افتتاح  ۸ بیمارستان و مرکز درمانی

سلامت / به گزارش رکنا، توسعه زیرساخت‌ها در نظام سلامت یکی از اساسی‌ترین و ماندگارترین سرمایه گذاری‌ها برای جامعه محسوب می‌شود. آن هم در شرایطی که جامعه از طرفی با بیماری‌های غیرواگیر و مزمن طرف است و از طرف دیگر بیماری‌های نوپدیدی مثل کووید ۱۹ گریبان جهان را می‌گیرد. این در شرایطی است که بدانیم اگر طرح تحول سلامت در ابتدای دولت یازدهم اجرایی نمی‌شد، در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، زیرساخت‌های فرسوده بیمارستانی یارای مقابله و خدمت رسانی به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ را نداشتند.

هرچند انتقاداتی به بزرگ‌ترین طرح اجتماعی دولت یازدهم وارد است، اما اگر مزایای اجرای طرح و به خصوص توسعه زیرساخت‌ها را با توجه به شرایط حال حاضر در نظر بگیریم، این توسعه زیرساخت‌ها توانست به داد نظام سلامت برسد و حالا این توسعه قدم بر آخرین پله‌ها گذاشته تا بخش دیگری از پروژه‌های بهداشت و درمان را در آخرین سال دولت «تدبیر و امید» در مدار خدمت رسانی به مردم وارد کند.

کلید ۱۹۲۱ پروژه در قفل نظام سلامت می‌چرخد

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار بر این است که ۱۹۲۱ پروژه بهداشتی و درمانی از آغاز هفته دولت تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسد که از این میزان، ۱۶۴ پروژه در هفته دولت سال جاری افتتاح شد. همچنین قرار بر این بود که پس از پایان هفته دولت تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ نیز تعداد ۱۴۰۰ پروژه در کشور به بهره برداری برسد. همچنین از ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ نیز نزدیک به ۳۵۷ پروژه دیگر افتتاح خواهد شد.

سید کامل تقوی نژاد، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفته بود: با تلاش‌هایی که برای ارتقای نظام سلامت انجام شده، موفق شدیم در طول دولت یازدهم و دوازدهم، حدود ۳۶ هزار تخت را در قالب طرح احداث و توسعه تخت‌های بیمارستانی و طرح تحول سلامت به بهره برداری برسانیم که از این میزان ۵۸۵ بیمارستان فعال، ارتقای هتلینگ داشتند. بهره برداری از ۷۴۸۰ پروژه بهداشتی با زیربنای یک میلیون و ۱۷۰ هزار مترمربع و بازسازی ۱۷ هزار واحد بهداشتی فرسوده انجام شد.

وی بیان کرد: در طرح استفاده مطلوب مردم از خدمات بهداشتی و درمانی، این هزار و ۹۲۱ پروژه با اعتباری نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان، ۸ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز این پروژه‌ها در دستور کار است. بخش عمده این اعتبارات تامین شده است تا از این پروژه‌ها در وقت مقرر و طبق برنامه بهره برداری کنیم.

یمارستان سازی در دستور کار است

هرچند همه ابعاد توسعه در نظام سلامت فقط در ساخت بیمارستان محدود نمی‌شود، اما واقعیت این است که ساخت بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی یکی از نیازهای بی‌پاسخ بود که در دولت یازدهم و دوازدهم شتاب بیشتری گرفت. همین آغاز بود که توانست مسیر داستان کرونا در ایران را تا حدی مدیریت کند و خدمت رسانی به بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها متوقف نشود.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه گفته بود: دولت در نقاط مختلف کشور، بیمارستان سازی را در دستور کار قرار داده است. گسترش این خدمات و رسیدگی به نیازهای جامعه در دستور کار قرار دارد. در مواجهه با کرونا با توجه به راهبردهای مختلفی که وجود داشت، رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار داشتیم، اما باید بحث آماده سازی و تجهیز بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی و تقویت زیرساخت‌ها را هم مد نظر داشته باشیم.

از تهران غافل نشویم

یکی از نکات بسیار مهم در توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت در بخش مراکز بهداشتی و درمانی، توجه ویژه به استان تهران است. استانی که شاید بسیاری تصور کنند شرایط بهتری نسبت به سایر نقاط کشور دارد، اما واقعیت چیز دیگری است.

تقوی نژاد درباره وضعیت مراکز درمانی حاشیه شهر تهران نیز گفته بود: برخی فکر می‌کنند از نظر خدمات درمانی در تهران برخوردارتر از نقاط دیگر کشور است. این تصور اولیه است و نیاز به تحقیق بیشتری دارد. پروژه‌های تهران مثل مهدی کلینیک با هزار تخت در اولویت قرار گرفته و امیدواریم امسال و سال آینده به بهره برداری برسد. وزیر بهداشت نیز دستور داد که به صورت هفتگی از این پروژه‌ها بازدید شود. بیمارستان‌های شهرهای اطراف تهران تا یک سال آینده وضعیت خوبی خواهند داشت.

افتتاح همزمان ۸ بیمارستان و مرکز درمانی

گام محکم دولت «تدبیر و امید» در آخرین روزهای شهریور ۹۹ و در روزگار جدال با ویروس کرونا با افتتاح همزمان ۸ بیمارستان و مرکز درمانی با ظرفیت ۱۴۰۰ تخت بیمارستانی برداشته می‌شود. بیمارستان‌هایی که در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، مازندران، تهران، گیلان، اصفهان و سیستان و بلوچستان و با حضور رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس افتتاح خواهند شد.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه اظهار کرد: با بهره برداری از این پروژه‌ها، بالغ بر ۱۲۵ هزار مترمربع و همچنین ۱۴۰۰ تخت به فضای درمانی و بهداشتی کشور افزوده می‌شود. این پروژه‌ها با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی وزارت راه و شهرسازی و همچنین کمک خیرین حوزه سلامت ساخته شدند. کل اعتبار هزینه‌ شده در این پروژه‌ها بالغ بر ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال با اشتغال زایی بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ نفر است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 606506 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟