چرا کودکان نباید بیشتر از سنشان بدانند؟

خانواده / به گزارش رکنا، نازنین دسترنج، کارشناس ارشد مشاور خانواده، مشاور و درمانگر کودک ، مدرس بین المللی سبک‌های فرزندپروری و تربیت خانواده درمورد علت این امر که برخی از کودکان اطلاعاتی بیشتر از سنشان دارند، اظهار کرد: برای حل این مشکل رفتاری در کودکان باید مانند دیگر مشکلات ابتدا علت اصلی این رفتار در کودکان بررسی شود تا متناسب با علت بروز این مشکل رفتاری راهکاری ارئه شود.

دسترنج تصریح کرد: این موضوع که بدانیم کودکان این اطلاعات را از کجا و چگونه دریافت می‌کنند بسیار مهم است، اما لازم است بدانید که در اکثر مواقع خود والدین این دسته از اطلاعات را در اختیار کودک قرار می‌دهند به این دلیل که خانواده کودک در یک سیستم رقابتی با اقوام قرار دارند و احساس می‌کنند اگر فرزندشان مطالب بیشتری از سنش را بداند می‌توانند این مسئله را به عنوان یک عامل برتری کودکشان بر دیگران بدانند و در واقع این باعث مباهات والدین می‌شود.

او افزود: اما در برخی موارد نیز به طور ناخواسته این اطلاعات را در اختیار کودکشان قرار می‌دهند به این طریق که والدین بدون در نظر گرفتن حضور کودک به صحبت‌های می‌پردازند که مناسب سن کودک نبوده و حتی در اکثر مواقع در چنین شرایطی کودک نیز در این گفت‌وگو‌ها مشارکت می‌کند. معمولا چنین اتفاقی بیشتر در خانواده‌هایی رخ می‌دهد که نه تنها حریم شخصی برای اعضای خانواده تعریف نشده است بلکه این مسئله برایشان معنایی ندارد و به تبع آن کودک نیز حریم شخصی را نمی‌آموزد.

او گفت: مورد دیگری که سبب خواهد شد تا والدین با کودکانی روبه‌رو شوند که بیشتر از سنشان می‌دانند این است که والدین به دلیل مشغله‌هایی که دارند کودک ساعات زیادی را به تماشای تلویزیون، ماهواره و شبکه‌های مجازی می‌پردازد و در چنین شرایطی است که ذهن کودک با اطلاعاتی فراتر از سنش تغذیه می‌شود.

کسب اطلاعات بیشتر برای جلب توجه

این مشاور و درمانگر کودک ادامه داد: نحوه برخورد در این مورد با کودک بسیار مهم است، در ابتدا این مسئله ممکن است در برخی موارد باعث مباهات والدین شده و کودک را نیز به این کار تشویق کنند، کودک نیز در ادامه برای جلب توجه بیشتر به انجام این کار بپردازد و اطلاعات بیشتری را کسب کند؛ حتی گاهی کودک اطلاعاتی را بیان می‌کند که حتی معنی آن‌ها را نمی‌داند.

دور شدن از دنیای کودکانه

این مدرس بین‌المللی سبک‌های فرزندپروری بیان کرد: آن دسته از اطلاعاتی که نیاز به یک پیش زمینه دارند و حتی کودک معنای آن‌ها را نیز نمی‌داند شاید سبب شود که اطرافیان کودک به شدت ذوق زده شوند و کودک را به این کار تشویق کنند، اما برای کودک تبعات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

او ادامه داد: اینکه کودک خودش را از همسالانش بالاتر می‌داند و دیگر جمع دوستانی را که در آن‌ها قرار می‌گیرد، در شأن خود نمی‌داند از این رو از گروه سنی خود دور شده و بیشتر در جمع بزرگسالان قرار می‌گیرد؛ محیط بزرگسال هم پذیرای این دسته از کودکان نیست و همین امر سبب می‌شود تا به تدریج کودک اعتماد به نفس خودش را از دست بدهد.

راهکار‌هایی برای والدین

دسترنج درباره راهکارهای حل این مسئله در رفتار کودکان گفت: به والدین توصیه می‌شود قبل از هر چیز محیط مناسبی را برای کودکشان فراهم کنند تا دسترسی به اطلاعاتی که مناسب سنش نیست، مهیا نشود و برای اوقات بیکاری کودکشان برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند و در نهایت اینکه کودک حتما در یک محیط سالم و محیطی که همسالانش در آن هستند، حضور داشته باشد تا رشدش مطابق الگوی رشد کودکان به شکل صحیح انجام شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 606501 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟