تحویل کیت های سنجش پادتن کووید-19 اهدایی آلمان به ایران + تصاویر

کیت کرونا / به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی نمایندگی سازمان جهانی بهداشت در ایران، بخشی از کیت‌ها به توصیه کارگروه سرواپیدمیولوژی وزارت بهداشت به سازمان ملی انتقال خون ایران تحویل داده شد تا در ارزیابی کیفیت پلاسماهای اهدایی مورداستفاده قرار بگیرد. تعدادی از کیت‌ها نیز جهت تحقیق بر روی ایمنی جمعیت‌های حساس و ارزیابی کیفیت کیت‌های تولید داخل به انستیتو پاستور ایران و همچنین به مرکز تحقیقات عفونی اطفال در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به منظور انجام تحقیق در مورد شیوع کووید-19 در بین کودکان تحویل داده شد. مابقی کیت‌ها نیز در انبار سازمان ملی انتقال خون نگهداری می‌شوند تا بر اساس تصمیمات کمیته توزیع شوند.

کیت تست کرونا

این در حالی است که به تازگی با تایید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور هماهنگی مطالعات سرواپیدمیولوژی در کشور کارگروه جدیدی در کمیته اپیدمیولوژی قرارگاه ملی مقابله با کرونا تشکیل شده است. دکتر علی اکبر حق دوست، معاون آموزش وزارت بهداشت و رییس کمیته ملی اپیدمیولوژی کووید-۱۹ گفت که طبق هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده قرار است این کیت‌ها جهت مطالعات سرواپیدمیولوژی در گروه‌های مختلف در استان‌های کشور مورد استفاده قرار گیرد تا شناخت بهتری از شیوع بیماری درگروه‌های مورد مطالعه کسب کنیم.

دکتر کریستوف هملمن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران، نیز در این رابطه خاطر نشان کرد: «مطالعات سرواپیدمیولوژیک بر روی سارس-کووی-2 (کروناویروس 2019) روز به روز اهمیت بیشتری می‌یابد، چراکه می‌تواند در هدایت موثر اقدامات بهداشتی، شناخت بهتر پاسخ‌های ایمنی، تولید واکسن و یافتن درمان‌های مناسب‌تر کمک‌کننده باشند.» وی همچنین تاکید کرد که سازمان جهانی بهداشت، به همراه دیگر شرکای خود، از جمله انستیتو رابرت کُخ، به همکاری کامل با وزارت بهداشت در این حوزه‌ها ادامه خواهد داد.

کیت تست کرونا

دکتر امید زمانی، مسئول بیماری‌های عفونی در نمایندگی سازمان جهانی بهداشت نیز اظهار داشت: «این نخستین بار است که سازمان جهانی بهداشت از سازمان انتقال خون ایران در حوزه پاسخ به کووید-19 پشتیبانی می‌کند؛ البته طی ده سال اخیر این سازمان از طریق پالایش فرآورده‌های خونی و ارائه مشاوره به اهداکنندگان جهت تضمین سلامت خون‌های اهدایی، به کنترل ایدز، هپاتیت و دیگر بیماری‌های منتقله از خون کمک شایانی کرده است.»

معمولا در دوره ابتلا به کووید-19 پادتن بر ضد کروناویروس در بدن بیماران تولید می‌شود. در نبود واکسن، این پادتن‌ها نشان می‌دهند که فرد در گذشته یا در حال حاضر به بیماری مبتلا شده است – فارغ از اینکه فرد به بیماری خفیف یا شدید یا حتی عفونت بدون علامت دچار شده باشد. هنوز مشخص نیست که تا چه مدت پس از ابتلا پادتن‌های تولیدی در خون فرد قابل ‌شناسایی خواهد بود یا به چه میزان به مصونیت در مقابل ویروس کمک می‌کند.

موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون سازمان ملی انتقال خون از شهریور 1392 تاکنون به عنوان یکی از مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت شناخته شده است. سازمان انتقال خون وظیفه غربالگری اهداکنندگان خون در کشور را بر عهده داشته و کیت‌های پلاسمادرمانی برای درمان بیماران مبتلا به کووید-19 را نیز فراهم می‌سازد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 605432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟