طرح پیشنهادی مجلس برای واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش /
جریان نفوذ تا اعماق کتب درسی پیش می رود

مهد کودک / به گزارش رکنا، مهدی زاهدی درباره دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین مواردی را برشمرد و گفت: عدم باور مسئولان درباره سندتحول جدی است. گفتار درمانی کافی است و باید به سمت عمل گرایی حرکت کنیم.

وی افزود: باور دارم که جریان نفوذ در آموزش و پرورش رخنه کرده است. در فرمایشات رهبری هم دقت کنیم در می یابیم شکل گیری آموزش و پرورش بر مبنای سیستم غربی بود و این تفکر ادامه پیدا کرد و معتقدم هنوز هم هست.

زاهدی افزود: کاری به فرد حقیقی ندارم از جایگاه حقوقی صحبت می کنم؛ وقتی می بینیم افرادی را به کار می گیرند مثلا فردی را ۵ سال در دانشگاه فرهنگیان می گذارند که قبلا سخنرانی کرده و گفته دانشگاه فرهنگیان را باور ندارد و دانشگاه فرهنگیان که سالی ۳۰ هزار ورودی می پذیرفت ظرف چند سال ورودی اش به ۳۰۰۰ نفر رسید. فکر می کنید این موضوع بدون برنامه بوده است؟نمی گویم فردی که مسئول بوده عامل نفوذ است، بلکه تفکری حاکم بوده که آمده و در دانشگاه فرهنگیان رخنه کرده و آنها را قانع کرده که باید سیستم دیگری را در دانشگاه به جریان بیندازیم

درآمدهای هزاران میلیاردی سدی در برابر حذف کنکور

وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یا مثلا در کتاب سال یازدهم مطلبی آمده بود که دعا و نیایش حدود ۳۰ درصد و موسیقی بالای ۶۰ درصد آرامش بخش است. فکر می کنید این اندیشه همینطوری وارد کتاب درسی می شود؟ جریان نفوذ به گونه ای کار می کند که تا اعماق کتب درسی و مدیریت ها اثر می گذارد.

وی با اشاره به ماجرای حذف کنکور سراسری گفت: سال ۸۷ که وزیر علوم بودم به اتفاق دکتر فرشیدی، وزیر وقت آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدیم که باید کنکور برچیده شود. قانونی هم مصوب شد، اما چرا در این سال ها کنکور حذف نشده است؟ جریانی که از بیرون کلاس کنکور ها و درآمدهای هزار میلیاردی دارد اجازه نمی دهد.

زاهدی افزود: یکی از گرفتاری های ما همین جریان نفوذ است. نمی گویم نیروهایی که در آموزش و پرورش اند عامل نفوذ اند؛ بلکه افراد خوب و متدین و علاقه مند به نظام هستند، اما آن جریان با چند واسطه وارد می شود و روی افراد اثر می گذارد.

وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته که « نفوذ از بیرون می آید، نه اینکه خود شخصیت ها نفوذی باشند.» گفت: جریان نفوذ کاری می کند که سند ۲۰۳۰ وارد شود. جریان نفوذی بود که توانست بر افکار مدیران ما غلبه کند و بگوید راه نجات آموزش و پرورش، سند ۲۰۳۰ است و نه سندتحول؛ چرا در هشت سال گذشته سند تحول کمرنگ شد و سند ۲۰۳۰ آمد و کار به جایی رسید که رهبری وارد شدند. اینها را جریان نفوذ می دانم.

وی با بیان اینکه برخی حاشیه سازی های ایجاد شده به عدم همکاری دستگاههای دیگر برمی گردد گفت: در سندتحول به صراحت ذکر شده باید دستگاه های دیگر در اجرای سند همکاری کنند. مثلا نظام رتبه بندی در سند آمده و بارها درباره آن صحبت شده یک مرتبه سال ۹۴ مقداری به حقوق فرهنگیان اضافه می کنند و اسم آن را رتبه بندی می گذارند. خب معلم که متوجه می شود.

زاهدی افزود: شبیه به همین اقدام را سال قبل انجام دادند. این صداقت را از مسئولان نمی بینیم. بدون تصویب و گذراندن قانون رتبه بندی را همینطور اجرا کردند. ما نسبت به افزایش منزلت معلمان که به تعبیر رهبری افسران پشیرفت کشور هستند چه کردیم؟ دستگاه های مختلف چه کردند؟ انتظار داشتیم سریال یا فیلم فاخری در راستای حفظ کرامت معلمان ساخته شود. یا اینکه در بودجه نباید گفته شود که آموزش و پرورش هزینه است. بلکه سرمایه است.

وی به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه یک ماده ۶۳ را داشت که در آن هم خرید خدمات آموزشی و واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی مطرح شده بود و ما بعد آن را در مجلس اصلاح کردیم. این موضوعات سند تحول را از خاصیت انداخت و یک سری حواشی ایجاد شد که باعث شد سند تحول در عمل به حاشیه برود.

حذف چند دختر بچه از جلد کتاب با چه استدلالی صورت گرفت؟

وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به حواشی اخیر حذف دختران از جلد کتب درسی نیز اشاره کرد و گفت: اخیرا کتاب چاپ شده و به زعم خودشان کار انقلابی کرده اند و عکس چند دختربچه را حذف کرده اند؛ واقعا حذف عکس چند دختربچه از جلد کتاب با چه استدلالی انجام شده است؟.

زاهدی اضافه کرد: یا مثلا جایی قرآن را از کانون خانواده حذف کرده اند و به جای آن گلدان گذاشته اند. اینها جای سوال دارد. چرا حاشیه سازی می کنند. نمی گویم جریان نفوذ این کار را انجام داده اما کسانی که این کارها را می کنند از بصیرت کافی برخوردار نیستند و باید کنار بروند. سند کی گفته چنین کارهایی انجام شود؟.

وی با اشاره به اینکه در راهکار ۲۲-۶ سند تحول آمده است که گزینش مدیران در سطوح مختلف باید بر اساس شایسته سالاری و پیشگامی آنان در ارزش های الهی و انسانی و معیارهای علمی، کارامدی و باور به اهداف تعلیم تربیت نظام رسمی باشد. ایا مدیران اینطور انتخاب شده اند؟ در وزارت آموزش و پرورش انواع مدیران بدون توجه به این موارد انتخاب می شوند. از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گلایه داریم چرا دستورالعملی همانند انتخاب روسای دانشگاه ها در این زمینه ندارد.

طرح پیشنهادی مجلس برای واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش

وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره موکدات رهبری پیرامون مهدکودک ها گفت: مهدکودک ها دو متولی دارند، آموزش و پرورش و بهزیستی؛ طرحی را هفته قبل پیشنهاد دادیم که مواد مختلفی راجع به مدارس غیردولتی و یک ماده درباره مهدکودک ها دارد که بر مبنای آن مهدکودک ها کلا در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد و از دست بهزیستی خارج شود که درباره جزئیات آن در جلسات بعد در مجلس بحث می شود.

دولت ردیف های استخدامی کافی در اختیار دانشگاهها بگذارد

وی درباره موکدات و فرمایشات رهبری پیرامون نیروی انسانی و ورود نیرو از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی که مجلس را مستقیما مورد خطاب قرار داده بودند گفت: متاسفانه از سال ۸۹ به بعد مجلس مصوبات متعددی برای جذب معلم خارج از سیستم دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی داشته و گلایه مستقیم رهبری از مجلس مورد توجه مجلس و کمیسیون آموزش خواهد بود اما مجلس به تنهایی نمی تواند، دولت باید ردیف های استخدامی کافی در اختیار دانشگاهها بگذارد و بودجه کافی درنظر بگیرد.

زاهدی افزود: امسال هم کلی کمبود معلم داریم مجلس آماده است از این قوانین مصوب نکند به شرط آنکه دولت هم پای کار بیاید.

دلیل حذف بطحائی از وزارت ابهاماتی داشت

وزیر اسبق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خوب بود که وزیر آموزش و پرورش در این برنامه حضور پیدا می کرد ؛ البته عملکرد حاجی میرزایی را در عمل بهتر از قبلی ها می دانیم. اقای بطحایی هم آمد و می خواست کار انجام دهد اما نمی دانیم به چه دلیلی حذفش کردند که ابهاماتی داشت. گزینش مدیران را باید شورای عالی انقلاب فرهنگی جدی مدنظر داشته و به آن ورود کند و اساسنامه آن را بنویسد.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: در سند تحول آمده است که باید ظرف یکسال زیرنظام ها تعریف و سپس عملیات اجرایی شروع شود که متاسفانه اکنون می گویند زیرنظام ها تصویب شده است و باید برنامه های عملیاتی با زمانبندی و شاخص های قابل ارزیابی شروع شوند. در مجلس هم این مطالبه گری را خواهیم داشت. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 607156 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟