فراهم کردن زمینه مشارکت، عضویت و مالکیت کارگران در بخش تعاون

تعاون / محمد شریعتمداری تصریح کرد: روند اجرایی شدن سند ملی توسعه بخش تعاون که 22 تکلیف را برای این بخش قایل شده است از سوی معاونت امور تعاون پیگیری شده که امیدواریم برای اجرای این سند همه ارکان و دستگاه ها با آن همکاری داشته باشند .

بیش از یک میلیارد نفر در دنیا عضو تعاونی ها هستند

به گزارش رکنا، وی به وضعیت تعاونی در کشورهای دیگر نیز پرداخت و اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود بیش از یک میلیارد نفر در دنیا عضو تعاونی ها هستند و بخش قابل ملاحظه ای از اقتصاد کشورهای پیشرفته صنعتی در اختیار تعاونی ها است .

فقط یک سوم تعاونی ها فعال هستند

وزیر تعاون با بیان اینکه فعالیت در حوزه تعاونی ها در دنیا به عنوان یک کار ارزشمند مورد توجه قرار گرفته است افزود: تاکنون بیش از 290 هزار تعاونی در کشور تاسیس شده است اما هم اکنون 94 هزار تعاونی فعال هستند و یکی از علت هایی که تعاونی ها نتوانستند به صورت پایدار باقی بمانند موارد قانونی است که کمتر اجرا شده است.

شریعتمداری بر آسیب شناسی در حوزه عملکرد این تعاونی ها تاکید کرد و در توضیح یکی از دلایل ناپایداری آنها گفت: برخی از ترجیحاتی که در قوانین مادر به نفع بخش تعاون از ابتدا وضع شده بود و هم اکنون نیز این قوانین برقرار است به خوبی اجرا نشده است.

وی افزود : در دولت تدبیر و امید تلاش کردیم قوانین موجود را مجددا فعال و شرایطی را فراهم کنیم تا تعاونی ها بتوانند از طریق این ترجیحات تقویت شوند و ارزش افزوده برای عموم مردم و اعضای تعاونی ها ایجاد کنند.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی افزود : تلاش می کنیم در اجرای خصوصی سازی و با مشارکت بخش تعاون زمینه عضویت کارگران در این بخش و مالکیت آنها در شرکت ها و سهیم شدن در سرنوشتشان را فراهم کنیم و امیدواریم با مجموعه اقدامات این بحث نیز به نتیجه مطلوب برسد .

وزیر تعاون تصریح کرد : اختصاص یک هزار و 270 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به سه حوزه کشاورزی ، صنعت و گردشگری از جمله محورهایی است که برای تقویت بخش تعاون در نظرگرفته شده اما این امر ترجیحی به این بخش تعلق نگرفته است.

شریعتمداری به برقراری خط اعتباری4 هزار میلیارد تومانی با نرخ 8 تا 12 درصد اشاره کرد و اظهار داشت: از طریق این خط اعتباری و همکاری مشترک صندوق کارآفرینی امید ، بانک توسعه تعاون و معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار به تقویت بخش تعاون کمک شد .

وی افزود : از مجموعه وام اشتغال پایدار روستایی با نرخ 4 تا 6 درصد برای بسیاری از تعاونی ها که از سهم 25 درصدی بخش تعاون مغفول واقع شده بود نیز موفق شدیم این سهم را برگردانیم تا بتوانند در اقصی نقاط کشور از این امکان استفاده نمایند .

شریعتمداری ادامه داد: همچنین برای افزایش فعالیت های آموزشی،توانمند سازی و تقویت نهادهای زیر ساختی بخش تعاون مثل بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون در وزارتخانه با پیگیری های حوزه معاونت تعاون، بودجه این بخش از 5 میلیارد تومان به 12 برابر افزایش یافت .

وی یادآور شد : 2 هزار و 800 میلیارد تومان در بودجه سال گذشته برای افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون پیش بینی شده و این بانک بر اساس تکلیف قانونی که بر عهده دارد باید 70 درصد اعتبارات خود را در اختیار تعاونی ها قرار دهد، هم اکنون این بانک در ارایه تسهیلات به تعاونی ها پیشتاز است اما به دلیل محدودیت های بودجه ای و منابع امکان ارایه خدمات بیشتر به این حوزه را ندارد و نیازمند حمایت دولت است.

شریعتمداری به صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون بعنوان یکی دیگر از نهادهای حمایت گر بخش تعاون اشاره کرد و گفت: این بخش نیز دارای سرمایه اندکی است، افتتاح یکی از طرح هایی که امروز انجام شد با حمایت و پشتیبانی این صندوق بود ،قطعا افزایش سرمایه این بخش نیز در نهایت به حمایت از بخش تعاون منجر خواهد شد .

وزیر تعاون به تعداد تعاونی های بانوان نیز اشاره کردوگفت:از 23 هزار و 722 تعاونی بانوان هم اکنون تعداد 10 هزار و 350 تعاونی( 43.6 درصد) هم اکنون فعال هستند.همچنین 44.6 درصد از تعاونی های بانوان در بخش صنعت در کشور فعال هستند که این بخش از تعاونی های بانوان در حوزه صنعت توانسته اند به خوبی نقش آفرینی کنند .

وی یادآور شد: برای این دسته از بانوان هم از سوی صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و برای استفاده از تسهیلات این صندوق ترجیحاتی قایل شده ایم.

ثبت 251 شرکت تعاونی دانش بنیان در کشور

شریعتمداری با بیان اینکه در مجموع 251 شرکت تعاونی دانش بنیان ثبت شده در کشور داریم افزود: تعاونی های دانش بنیان و فعال در بخش صنعت 36.5درصد را به خود اختصاص داده اند که عمده آنان را جوانان فرهیخته و دانشمند کشور تشکیل می دهند که در قالب تعاونی، خدمات و تولیدات خود را عرضه می کنند .

وی تصریح کرد: بنابراین یکی از مهمترین اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه تعاون نوگرایی و تاسیس فعالیت های نوبنیاد در عرصه فعالیت های تعاونی در کشور است که بنا داریم این بخش را تقویت کنیم

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 603944 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟