تغییر نگرش در حوزه آمار از مهمترین وظایف جامعه علمی کشور

مرکز آمار / رئیس مرکز آمار ایران در پیامی که به مناسبت افتتاح کنفرانس آماردر دانشگاه یزد ارسال کرد، اظهار امیدوار نمود، که این کنفرانس که برای اولین بار به صورت مجازی برگزار می شود نتایج خوبی در بر داشته باشد. دکتر حسین زاده با بیان این که آمار از همان ابتدای پیدایش، ابزار بسیار قوی برای حکمرانی و حکومت داری بوده و به همین دلیل نیز کلمه statistic از ریشه لایتن state به معنای حکومت داری استخراج شده است، گفت: آمار یک سرمایه اجتماعی و یک محصول عمومی حاکمیت ها است که بسیار مهم و ویژه محسوب می‌شود.

به گزارش رکنا، وی افزود: نظام‌های آماری کشورها در حال گذار به یک مرحله تاریخی هستند که از اوایل قرن جدید میلادی شروع شده و از حدود سال‌های ٢٠١٠ میلادی شتاب بیشتری گرفته است.

دکتر حسین زاده ادامه داد: مدرن سازی نظام آماری، پاردایم اصلی این مرحله تاریخی است و رویکرد مرکز آمار ایران و نظام آماری کشور هم، مدرن سازی نظام آماری است و این رویکرد باعث تغییر بنیادین در کسب و کار آماری می‌شود که از قانون ومقررات گرفته تا استانداردها، طبقه بندی‌ها، پردازش و انتشار داده‌ها را تخت تاثیر قرار می‌دهد. در این راستا نیز مهمترین مولفه در گذار به سمت مدرن سازی، استفاده از منابع نوین داده،یعنی داده‌ها و ثبت های اداری در تولید آمارهای رسمی است.

رئیس مرکز آمار ایران تاکید کرد: مهمترین شاخص مدرن سازی بهره‌وری است، به این معنی که آمارهایی با کیفیت بهتر، تواتر زمانی بیشتر و در سطوح جغرافیایی کوچکتر با صرف منابع و هزینه‌های کمتر و بار پاسخگویی کمتر تولید شود.

وی در ادامه افزود: امروز که در دوره انقلاب داده(data revolution) هستیم، دیتا یا داده، مروارید گرانبهایی است که باید استخراج و ارزش افزوده آن نصیب جامعه شود و اولین قدم برای بهره‌گیری از این مروارید گرانبها، تغییر نگرش‌ها است.

وی تاکید کرد: داده های اداری که حاصل ثبت های اداری خواهند بود، سرمایه های ملی هستند و نباید نگاه بخشی، فردی یا بعضاً سلیقه‌ای به این داده‌ها داشت چرا که ین موضوع بزرگترین محدودیت در مدرن سازی و استفاده از شیوه های ثبتی مبنا است و به همین دلیل نیز مقام معظم رهبری اخیرا در بیانات خود به هیئت محترم دولت در رابطه با ساماندهی آمارهای ثبتی مبنا و اتصال پایگاه اطلاعات کشور تاکید کردند.

دکتر حسین زاده در ادامه اظهار داشت: امروز در کشور بیش از هر زمان دیگر به وفاق و همگرایی و کار جهادی نیاز داریم تا تغییر نگرش و انجام اقدامات لازم در این راستا بتواند ما را به توسعه در حوزه داده و تظام آماری کشور برساند.

تغییر نگرش در حوزه آمار از مهمترین وظایف جامعه علمی کشور است

رئیس مرکز آمار ایران تاکید کرد: این تغییر نگرش به تنهایی وظیفه مرکز آمار ایران نیست بلکه از مهمترین وظایف جامعه علمی کشور است و انتظار می‌رود که مشابه قبل جامعه علمی کشور به میدان آمده تا با ظرفیت سازی ، حداکثر استفاده از این منابع عظیم کشور انجام شود.

وی افزود: خوشبختانه با عنایت مسوولان ارشد نظام، در خرداد ماه سال جاری مصوبه ارزشمندی برای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ داشتیم که این موضوع بهترین فرصت برای رفتن به سمت نظام آماری مدرن و ثبتی مبنا است و این امر زمانی میسر می‌شود که دانشگاهیان و جامعه علمی کشور به سرشماری ثبتی مبنا کمک نمایند.

وی در پایان تاکید کرد: بدون همکاری متقابل نظام آماری کشور و مرجع آن یعنی مرکز آمار ایران و نظام علمی کشور و ارتباط بسیار نزدیک آن‌ها، امکان حصول به موارد ارزشمند برای نظام آماری کشور وجود نخواهد داست و لازم است که اهداف مشترک با هم داشته باشند.

دکتر حسین زاده در پایان ضمن تشکر از انجمن آمار، دانشگاه یزد و دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس، از آمادگی خود به عنوان رئیس مرکز آمار ایران و نماینده نظام آماری کشور و همکاران این مرکز، برای گسترش همکاری هر چه بیشتر با جامعه علمی کشور خبر داد.

گفتنی است پانزدهمین کنفرانس آمار ایران، در تاریخ ١٩ الی ٢١ شهریور ١٣٩٩ توسط دانشگاه یزد و انجمن آمار ایران در شهر یزد - دانشگاه یزد ( به صورت مجازی و در قالب وبینار) برگزار می گردد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 603959 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟