از تهران شهری برای همه تا توجه به نقش زنان در تاریخ تهران

تهران / به گزارش رکنا، جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با حضور محمد جواد حق شناس رییس این کمیسیون - الهام فخاری و حجت نظری از اعضای کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران - محمدرضا جوادی یگانه، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران _ تورج فرهادی، شهردار منطقه 6 - نصرالله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱ - علی محمد سعادتی، شهردار منطقه ۱۲ - رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان - مهدی افضلی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی و جمعی از مدیران و مسئولان ذیربط با موضوع "برگزاری مراسم هفته تهران" برگزار شد.

تشریح برنامه هایی که قرار است در هفته تهران اجرا شود و پیش بینی اقدامات برای هر چه باشکوه تر برگزار شدن هفته تهران اهم موارد بررسی شده در این جلسه بود.

شهر ما خانه ما باید باور مردم تهران شود

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه گفت: ما بنا داریم برنامه های هفته تهران به کل تهران تسری پیدا کند، گرچه امروز شهرداران مناطق مرکزی تهران در این جلسه حضور دارند و برنامه هایی در قلب تاریخی پایتخت برگزار می شود اما باید بدانیم که شهر تهران برای همه است و باید برنامه های هفته تهران نیز در تمامی مناطق شهر تهران تسری یابد.

حق شناس در ادامه سخنان خود گفت: شهر تهران شهر خودمان است، شهر شهروندان تهرانی است و این شهروندان باید تهران را بشناسند لذا هر کاری برای شهرمان انجام دهیم باز کم است.

وی افزود: این شعار که شهر ما خانه ما است واقعا باید به باور همه تبدیل شود. همه شهروندان و ارکان مدیریتی شهر تهران باید با این شعار پیوند خورده باشند.

حق شناس افزود: ما امیدواریم با ادامه این روند و اجرای برنامه هایی از قبیل بزرگداشت هفته تهران، پایتخت تبدیل به شهری ماندگار، مانا ، زیبا و خوشنام شود چرا که این شهر صاحب افتخارات بسیار است و باید هر چه بیشتر شناسانده شود.

حق شناس خطاب به مسئولان برگزاری برنامه های این هفته گفت: امروز همه شما پیشتازان خدمت در شناساندن تهران هستید و امیدواریم با تلاش شما برنامه های هفته تهران هر چه باشکوه تر برگزار شود.

زنان در هفته تهران هم مورد بی مهری قرار گرفته اند

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از عدم توجه به سهم زنان در تاریخ تهران و برنامه های بزرگداشت هفته تهران گفت: یکی از وجوه تمایز در پایتخت ایران نقش زنان در تاریخ این شهر است که متاسفانه در برنامه های پیش بینی شده بدان پرداخته نشده است.

وی ادامه داد: زنان در تهران هستند و نیم توان و نباید آنان را نادیده گرفت چرا که در روند تحول توسعه تهران، در زمان مشروطه و توسعه مدرن تهران نقش زنان متمایز بوده و هست. هر چند که در شورای شهر هم هنوز شاهد بروز و ظهور فضای مردانه هستیم.

فخاری گفت: در جای جای ایران نقش زنان در سیاست گزاری ها و تاریخ آن جغرافیا خودنمایی می کند و تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و زنان مذهبی و غیر مذهبی نقش آفرینی های بزرگی در تاریخ پایتخت داشته اند چه بسا نقش زنان مذهبی بیشتر هم بوده است.

فخاری در ادامه افزود: توجه به آموزش و پرورش و آموزش عالی نیز در برنامه های هفته تهران باید جایگاه ویژه ای داشته باشد همچنان که دانشگاه تهران به عنوان زیر بنای اصول توسعه در تهران دارای جایگاه مهمی است و همینطور دارالفنون.

حجت نظری: استفاده از ظرفیت سمن ها در هفته تهران

رییس کمیته مشارکت های شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنانی بر لزوم استفاده از ظرفیت سمن ها در برگزاری هر چه بهتر هفته تهران تاکید کرد.

نظری افزود: دوستان می توانند در هفته تهران از فضای بازی که در ستاد سمن ها وجود دارد به عنوان گالری فضای باز استفاده نمایند.

نظری نیز در تایید سخنان فخاری گفت: در تاریخ تهران زنان بزرگ و اثر گذار کم نداشته ایم، و ما می توانستیم در این برنامه ها از منیر السلطنه، انیس الدوله، پروین اعتصامی و زنانی که در تاریخ تهران نقش داشته اند نام ببریم و آنان را بشناسانیم.

نظری در ادامه پیشنهاد کرد: با شهر های دیگر نقاط دنیا و شهر های خواهر خوانده تهران مکاتبه شود تا در هفته تهران تصاویر تهران در این شهر ها نقش بندد. این امر به ویژه در فضای ایران هراسی که دشمنان بر علیه ایران درست کرده اند، می تواند بر رد این ادعا تاثیر گذار باشد.

نظری با اشاره به آغاز افتتاح سمن سراها در مناطق 2 و 5 شهرداری تهران گفت: این یک اتفاق بسیار خوب است و من از این فرصت استفاده می کنم و از سه شهردار منطقه که در این جا حضور دارند تقاضا می کنم این مهم را در دستور کار قرار بدهند.

در این جلسه همچنین شهرداران مناطق 6، 11و 12 به تشریح برنامه های مناطق خود در هفته تهران پرداختند.

تورج فرهادی، شهردار منطقه 6 در این جلسه گفت: پیشنهاد می کنم افتتاح ساماندهی محور ولیعصر در هفته تهران باشد تا این امر مهم مورد توجه قرار گیرد. از جهت دیگر محور ولیعصر نیز در تاریخ تهران نقش بسزایی دارد.

نصرالله آبادیان، شهردار منطقه 11 نیز گفت: ما بنا داریم هر سال در هفته تهران یک موزه راه اندازی کنیم که برای امسال موزه سلامت و روان در بیمارستان روزبه را مد نظر داریم. تسری برنامه ها در بافت محله ای و تاریخی یکی دیگر از اقدامات ما در هفته تهران می باشد.

علی محمد سعادتی، شهردار منطقه 12 نیز گفت: درصدد هستیم در هفته تهران، درب شرقی کاخ موزه گلستان برای دسترسی شهروندان از خیابان ناصر خسرو به این کاخ باز شود. لذا از این فرصت استفاده می کنم و از اعضای شورا تقاضا دارم در حصول نتیجه این مهم در رایزنی های لازم با وزارت میراث فرهنگی ما را یاری دهند.

سعادتی افزود: اجرای تور مجازی مسیرهای گردشگری، تور مجازی کاخ گلستان، روایت فتح، اجرای تعذیه شهادت امیر اکبیر در دارالفنون، معرفی بقاع متبرکه، امامزاده ها، تکایا و سقاخانه ها، تجلیل از حافظان تاریخ تهران و برگزاری آیین زورخانه ای از دیگر برنامه های ما در این هفته خواهد بود.

حجت نظری در ادامه سخنان شهردار منطقه 12 گفت: پیشنهاد می کنم در این منطقه مسیر مشروطه با نصب تابلوهای راهنمایی مشخص شود.

در ادامه رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان نیز گفت : در هفته تهران باید حداقل در محور آزادی - دماوند و راه آهن - تجریش تبلیغات محیطی انجام شود. همچنین استفاده از ویدئو مپ برای اجرای برخی برنامه ها در این هفته می تواند تاثیر مناسبی داشته باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 606382 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟