رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان امام رضا(ع) :
یک سوم کادر درمان به ویروس کرونا مبتلا شدند

کرونا / به گزارش رکنا، «علی رضا صداقت» رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان امام رضا(ع) در مشهد با اشاره به وضعیت این بیمارستان در ایام کرونایی بیان کرد: بیمارستان امام رضا(ع) چند آی‌سی‌یو دارد، اما تنها آی‌سی‌یوای که از اول به صورت ممتد کار کرد آی‌سی‌یو پشتیبان عدالتیان بود که من نیز در آن قسمت هستم. بنابراین نیروها به شدت از لحاظ جسمی و روحی خسته شده‌اند. همین که ما هر روز شاهد فوت افرادی هستیم که شاید تا دو هفته قبل سالم بودند و به یکباره دچار بیماری شدند، فشار بسیار بزرگی بر روی پرستاران و پزشکان وارد می‌کند.

وی در رابطه با کادر درمان ادامه داد: از زمان شیوع ویروس یک سوم کادر درمان مبتلا شدند که خوشبختانه در بیمارستان امام رضا(ع) فوتی نداشتیم، ولی دوستان و همکاران بسیاری داشتم که به دلیل ابتلا به ویروس جانشان را از دست دادند. اگر میزان ورودی بیمارستان‌ها کنترل نشود به دلیل نبود تجهیزات کافی و فرسودگی پرستاران و پزشکان با بحران روبرو خواهیم شد، چون به دلیل وجود تحریم‌ها و استفاده بسیار از تجهیزات بیمارستانی در این چند ماه مشکل پیدا خواهیم کرد. در هر حال تجهیزات هم تا اندازه‌ای می‌تواند کارایی داشته باشد، چون بیمارستان‌ها با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم برای تهیه‌ی تجهیزات با مشکل رو به رو هستند.

صداقت با اشاره به وضعیت بیماران کرونایی در بیمارستان گفت: اوایل شیوع کرونا مردم ترس داشتند و نکات بهداشتی را رعایت می‌کردند، اما یک شعار نادرست مطرح شد و این بود که کرونا جزو زندگی ما شده است و همین یکی از دلایلی بود که باعث شد مردم در رعایت‌ پروتکل‌ها کوتاهی کنند، در صورتی که باید به گونه‌ای گفته می‌شد تا این مفهوم را برساند که مردم رعایت بیشتری کنند، اما تاثیر معکوس گذاشت.

در موج سوم کرونا دیگر نیروی تازه نفس و تجهیزات نداریم

رئیس آی‌سی یو کرونا بیمارستان امام رضا(ع) ادامه داد: ماه‌های اول شروع همه‌گیری ویروس کرونا دارای نیروهای تازه نفس و تجهیزات کافی و سالم بودیم، اما به دلیل اینکه اتفاقی تازه بود و ویروس ناشناخته‌تر از حالا بود، برنامه‌ریزی خاصی برای کنترل آن در بیمارستان‌ها نداشتیم، ولی حالا با وجود آنکه برنامه‌ریزی بهتری نسبت به قبل داریم، اما در موج سوم دیگر نیروی تازه نفس و تجهیزات نداریم، زیرا کادر درمان به دلیل فشار کار بالا بسیار خسته است و امکان جایگزینی آنها هم وجود ندارد و همچنین به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم‌ها امکان استفاده از تجهیزات جدید هم نداریم و همین مسئله خطر را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به خطر بازگشایی مدارس و مراکز مذهبی گفت: در رابطه با بازگشایی مراکز مذهبی و حرم امام رضا(ع) در دانشگاه علوم پزشکی جلسه‌ای داشتیم و این موضوع بررسی شد که اگر حرم را باز کنیم، میزان مسافرانی که به مشهد می‌آیند، بیشتر خواهد شد و بنابراین مسافرخانه‌ها هم حتی به میزان کم پذیرای مسافر خواهند بود و شهر شلوغ‌تر خواهد شد و این در حالی است که هر کدام از این افراد با افراد دیگر در ارتباط هستند و ببینید که یک تصمیم چطور می‌تواند همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: در رابطه با بازگشایی مدارس هم که گفته شده حدود ۲۰ درصد از دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند؛ باید گفت، همین تعداد دانش‌آموز سر کلاس می‌روند و معلمی هست که به آنها درس می‌دهد و آن معلم شاید فرزندی داشته باشد که آن فرزند شاید در خانه مربی داشته باشد، همچنین هر کدام از دانش‌آموزان خانواده‌ای دارند که بعد از مدرسه با آنها در ارتباط خواهند بود و می‌توانند افراد بسیاری را درگیر کند. حال اگر تمام دانش‌آموزان به مدرسه می‌رفتند، واقعا با یک بحران انسانی روبرو می‌شدیم و امکانات بیمارستانی ما هم در این رابطه آنقدر‌ها نیست که بتوانیم از آن استفاده کنیم.

هشدار نسبت به خطر بازگشایی مدارس

صداقت افزود: به تازگی خبر ابتلای کودکان به ویروس کرونا منتشر می‌شود و متاسفانه کودکان هم به این ویروس مبتلا می‌شوند و در کنار آن بازگشایی مدارس اتفاق می‌افتد و جالب است بدانید در همین چند وقت که مدارس بازگشایی شده است، تماس‌های بسیاری داشتم از اینکه برخی کودکان علائمی شبیه به کرونا دارند؛ این افراد به من زنگ می‌زدند تا راهنمایی‌شان کنم و درصورتی که اینها واقعا علائم کرونا باشد، موضوعی خطرناکی خواهد بود.

وی بیان کرد: شرایط بخش آی‌سی‌یو بیمارستان نسبت به دو هفته پیش مناسب‌تر است، اما می‌دانیم که با وجود اتفاقاتی که در هفته‌های گذشته افتاده، نظیر سفرهای مردم به شهرهای شمالی، عزاداری‌ها، برگزاری‌ کنکور، بازگشایی مدارس و همچنین شروع فصل سرما این وضعیت موقت است و در حال ورود به موج سوم هستیم.

تعطیلی بیمارستان به دلیل کمبود نیرو حرف هیجانی است

صداقت افزود: اگر به دلیل افزایش میزان مبتلاها به ویروس کرونا دیگر امکاناتی برای درمان وجود نداشته باشد هم باز به دلیل روحیه‌ای که از کادر درمان سراغ دارم، همچنان ایستادگی می‌کنند، شاید این گفته که امکان دارد به دلیل کمبود نیرو بیمارستان مجبور به تعطیلی شود، حرف هیجانی باشد، اما واقعا با خطر کمبود نیرو و تجهیزات مواجه هستیم، ولی باز هم تاکید می‌کنم با روحیه‌ای که از کادر درمان سراغ دارم، حتی اگر فقط در بیمارستان تخت باقی مانده باشد، کادر درمان در بیمارستان خواهد ماند.

رسانه ملی دیگر حرفی از کرونا نمی‌زند

صداقت افزود: با وجود این که پرستاران و پزشکان با وجود این همه فشار کاری شبانه‌روز در بیمارستان مشغول کار هستند، اما گاهی در خیابان می‌بینم که افرادی اصلا رعایت نمی کنند، جوان‌هایی که ماسک نمی‌زنند و وارد مغازه یا فروشگاهی می‌شوند. در این شرایط فکر می‌کنم که شاید این فرد دو هفته دیگر در بیمارستان بستری شود، در کنار تمام اینها رسانه ملی یعنی تلویزیون اصلا هیچ آگاهی در رابطه با این موضوع نمی‌دهد و اصلا حرفی از کرونا نمی‌زند.

وی ادامه داد: اوایل شروع کرونا هر روز در مورد این موضوع در تمام شبکه‌ها حرف زده می‌شد، حتی در فاز اول بیماری هر روز در شبکه استانی حضور داشتم و صحبت می‌کردم، اما در فاز دوم فکر می‌کنم فقط یک بار آن هم برای تقدیر از کادر درمان حضور داشتم، اما بعد از آن دیگر نرفتم و دیگر هم ندیدم، زیرنویس یا میان برنامه‌ای در رابطه با ویروس کرونا منتشر شود در صورتی که چند ماه قبل از آن در میان برنامه‌ها و زیرنویس تلویزیون مدام در رابطه با شیوع ویروس هشدار می‌دادند و همین یکی از عوامل کاهش رعایت مردم است، چون وقتی هشدارها در تلویزیون کم شود، مردم تصور می‌کنند که خطر کمتر شده است و بنابراین شاید کمتر از ماسک استفاده کنند.

رئیس آی‌سی‌یو بیمارستان امام رضا(ع) بیان کرد: در مقابل آن شبکه‌های خارجی هستند که مدام در حال انتشار خبرهای هستند تا سیاه‌نمایی کنند درصورتی که واقعاً شرایط به آن شکل نیست که آن‌ها می‌گویند. درست است که انتقادهایی وجود دارد و حتی خود من هم منتقد هستم، اما آن چیزی که شبکه‌های فارسی زبان و یا خارجی زبان منتشر می‌کنند، القای بی‌کفایتی در حوزه سلامت است، در حالی که نه تنها کادر درمان که حتی بین مسئولان هم افرادی هستند که دلسوزانه تلاش می‌کنند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 607072 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟