گوگل نقاط شیوع ویروس کرونا را پیش بینی می‌کند

کرونا / به گزارش رکنا، به‌تازگی تحقیقی در ایالات‌متحده انجام شده است که رابطه بین افزایش میزان جستجوی گوگل برای برخی علائم و شناسایی نقاط بحرانی ابتلا به کووید-۱۹ در یک ماه بعد را بیان می‌کند.

این تحقیق توسط بیمارستان عمومی ماساچوست با استفاده از ابزار گوگل ترندز (Google Trends) برای مطالعه روند جستجو بر اساس ایالت در بازه زمانی ۲۰ ژانویه تا ۲۰ آوریل سال جاری انجام‌شده است.

نتایج تحقیق نشان داد که جهش در جستجوی گوگل برای برخی علائم پیش‌بینی کننده با شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق مرتبط است. محققان دریافتند افزایش میزان جستجو در مورد ناراحتی‌های گوارشی با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹در هفته‌های بعدی همراه بود.

نتایج این تحقیق نشان داد که جستجوها برای از دست دادن حس چشایی و از دست دادن اشتها بیشترین ارتباط را با افزایش موارد کووید-۱۹در ایالات با شیوع بالا داشته است.

این مورد در نیویورک، نیوجرسی، کالیفرنیا، ماساچوست و ایلینوی بود. همه ایالت‌ها سه تا چهار هفته پس از افزایش جستجوها موارد ابتلا بالا را اعلام کردند.

ارتباط حجم جستجو و افزایش ابتلا به کووید-۱۹

کایل استالر، مدیر آزمایشگاه تحرک دستگاه گوارش ماساچوست ژنرال و محقق این تحقیق اظهار کرد: "فاصله زمانی بین حجم جستجو و افزایش ابتلا به کووید-۱۹ در سه تا چهار هفته همبستگی زیادی وجود دارد. "

بنابراین، جستجو برای علائم گوارشی قبل از افزایش کووید-۱۹ گزارش‌شده با این روش قابل پیش‌بینی است.

وی افزود: "داده‌های ما اهمیت علائم گوارشی را به‌عنوان پیش‌بینی کننده بالقوه عفونت کووید-۱۹ تاکید می‌کند و نشان می‌دهد که گوگل ترندز (Google Trends) ممکن است ابزاری ارزشمند برای پیش‌بینی بیماری‌های همه‌گیر باشد. "

روش استفاده از روند جستجوی گوگل برای پیش‌بینی شیوع بیماری قبلا برای ردیابی شیوع آنفلوآنزا استفاده‌ شده است. در این حالت، فاصله زمانی یک تا دو هفته بین افزایش در جستجوهای علائم و شیوع نشان داده شده بود. نتایج این تحقیق در نشریه Clinical Gastroenterology and Hepatology منتشرشده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 605390 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟