متروی تهران با ۵۰ درصد نیروی انسانی فعال است / ۹۸ درصد مسافران از ماسک استفاده می‌کنند

کرونایی / با تداوم شرایط کرونایی در کشور و آغاز بازگشایی مدارس از پانزدهم شهریور ماه، نگرانی‌ها در ارتباط با افزایش شیوع کووید-۱۹ (در کلانشهرها به‌ویژه تهران) از طریق سیستم حمل و نقل عمومی به‌ویژه مترو را در بین والدین آنها ایجاد کرده است، این در حالی است که شرکت بهره‌برداری مترو در ارتباط با افزایش حجم مسافران در روزهای آغازین سال جدید تحصیلی عنوان کرده بود که امسال آمار مسافران مترو در روز نخست بازگشایی مدارس (۱۵ شهریور ماه) نسبت به سال گذشته اول مهر، ٤٤ درصد کاهش داشته است.

به گزارش رکنا، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری تهران و حومه در این خصوص می‌گوید آمار مسافران مترو در روز شنبه و یکشنبه هفته جاری به‌صورت روزانه برابر با ۹۵۰ هزار مسافر بود در حالی‌که در تاریخ اول مهر ماه سال گذشته (یعنی روز نخست بازگشایی مدارس) میزان مسافران مترو حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر بود.

البته لازم به ذکر است که علی‌رغم کاهش محسوس مسافران مترو با شیوع کرونا همچنان ازدحام و شلوغی در ایستگاه‌های تقاطعی و همچنین ایستگاه‌های واقع شده در مراکز پرتردد شهر همچنان وجود دارد که به‌نظر می‌رسد راه‌حل چندانی جز رعایت مردم برای پرهیز از سوار شدن در قطارهای شلوغ ندارد.

با توجه به بازگشایی مدارس در تداوم وضعیت کرونایی و اهمیت مترو به‌عنوان یک حمل و نقل ایمن فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران در گفتگو با خبرنگار آنا به سؤالات در ارتباط با وضعیت مترو در شرایط کنونی پاسخ گفت.

با بازگشایی مدارس آیا تغییری در سرفاصله حرکت قطارها ایجاد شده است؟

نوبخت: خیر برای آغاز سال تحصیلی جدید، با آمادگی کامل و با استفاده از تمامی ظرفیت ناوگان سرفاصله حرکت قطارها را همچنان در خطوط یک و چهار ۳/۵ دقیقه، خط دو، ۳دقیقه و در خط سه و شش ۱۵ دقیقه و در خط هفت ۱۰ دقیقه همانند قبل حفظ کردیم.

با آغاز شرایط کرونایی سعی کردیم با کاهش سرفاصله حرکت قطارها تا حد امکان از ایجاد ازدحام در ایستگاه‌ها و قطارهای مترو بکاهیم.

مدتهاست که حضور نیروهای مترو و خط‌بان‌ها در ایستگاه‌ها بسیار کم شده آیا تعدیل نیرویی در این شرکت اتفاق افتاده است؟

نوبخت: خیر، تاکنون هیچ‌گونه تعدیل نیرویی در هیچ یک از بخش‌های مترو نداشتیم.

کاهش حضور نیروها در سکوها و ایستگاه‌های مترو به این دلیل است که با توجه به کم شدن تعداد مسافران و دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، مترو با ۵۰ درصد از پرسنل روزانه به ارائه خدمت به شهروندان تهرانی می‌پردازد.

میزان دورکاری نیروهای شرکت بهره‌برداری متروی تهران در ایام کرونایی چقدر است؟ آیا این دورکاری بین کارکنان آقا و خانم تفاوتی دارد؟

نوبخت: میزان دورکاری در شرکت بهره برداری متروی تهران بین نیروهای مرد و زن تفاوتی ندارد فقط مادران دارای فرزند زیر ۷ سال و افراد با شرایط خاص تنها ملزم به حضور یک روز در هفته در محل کارشان هستند.

روند ضدعفونی قطارها و ایستگاه‌های مترو در حال حاضر به چه ترتیب است؟

نوبخت: ما در شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از ابتدای شیوع ویروس کرونا ضدعفونی قطارها، ایستگاه‌های خطوط هفتگانه و پایانه‌ها را در روز در چندین نوبت به‌صورت مستمر انجام می‌دهیم.

تمامی ایستگاه‌ها و تجهیزاتی که مسافران با آن در ارتباط هستند از جمله هندریل پله برقی‌ها، پله‌های ثابت، صندلی‌ها و تمامی گیت‌ها، دستگاه‌های شارژ بلیت مسافری روزانه در چند نوبت، نظافت و ضدعفونی می شوند.

چه نظارتی بر روی دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در مترو صورت می‌گیرد و میزان رعایت پروتکل بهداشتی در مترو چقدر است؟

نوبخت: ما در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تمامی تلاش خود را می‌کنیم تا افراد را نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترغیب کنیم.

قبلاً هم گفته‌ایم و باز تکرار می‌کنیم برای اجرایی شدن صد درصدی مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا از همراهی هر ارگان و سازمانی برای فرهنگ‌سازی بیشتر اجرای این مصوبات استقبال می‌کنیم.

برای نظارت بر عملکرد درست پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف شرکت بهره‌برداری متروی تهران، ستاد مبارزه با کرونا در شرکت نیز تشکیل شده و تلاش کرده‌ایم تا برای رفاه بیشتر شهروندان شرایط را مهیا کنیم.

در این روزها هواساز ایستگاه‌های مترو به منظور خنک کردن فضای ایستگاه‌ها فعال هستند. همچنین کولر تمامی قطارها طی چند مرحله کنترل می‌شوند تا با توجه به گرم شدن هوا، شهروندان راحت‌تر از ماسک استفاده کنند.

در این روزها با تمام مشکلاتی که داشتیم توانستیم سرفاصله حرکت قطارها را در خط سه از ۷ دقیقه به ۶ دقیقه و در خط دو از ۳/۵ دقیقه به ۳ دقیقه کاهش دهیم که این اقدام بسیار سختی برای ما بود اما با همراهی همکاران در بخش‌های مختلف به آن دست یافتیم.

علی‌رغم همه تلاش‌ها از تمامی مسافران انتظار داریم تا به‌منظور اجرایی شدن هرچه بهتر پروتکل‌های بهداشتی که برای حفظ‌ سلامتی خود و دیگران است ما را یاری کنند.

قرار بود از ورود افراد بدون ماسک به مترو جلوگیری شود ولی هنوز شاهد حضور این افراد در مترو هستیم

نوبخت: با توجه به الزام استفاده از ماسک در فضاهای سرپوشیده از روز یکشنبه ۱۵ تیر ماه ۹۹ استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی (مترو) اجباری شد و با همراهی پلیس مترو و پرسنل ایستگاه‌ها از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری می‌کنیم.

طبق نظرسنجی‌ها و بازدید‌های میدانی انجام شده در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد مسافران مترو از ماسک استفاده می‌کنند.

در این میان سعی کرده‌ایم کارهای فرهنگی را نیز در راستای ترویج رعایت نکات بهداشتی در شرایط کرونایی انجام دهیم.

شرکت بهره‌برداری متروی تهران در تلاش است تا تمامی شرایط را برای استفاده شهروندان از ماسک مهیا کند که اختصاص فضای مناسب به فروشندگان ماسک در ایستگاه‌های خطوط هفتگانه مترو و اطلاع‌رسانی به مسافران در بحث اهمیت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی از آن جمله است.

در صورتی که برخی از مسافران به هنگام ورود به ایستگاه فاقد ماسک باشند توسط پرسنل برای تهیه و استفاده از ماسک راهنمایی می‌شوند.

لازم به ذکر است که برای استفاده صد درصدی مسافران از ماسک باید فرهنگ آن در بین شهروندان و مسافران نهادینه کنیم و در این راستا مسافرانی که از شبکه متروی تهران استفاده می‌کنند می‌توانند در صورت مشاهده افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند با ترغیب آنها برای استفاده از ماسک در سلامتی خود و دیگران سهیم شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 603869 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟