشتر روی دروس پایه همان سال تمرکز کرده بودم. در انتخاب رشته علوم قضایی و حقوق دانشگاه‌های تهران را انتخاب خواهم کرد.

حسین تندرو رتبه ۵ گروه آزمایشی علوم انسانی از تهران نیز به خبرنگار حوزه دانشگاهی گفت: میزان مطالعه ام برای کنکور روزانه ۷ تا ۱۰ ساعت بوده است. رشته روانشناسی دانشگاه تهران را انتخاب خواهم کرد.

فاطمه محمدی رتبه ۹ کنکور انسانی گفت: قطعا رشته حقوق را انتخاب می‌کنم، اما بین دانشگاه تهران و شهید بهشتی تردید دارم. در مدرسه نمونه دولتی تحصیلی می‌کردم.

محمد قاسمی رتبه دهم کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی از مشهد گفت: اگر کنکور در همان تاریخ برگزار می‌شد بهتر بود، زیرا با شندین اخبار تعویق فکر می‌کردیم امکان لغو کنکور وجود دارد و نگران می‌شدیم. رشته علوم قضایی در دانشگاه‌های تهران را برای تحصیل در دانشگاه انتخاب خواهم کرد.

محسن سیاه مرد، برگزیده رتبه ۴ علوم انسانی که سال پیش از رشته تجربی به انسانی تغییر رشته داده است، می‌گوید: در کنکور تجربی سال ۹۸ رتبه ۲۰ هزار را آوردم. از سال دهم در مدرسه نمونه دولتی تحصیل کردم. به طور میانگین روزی ۷ تا ۸ ساعت مطالعه داشتم. علاقه داشتم وارد دانشکده علوم قضایی تهران بشوم و هدفم برای ادامه تحصیل همین رشته است.

پزشکی و دندان پزشکی در صدر سمپادی‌های تک رقمی کنکور تجربی

سیدامیر سیدشنوا رتبه یک کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی در گفتگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، گفت: در مدرسه سمپاد تحصیل کرده ام و انتخاب قطعا پزشکی تهران است. نکته طلایی که باید به داوطلبان کنکور سال‌های بعد بگویم این است که ساعت‌های بیشتر مطالعه منجر به موفقیت در آزمون نمی‌شود و کمیت بهتر از کیفیت است.

داوطلبی که در ایام کرونا هم مدرسه می‌رفت

رامین آزادی رتبه دو کنکور تجربی از تهران نیز گفت: دوران متوسطه در مدرسه نمونه دولتی بودم و دوره دبیرستان را هم در مدرسه تیز هوشان تحصیل کردم.

او با بیان اینکه سال اولی بود که در کنکور شرکت کردم، ادامه داد: حدود ۴ سال به صورت جدی مطالعه برای کنکور را شروع کرده بودم و تمام اوقات به مطالعه می‌پرداختم. معلمانم رشته دندانپزشکی تهران را پیشنهاد کرده اند، ولی در حال مطالعه بر روی رشته پزشکی و بیوتکنولوژی هستم، اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته ام.

این داوطلب کنکور با بیان اینکه شیوع کرونا وقفه‌ای در مطالعه ام ایجاد نکرد، گفت: در ایام شیوع کرونا هم به مدرسه می‌رفتم و تنها در کلاس مطالعه می‌کردم.

روش اعتراض به نتایج کنکور سراسری ۹۹

متقاضیان می‌توانند برای اعتراض به نتایج کنکور، به سیستم پیشخوان خدمات الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس: darkhast.sanjesh.org مراجعه و درخواست خود را به همراه مستندات لازم ثبت کنند. پس از ثبت درخواست، برای متقاضی شماره نامه و کدرهگیری از طریق پیام کوتاه ارسال می‌شود. متقاضیان می‌توانند پس از دریافت شماره و کد رهگیری از طریق پیام کوتاه، به پورتال رهگیری الکترونیکی مکاتبات به آدرس: rahgiri.sanjesh.org وارد و از آخرین وضعیت درخواست خود مطلع شوند.

از صفحه اصلی درگاه سازمان سنجش به سیستم پاسخگویی مراجعه کرده و با توجه به نام آزمون و موضوع درخواست، نسبت به تکمیل فرم مربوطه اقدام کرده تا پس از بررسی توسط کارشناسان طی مدت معلوم، پاسخ به صورت اینترنتی ارسال شود.

تعداد مجاز شدگان به انتخاب رشته در کنکور سراسری ۹۹

در کنکور گروه علوم ریاضی و فنی تعداد ۱۳۵ هزار و ۴۲۰ نفر و در گروه علوم تجربی تعداد ۳۵۲ هزار و ۹۲۳ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده اند و مدیر کل روابط عمومی سازمان سنجش با اشاره به اینکه یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۰۶ نفر مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری ۹۹ شده‌اند، گفت: در گروه علوم انسانی تعداد ۳۱۴ هزار و ۷۱ نفر، گروه هنر ۸۰ هزار و ۸۶ داوطلب و در گروه زبان‌های خارجی هم تعداد ۱۲۹ هزار و ۵۰۶ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده‌اند. انتخاب رشته داوطلبان کنکور از ۲ مهر شروع می‌شود و ۵ مهر به پایان می‌رسد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 607840 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟